Üzleti tippek

Mérhető az eredmény

admin

2006. 12. 17. 08:00

A folyamatos webanalitika az internetes stratégia éltető eleme. Az interneten működő vállalkozások teljesítménymérését nagyban megkönnyítik a piacon akár ingyen is elérhető analitikai szoftverek.

Ezek hasznos és költséghatékony adatokat szolgáltatnak a belső és a külső értékelésekhez egyaránt. Az internet jellegéből adódóan az adatokat nagyon gyorsan, automatikusan össze tudjuk gyűjteni, és feldolgozásuk sem igényel néhány kattintásnál több munkát. Így mindig naprakész ismereteink lehetnek a céges honlapunkon elért eredményekről, stratégiánk helyességéről.

Lényeges a kritikus mutatók helyes kiválasztása és folyamatos figyelése. A jól kialakított analitika olyan tudás forrása, amely versenyelőnyt jelent a vállalkozás működésében. Az elemezhetőségre már a honlap elkészítésekor is gondolni kell: hívjuk fel a programozó figyelmét, hogy oldalainkat elemző szoftverrel fogjuk értékelni, ezért teremtse meg számunkra a technikai feltételeket. Ezzel elkerülhetjük a későbbi átalakítás költségeit.

Alapadatok

A látogatókért folytatott egyre nagyobb versenyben értékes és feldolgozható adatokat kell gyűjtenünk. Segítségükkel megtalálhatjuk a céges honlapunk erős, illetve gyenge pontjait, azokat az oldalakat, ahol a látogatók figyelmét elveszítjük. Ki kell derítenünk: miért nem volt sikerünk, vagy miért voltak egyes elemek eredményesebbek, mint gondoltuk. A kis- és középvállalkozásoknál a látogatottságot növelő technikák kombinálásában is nagy segítség a webanalitika, mert pontosan megmutatja a hatékonyságukat, elkerülve ezzel a fölösleges pénzkiadást. Az adatokat ezért nemcsak gyűjteni kell, hanem elemzéseinkben hasznosítani is.

Minden vállalkozás honlapjáról egyedi információkat kell nyernünk, de az ehhez szükséges alapadatok megegyeznek. Ilyen a honlapunkra érkező látogatók száma, mely az egyedileg megkülönböztethető látogatások számát mutatja. A látogatásokat az oldalletöltések közt eltelt idővel (20–30 perc) választják el egymástól, de elhanyagolható mértékben léteznek a pontos értéket torzító tényezők is. A látogatók több csoportra oszthatók: új és visszatérő látogatók, keresőkből vagy más honlapokról érkezők, illetve közvetlen látogatók. Ezek száma és aránya pontosan lekérdezhető, változásuk időszakos bontásban összehasonlítható.

Az előző adatnál magasabb értéket adnak az oldalletöltések, azaz a böngészőkben megjelenített oldalak. Külön statisztikát kérhetünk a legnézettebb oldalakról, ezzel a tartalom kialakításához kapunk segítséget. A látogatás és az oldalletöltés viszonya fontos mutatószám lehet: minél magasabb az egy látogatóra jutó oldalletöltések száma, annál eredményesebb a honlapunk.

Ide kapcsolódik a látogatás ideje is. A honlapok többségénél nagyon ritka a hosszabb idejű látogatás, de ez nem meglepő. Az emberek ugyanis egyre több weboldalt futnak át, ugyanakkor egyre kevesebb időt töltenek egy adott oldalon. Sikernek számít ezért, ha magas a hosszabb idejű látogatások aránya az összes mennyiségen belül.

Érkezők és távozók

Hirdetések


A webanalitikát leginkább a hirdetési piac húzza. Egyrészt a hirdetőknek szükségük van a hirdetési eredmények ellenőrzésére, másrészt nagy az igény a csalások felderítésére. Ez egyre megbízhatóbb és bonyolultabb méréseket tesz lehetővé. A kifizetett kampányok megtérülésének kiszámításához az interneten sokkal pontosabb adatokat lehet nyerni, mint a hagyományos hirdetéseknél. A hirdetési változatok párhuzamos tesztelése is könnyebb feladat.

Az analitikai szoftverek a látogatók számítógépéről is adatokat gyűjtenek, ez a megjelenés tervezésében segít. Ilyen például a használt böngésző típusa és a képernyőfelbontás. Fontos tudnunk ezeket, mert a rosszul kivitelezett oldalak nem jelennek meg teljesen a böngészőkben, ami zavaró, és látogatókat veszíthetünk miattuk.

Nem beszélve arról, ha a lényeges információk kimaradnak a „látókörből”. Nézzük meg ezért a látogatók képernyőfelbontásának átlagos méretét, és ennek megfelelően módosítsuk a honlapunkat, ha szükséges. Nemzetközi honlapoknál hasznos adat a látogatók országok szerinti megoszlása is.

Jelentéseket készíthetünk a honlapunk belépési és kilépési pontjairól is. Ez lényeges információt szolgáltat az értékesítési folyamat szempontjából, ezért vizsgáljuk a látogatás útvonalát is. Ha figyelembe vesszük, hogy a látogatások ideje általában igen rövid, érdemes a legfontosabb információkat a belépési oldalakra koncentrálni.

A kilépési oldalak valamilyen hibára hívhatják fel a figyelmünket. (Különösen nagy a gond, ha már a nyitóoldalunk kilépési aránya is magas.) Ezek azok a pontok, ahol elvesztettük reménybeli ügyfelünket vagy vásárlónkat. Meg kell ezért vizsgálnunk őket, hogy javítsunk tartalmukon vagy a továbblépési lehetőségeken. A javításokat később is ellenőrizni kell, mert így lehetőségünk van finomabb módosításokat végezni.

A linkmarketing szempontjából fontos adatokat kapunk a külső hivatkozásokról érkező látogatók számáról. Ezzel partnerenként külön-külön értékelni tudjuk, mennyire volt eredményes a link kihelyezése egy-egy honlapon, illetve a jövőben melyik oldalakon érdemes további linkeket is kihelyeznünk. Olyan honlapokon helyezzünk el az oldalunkra mutató linkeket, melyekről a legmagasabb látogatószámot kapjuk. Eredmény szempontjából azonban az olyan külső hivatkozások a legértékesebbek, amelyekről nemcsak látogatókat, hanem vásárlókat, ügyfeleket is kapunk.

Aki keres, talál

Hasonló információkat adnak a keresőkből érkezett látogatások. Keresőnként vezethetünk statisztikát a látogatók számáról, ez a keresőoptimalizálás egyik ellenőrző pontja. Ezekből a kimutatásokból azt is megtudhatjuk, hogy melyek voltak azok a kulcsszavak, amelyek alapján a keresők egyáltalán megtalálták honlapunkat.

Érdemes a honlapon belüli keresésekről is statisztikát vezetni. Ez megmutatja, hogy milyen információk hiányoznak a honlapról, vagy mit találnak meg nehezen a látogatók. Bővítsük ennek megfelelően értékes tartalommal a honlapot.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

A gorgeous female standing behind blinds wearing lingerie and stockings

Az anális szex nem játék

Magukra hagyták haldokló szeretteiket

Elderly 95 years old woman sitting miserably at the table at home and counting remaining coins from the pension in her wallet after paying the bills.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.