Pénzügy

Már a híre is vendégcsalogató – a szépészetben működő hívószó lehet a kártya

Egyelőre még nem általános elvárás/gyakorlat, hogy ha fodrászhoz, kozmetikushoz mennénk, akkor fizethessünk bankkártyával. Így aki mégis ragaszkodik a kártyához, annak érdemes lehet előre megnézni a neten, van-e POS a kiszemelt szalonban. Mi is ezt tettük, és fel is hívtunk néhány üzletet, hogy egy kicsit érdeklődjünk, hol tart ma a szépségszakma ezen a téren, mit gondolnak a szolgáltatók, mire számíthatnak a vendégek. Meglepő válaszokat is kaptunk.

Csak masszázshoz, csak SZÉP-kártya

A Budapest-környéki szépségszalon, melyet egy házaspár visz (a nő kozmetikus, a férfi masszőr) weboldalán jelzi, hogy SZÉP-kártyát elfogadnak, de hogy mi a helyzet a bankkártyás fizetéssel, arról nincs ott információ. A feleség azt mondta, mivel volt rá igény, elfogadják a pihenőkártyát, de csak masszázshoz. Arra viszont nem volt hajlandó válaszolni, hogy megérte-e nekik a dolog, mert ez szerinte senkire nem tartozik (név nélkül sem). Aztán mégis beavatott, hogy annyian nem jönnek a kártyával hozzájuk, mint egy vendéglátóhelyen, de a masszírozásnál nem ritka, hogy valaki azzal fizet.

Bankkártyát pedig nem fogadnak el, azért, mert az után fizetni kellene – világosított fel a hölgy. És hozzátette, hogy hiszen még a nagykereskedésekben sincs kártyás fizetés… Az indokot azért nem értettük (a bankkártya után kellene fizetni), mert a SZÉP-kártya elfogadásának is van jutaléka, 1,5 százalék. A bankkártyáknál pedig hasonló mértékű (1,5-2 százalékos) tranzakciós jutalékra lehet számítani (+ lehet havi fixdíj is).

Macerás lenne az utánajárás

Egy pécsi szépségszalont is megcsörgettünk: ők hatfős stábbal dolgoznak, a neten nem hirdetnek kártyás fizetést és nem is fogadnak el mást, mint készpénzt. A tulaj azt mondta, egy-két vendég érdeklődött csak eddig erről, ezért nem léptek. Hozzátette: nagyon elfoglalt, ideje, szabad kapacitása sem nagyon van arra, hogy utánaérdeklődjön a feltételeknek.

A városban amennyire tudja, fele-fele arányban fogadnak el a szalonok kártyát. Szerinte nem okoz nekik hátrányt, hogy csak kápéra vannak berendezkedve.

SZÉP és egészség

A fővárosi thai masszázsszalon úgy hirdeti magát weboldalán, hogy SZÉP-kártyát és egészségkártyát is elfogadnak – ezt az üzletvezető meg is erősítette. Ügyféligény miatt döntöttek így – tette hozzá kérdésünkre. Náluk biztosan könnyebb lenne a kártyás fizetés felé is nyitni.

Jó döntés volt bevezetni

A budapesti bevásárlóközpont fodrászatában SZÉP-kártyát és bankkártyát is elfogadnak már jó ideje. Ehhez képest érdekes, hogy oldalukon csak az előző lehetőségre utalnak, viszont ők külön jelezték azt is, hogy a pihenőkártya szabadidő zsebből lehet fizetni a szalonban. Ezek után valószínűleg nem véletlen, de a SZÉP-kártyát sűrűbben használják a vendégek náluk, mint a bankkártyát. Viszont mint kiderült, bár adott az elektronikus fizetési lehetőség, a többség még mindig a bankjegyekhez ragaszkodik.

Ettől függetlenül fontosnak tartják, hogy ügyfeleiknek legyen választási lehetőségük, ezért meggyőződésük, hogy jól döntöttek a bevezetéssel. Azért is gondolták, hogy ez fontos lehet, mert a plázában a többi üzlet zömében is elfogadnak bankkártyát.

Fotó: Thinkstock
Fotó: Thinkstock

Vendégcsalogató kamuinfó

Szépségszalon (ami valójában fodrászat) egy másik fővárosi plázában. A neten nézelődve úgy tűnik, hogy elfogadnak bankkártyát. Érdeklődésünkre azonban kiderül, hogy erről szó nincs…

Mi nem fogadunk el bankkártyát – közölte az alkalmazott. Mint kiderült, kínos nekik egyébként a dolog, mert „mindenki ezzel jön”. Mármint hogy látták kiírva a kártyás fizetést a neten. És élnének a lehetőséggel.

Azt is hozzátette, nem tudja, a weboldalukon miért van kiírva a kártyás fizetési lehetőség. Vagy hogy egyáltalán ki van-e írva, merthogy ő azt nem találta, hiába nézte. Még egyszer nekifutottunk mi is a dolognak: a Google-ban a bankkártyát elfogadó szépségszalonokra rákeresve szerepel a nevük. Aztán az oldalukra kattintva is ott van egy kis ikon, hogy bankkártyás fizetési lehetőség. Egyértelmű, nem?

De ahogy jobban megnéztük a kis táblázatot, és összehasonlítottuk más vállalkozásokéval (egalizálták a pláza üzleteinek webfelületét), feltűnt, hogy ahol van bankkártya-elfogadás, ott a kis ikon mellett jelzik azt is, hogy milyen kártyát fogadnak el. Viszont ahol nincs, ott nem írják, hogy nincs. Abból pedig, hogy szerepel a felsorolásban a bankkártya-elfogadás, joggal gondolhatja az érdeklődő, hogy akkor van…

A vendégek elvárnák

Úgy véljük, a (feltehetően nem szándékos, ám) félreérthető tájékoztatás révén jelentkező vendégigény („mindenki ezzel jön”) azért el kellene hogy gondolkodtassa a szalont. Vagy egyértelműsíteniük kellene, hogy nem fogadnak el bankkártyát, vagy pedig be kellene vezetniük az elektronikus fizetés lehetőségét, ha már ekkora rá az érdeklődés.

Különösen hogy kiderült, nem csak a netről érkezők használnák náluk szívesen a kártyájukat, hanem mások is kérdezgetik. Mert kényelmesebbnek érzik. És úgy tűnik, mivel a bevásárlóközpontban lévő üzletek döntő többségében elérhető a lehetőség, a vendégek nemigen értik, hogy ezen a helyen miért nem.

Jó, ha van

Fizetési szempontból fullextrás a Buda módosabb részén található szépségszalon. Legyen a vendégnél készpénz, bankkártya, SZÉP-kártya, egészségkártya vagy Erzsébet-utalvány, illetve kártya, semmi akadálya, hogy fizessen. A kártyaelfogadás már vagy öt éve elérhető náluk.

Tisztában vannak vele, hogy ez még nem mindenhol bevett szokás, de mégis megszavazták, miután közösen megvitatták a helyszínen dolgozók a bevezetést. Azért kínálják a teljes fizetési palettát, hogy a vendégek kényelmét növeljék.

Úgy vélik egyébként, hogy a kártyás fizetés nem döntő szempont akkor, amikor a vendég szalont választ, sokkal inkább az, hogy milyen szolgáltatást kap. Vagyis azt gondolják, nem feltétlenül jelent versenyhátrányt, ha nincs elektronikus fizetés. De nekik meggyőződésük, hogy mégis jó, ha van.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik