Pénzügy

A fiatal vásárlókat nem állítják meg a határok

Népszerűbbek lettek a külföldi webshopok.

Lassan megszokjuk az internetes vásárlást: bár csak a kiskereskedelem három százaléka zajlik az interneten, egyre többen bátorkodnak külföldi webshopokba és már az elektronikus fizetéstől is kevesebben félnek – derül ki a GfK piackutató cég felméréséből. Ez megerősíti a PayPal kutatásának eredményeit is.

Az interneten havonta vásárlók aránya 28 százalék, annyi, mint tavaly. Nőtt viszont a havonta online vásárlók és egyben elektronikusan is fizetők aránya 24 százalékra a tavalyi 20 százalékról. Úgy tűnik, csökken a fogyasztók aggodalma a készpénzmentes fizetésekkel kapcsolatban. Az online vásárlók majdnem 80 százaléka 50 évesnél fiatalabb, szóval ez még mindig a fiatalok sportja.

Ezért keresünk külföldi portékát

Az online vásárlók 20 százaléka szokott legalább alkalmanként külföldi oldalakról vásárolni és 7 százalékuk többnyire a külföldi oldalakon vásárol és egyáltalán nem a hazai oldalakon. Négyből három külföldi oldalakon vásárló fő indoka az, hogy a külföldi oldalakon kedvezőbb árakat lehet elérni, míg háromból kettő külföldön vásárlónak a szélesebb választék, vagyis a Magyarországon nem elérhető termékek köre a fontos. Az online vásárlók egyharmadának ugyanakkor gondot okoz az idegen nyelvek aktív használata, azt mondják, hogy nem beszélnek (elég jól) idegen nyelveken ahhoz, hogy külföldi oldalról vásároljanak.

Garanciális kérdések

Az online vásárlók többsége még mindig inkább a hazai webshopokat részesíti előnyben, ennek hátterében leginkább a kockázatminimalizálást, mint indokot lehet felfedezni. A hazai online boltokban vásárló minden második fogyasztónak a hazai garancia, illetve annak érvényesíthetősége fontos, továbbá minden negyedik hazai webáruházban vásárló tart a nem forintban történő fizetéstől. A hazai vásárlással kapcsolatban említett másik előny, hogy a csak itthonról vásárlók egyharmada úgy érzi, gyorsabban megkapja a megrendelt árut.

Nők és férfiak

A két nem között van néhány szembetűnő különbség: míg a férfiak jellemzően nagyobb értékben vásárolnak, a nők több vásárlási alkalmat „produkálnak”. Az egy vásárlásra eső átlagköltés a férfiak esetében eléri a 15.700 forintot, a nőknél ez az érték 10.500 forint. Ugyanakkor a vizsgált időszakban egy átlag nő közel 10 százalékkal többször vásárolt, mint egy átlag férfi. A nők hajlamosabbak másnak vásárolni szívességből és ajándékot, mint maguknak, míg a férfiak jelentősebb arányban vásárolnak saját maguknak.

A top10 kategória, amelyet a 18-49 éves korosztály inkább online vásárol, mint üzletben, 2014 (az adatok százalékban kifejezve)

Könyv

33

Üdülés, utazás

27

Biztosítás

26

Színház-, mozi-, koncertjegy

26

Telekommunikációs eszközök, kiegészítők

25

Számítástechnikai eszközök, kiegészítők

23

Melegétel rendelés

23

Mobiletelefon feltöltés

22

Repülőjegy

20

Fotókidolgozás, előhívás

19

Forrás: Digital Connected Consumer, GfK

Ajánlott videó

Olvasói sztorik