A Tisza, a Bács, a Körös és a Kunság Volán közös projektje több százezer ember számára teszi kényelmesebbé a közlekedést, és éves szinten 87 millió utazást érint. A projekt több mint 300 millió forintos költségét 95 százalékban uniós pályázati forrásból finanszírozták. A fejlesztés idén a nagyvállalati kategóriában az Invitel innovációs elismerését, az InnoMax Díjat is megkapta. Az InnoMax Díj az elmúlt négy év alatt igazi innovációs üzleti fórummá nőtte ki magát. Az Invitel célja, hogy a hazai kkv-k és nagyvállalatok telekommunikációs és informatikai szolgáltató partnereként felhívja a figyelmet a nehéz piaci helyzetben is helytálló, valóban kreatív, innovatív cégekre.
„Pontosabban érkező buszok, hatékonyabb forgalomirányítás, gyorsabb és modernebb utastájékoztatás” – sorolta Paragi József, a projektet irányító bizottság elnöke a főbb erősségeket. Több mint 500 buszra szereltek fel járműfedélzeti egységeket, amelyek a sofőrök munkáját is segítik, és folyamatosan küldik a GPS-koordinátákat a központba is. Itt térképen látják, hogy merre járnak a buszok, mennyire tudják tartani a menetidőt. Ha például dugóba kerül a jármű, akkor a vezető néhány gombnyomással ezt is tudja jelezni a központ felé. „A valósidejű rendszer előnye, hogy szükség esetén jóval gyorsabban tud reagálni a forgalomirányítás, ez pedig növeli a költséghatékonyságot is. A főbb adatok a termelésirányítási rendszerbe is automatikusan bekerülnek, ami szintén támogatja a minél hatékonyabb működést” – tette hozzá az informatikai szakértő.
A Tisza Volán buszpályaudvara Szegeden (Fotó: MTI / H. Szabó Sándor)
Mit látnak ebből az utasok?
A dinamikus információs szolgáltatás az utazók valósidejű tájékoztatását is biztosítja a pályaudvarokon lévő érintőképernyős terminálokon és a járműveken elhelyezett monitorokon is. Weben és okostelefonon keresztül pedig online utazástervezés is lehetséges. További előny, hogy a jövőben az átszállásokat is jobban, az utasokhoz igazodva tudják ütemezni.
Kiemelt adatbiztonság a felhőkben
Az integrált rendszerben érthetően egyetlen perc leállás sem lehet. Épp ezért a dél-alföldi Volán-társaságok a szervereket az Invitel kiemelt biztonsággal és rendelkezésre állással bíró Kozma utcai DataCenterében helyezték el. „Az Invitel biztosítja a központi adatok tárolását és az internetelérést is. A rendszert felhőalapon érjük el, amely a korábbi tévhitekkel ellentétben – megfelelő IT-szolgáltató esetén – ma már kiemelt adatbiztonságot jelent. Olyan virtuális magánhálózat lett kialakítva, ami garantálja, hogy az adatokra rajtunk kívül se a szolgáltató, se a külvilág nem lát rá. Így képletesen szólva olyan, mintha a szerverek a saját irodánkban lennének” – magyarázta Paragi József.