Üzleti tippek

Hogyan ne legyen rabszolga a vállalkozóból?

Lusta vagy sem az a cégvezető, aki az üzleti sikerek ellenére sem bővít?

Ha egy cég eredményes, akkor előbb-utóbb feszítő erővel merül fel a kérdés: mit tegyen? Növekedjen, terjeszkedjen, vagy maradjon meg az eredeti keretek között? Haraszti Mihály vállalkozásfejlesztési és franchise szakértő szerint a sikeres társaságok három út közül választhatnak: ragaszkodnak az egy egységből álló céghez, vagy újabb üzletek nyitásával önállóan indulnak el a hálózatosodás felé. A harmadik lehetőség, hogy összefognak más vállalkozókkal, és különböző formációkban vesznek részt. Természetesen mindhárom lehetőségnek megvannak a maguk előnyei és a buktatói is.

Egységben az erő

Azok a cégek, amelyek nem a megosztott iparágakba tartoznak (elsősorban termeléssel foglalkoznak) eleve más kategóriákban gondolkodnak, hiszen ők jellemzően a vállalatközi, és nem a fogyasztói piacon tevékenykednek, tehát ez a kérdés számukra fel sem merül.

A megosztott iparágak szereplői, így a kereskedő, a szolgáltató, az idegenforgalmi és a vendéglátó-ipari társaságok számára ugyan szinte tálcán kínálkozik, hogy újabb egységekkel bővüljenek, ami garantáltan ismertebb nevet, stabilabb piaci pozíciót és nagyobb bevételt jelent, de nagyobb kockázatot is hordoz magában.

Hogyan akadályozza meg, hogy elszálljon a telefonszámla?

Haraszti Mihály elsőként az erőforrások végességére figyelmeztet, és szerinte itt messze nemcsak az anyagi, hanem a humán erőforrásokra is gondolhatunk. „Pénz mindig szerezhető egy jó ötlet megvalósítására, de megfelelő szemléletű, tudású és etikájú munkatársakat már sokkal nehezebb „levadászni”. Minél több egysége van a vállalkozásnak, annál kevesebb idő és energia jut az üzletekre. Hiába létezik már kipróbált recept az újabb bolt bevezetésére, a helyi környezetbe való beágyazásra – ami kritikus jelentőségű a lokális jelleg miatt -, az ellenőrzésre és a piaci támogatásra, az ezekhez kapcsolódó feladatok egy bizonyos szint alatt megvalósíthatatlanná válnak” – vázolta a lehetséges csapdákat a franchise szakértő.

Nem éri meg túlfeszíteni a húrt

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy tulajdonosi szemlélete és tudata kizárólag a tulajdonosnak lehet (de még ez sem mindig törvényszerű). A felvett üzletvezető viszont már más szemmel nézi az eseményeket, és nagyságrendekkel kisebb odaadással, figyelemmel és elkötelezettséggel viszi az ügyeket. Ezt a hiányosságot a tulajdonosi kontroll egy darabig ellensúlyozhatja, de a humán kapacitások végessége itt is közbeszól, nem beszélve arról, hogy minél több egység között oszlik meg a tulajdonos figyelme, annál inkább rabszolgájává, mintsem tulajdonosává válik saját vállalkozásának.

Korántsem tekinthetők tehát lustának, tehetetlennek, netán gyávának azok a vállalkozók, akik megmaradnak az eredeti keretek között, és inkább azok folyamatos, minőségbeli javítására törekednek – vélekedik a vállalkozásfejlesztési tanácsadó.

Az állandóan változó környezethez való igazodás soha sem egyszerű feladat, márpedig egy tulajdonosnak elsőrangú kötelezettsége a cég jövőjének biztosítása. Emellett a célcsoport igényeinek állandó figyelemmel kísérése, az új technikai eszközök és a velük változó módszerek folyamatos bevezetése, valamint az új marketingtechnikák alkalmazása is mind-mind folyamatos feladat.

80-20

Az úgynevezett Pareto-elv az üzleti életben is uralkodó, vagyis a bevételek 80 százaléka a vevők 20 százalékától származik, és a gondok 80 százaléka is a vevők 20 százalékától ered. Ennek megfelelően az okos tulajdonosok azon fáradoznak, hogy a problémás vevőktől megszabaduljanak, és a felszabaduló erőforrásokat arra használják, hogy a felső kategóriájú, „jó vevők” számát gyarapítsák.

Nem felejthető végül a társadalom morális állapota sem, mint fontos szempont. Általános tapasztalat, hogyha lazul az ellenőrzés, az bizony az alkalmazottakat arra csábíthatja, hogy saját zsebre dolgozzanak, sőt egyes esetekben a lopástól se riadjanak vissza. A növekedés tehát igen csábító lehetőség a vállalkozások előtt, de igen sikamlós pálya is – összegezte a szakértő.

Milyen növekedési csapdák vannak még?
Hogyan birkózhat meg a hipermarketekkel a fűszeres?

Üzleti öngyilkosság lehet a költözés

Hogyan kerülhetik el a vállalkozók, hogy a padlón találják magukat? Vállalkozásfejlesztési sorozatunk következő részeiben ehhez adunk tippeket.

Haraszti Mihály évtizedek óta foglalkozik a kis- és közepes vállalkozások növekedésével, és a legstabilabb növekedési stratégiát jelentő franchise hazai szakértője. Hét egyetemen és főiskolán tanított, könyveket, tanulmányokat és cikkek százait publikálta. Honlapja, a www.franchisemegoldasok.hu évek óta elismert szakmai forrásnak számít.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik