Üzleti tippek

Mérhető az eredmény

A folyamatos webanalitika az internetes stratégia éltető eleme. Az interneten működő vállalkozások teljesítménymérését nagyban megkönnyítik a piacon akár ingyen is elérhető analitikai szoftverek.

Ezek hasznos és költséghatékony adatokat szolgáltatnak a belső és a külső értékelésekhez egyaránt. Az internet jellegéből adódóan az adatokat nagyon gyorsan, automatikusan össze tudjuk gyűjteni, és feldolgozásuk sem igényel néhány kattintásnál több munkát. Így mindig naprakész ismereteink lehetnek a céges honlapunkon elért eredményekről, stratégiánk helyességéről.

Lényeges a kritikus mutatók helyes kiválasztása és folyamatos figyelése. A jól kialakított analitika olyan tudás forrása, amely versenyelőnyt jelent a vállalkozás működésében. Az elemezhetőségre már a honlap elkészítésekor is gondolni kell: hívjuk fel a programozó figyelmét, hogy oldalainkat elemző szoftverrel fogjuk értékelni, ezért teremtse meg számunkra a technikai feltételeket. Ezzel elkerülhetjük a későbbi átalakítás költségeit.

Alapadatok

A látogatókért folytatott egyre nagyobb versenyben értékes és feldolgozható adatokat kell gyűjtenünk. Segítségükkel megtalálhatjuk a céges honlapunk erős, illetve gyenge pontjait, azokat az oldalakat, ahol a látogatók figyelmét elveszítjük. Ki kell derítenünk: miért nem volt sikerünk, vagy miért voltak egyes elemek eredményesebbek, mint gondoltuk. A kis- és középvállalkozásoknál a látogatottságot növelő technikák kombinálásában is nagy segítség a webanalitika, mert pontosan megmutatja a hatékonyságukat, elkerülve ezzel a fölösleges pénzkiadást. Az adatokat ezért nemcsak gyűjteni kell, hanem elemzéseinkben hasznosítani is.

Minden vállalkozás honlapjáról egyedi információkat kell nyernünk, de az ehhez szükséges alapadatok megegyeznek. Ilyen a honlapunkra érkező látogatók száma, mely az egyedileg megkülönböztethető látogatások számát mutatja. A látogatásokat az oldalletöltések közt eltelt idővel (20–30 perc) választják el egymástól, de elhanyagolható mértékben léteznek a pontos értéket torzító tényezők is. A látogatók több csoportra oszthatók: új és visszatérő látogatók, keresőkből vagy más honlapokról érkezők, illetve közvetlen látogatók. Ezek száma és aránya pontosan lekérdezhető, változásuk időszakos bontásban összehasonlítható.

Az előző adatnál magasabb értéket adnak az oldalletöltések, azaz a böngészőkben megjelenített oldalak. Külön statisztikát kérhetünk a legnézettebb oldalakról, ezzel a tartalom kialakításához kapunk segítséget. A látogatás és az oldalletöltés viszonya fontos mutatószám lehet: minél magasabb az egy látogatóra jutó oldalletöltések száma, annál eredményesebb a honlapunk.

Ide kapcsolódik a látogatás ideje is. A honlapok többségénél nagyon ritka a hosszabb idejű látogatás, de ez nem meglepő. Az emberek ugyanis egyre több weboldalt futnak át, ugyanakkor egyre kevesebb időt töltenek egy adott oldalon. Sikernek számít ezért, ha magas a hosszabb idejű látogatások aránya az összes mennyiségen belül.

Érkezők és távozók

Hirdetések


A webanalitikát leginkább a hirdetési piac húzza. Egyrészt a hirdetőknek szükségük van a hirdetési eredmények ellenőrzésére, másrészt nagy az igény a csalások felderítésére. Ez egyre megbízhatóbb és bonyolultabb méréseket tesz lehetővé. A kifizetett kampányok megtérülésének kiszámításához az interneten sokkal pontosabb adatokat lehet nyerni, mint a hagyományos hirdetéseknél. A hirdetési változatok párhuzamos tesztelése is könnyebb feladat.

Az analitikai szoftverek a látogatók számítógépéről is adatokat gyűjtenek, ez a megjelenés tervezésében segít. Ilyen például a használt böngésző típusa és a képernyőfelbontás. Fontos tudnunk ezeket, mert a rosszul kivitelezett oldalak nem jelennek meg teljesen a böngészőkben, ami zavaró, és látogatókat veszíthetünk miattuk.

Nem beszélve arról, ha a lényeges információk kimaradnak a „látókörből”. Nézzük meg ezért a látogatók képernyőfelbontásának átlagos méretét, és ennek megfelelően módosítsuk a honlapunkat, ha szükséges. Nemzetközi honlapoknál hasznos adat a látogatók országok szerinti megoszlása is.

Jelentéseket készíthetünk a honlapunk belépési és kilépési pontjairól is. Ez lényeges információt szolgáltat az értékesítési folyamat szempontjából, ezért vizsgáljuk a látogatás útvonalát is. Ha figyelembe vesszük, hogy a látogatások ideje általában igen rövid, érdemes a legfontosabb információkat a belépési oldalakra koncentrálni.

A kilépési oldalak valamilyen hibára hívhatják fel a figyelmünket. (Különösen nagy a gond, ha már a nyitóoldalunk kilépési aránya is magas.) Ezek azok a pontok, ahol elvesztettük reménybeli ügyfelünket vagy vásárlónkat. Meg kell ezért vizsgálnunk őket, hogy javítsunk tartalmukon vagy a továbblépési lehetőségeken. A javításokat később is ellenőrizni kell, mert így lehetőségünk van finomabb módosításokat végezni.

A linkmarketing szempontjából fontos adatokat kapunk a külső hivatkozásokról érkező látogatók számáról. Ezzel partnerenként külön-külön értékelni tudjuk, mennyire volt eredményes a link kihelyezése egy-egy honlapon, illetve a jövőben melyik oldalakon érdemes további linkeket is kihelyeznünk. Olyan honlapokon helyezzünk el az oldalunkra mutató linkeket, melyekről a legmagasabb látogatószámot kapjuk. Eredmény szempontjából azonban az olyan külső hivatkozások a legértékesebbek, amelyekről nemcsak látogatókat, hanem vásárlókat, ügyfeleket is kapunk.

Aki keres, talál

Hasonló információkat adnak a keresőkből érkezett látogatások. Keresőnként vezethetünk statisztikát a látogatók számáról, ez a keresőoptimalizálás egyik ellenőrző pontja. Ezekből a kimutatásokból azt is megtudhatjuk, hogy melyek voltak azok a kulcsszavak, amelyek alapján a keresők egyáltalán megtalálták honlapunkat.

Érdemes a honlapon belüli keresésekről is statisztikát vezetni. Ez megmutatja, hogy milyen információk hiányoznak a honlapról, vagy mit találnak meg nehezen a látogatók. Bővítsük ennek megfelelően értékes tartalommal a honlapot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik