“Mielőtt kinyitja a száját, talán gondolkodni is kéne…” – na, pl. az ilyen és hasonló megjegyzésekre gondoltunk, amikor arra céloztunk, a sértegetések mennyire lelombozhatják a kedvünket és a munkahelyi teljesítményünket.
Iszapbirkózás helyett
A sértések a legkeményebb szóbeli támadások közé tartoznak. Megalázóak. Ráadásul nagyon könnyen lehúzhatnak bennünket a támadó alacsony szintjére, és már csak azt vesszük észre, hogy kétségbeesetten illetve elszántan birkózunk az “iszapban”.
Barbara Berkchan, elismert kommunikációs szakértő segítségével a Profession.hu mutatott be egy olyan 7 lépésből álló módszert, amely a szóbeli támadások elleni legjobb „fekete öves” megoldás! Íme!
1. Radikálisan változtassuk meg a viselkedésünket!
Ha megsértenek bennünket, azonnal és egyértelműen adjuk a másik tudtára, hogy túllépte a határt. Azonnal hozzuk létre védőpajzsunkat -melyet ebből a cikkből ismerhetünk meg – és legyünk szigorúak. Radikálisan változtassuk meg hangfekvésünket és beszédtempónkat is: váltsunk lassabb és nyomatékosabb stílusra! Ugyanis a támadónak a saját határozottságunk és személyes kisugárzásunk mutatja meg a határt.
Szakítsuk őt félbe szavakkal, és minősítsük viselkedését! Mondjuk ki: “Ön megsértett engem.” Ne bocsátkozzunk vitába arról, hogy ez valóban sértés volt-e, vagy csak mi vagyunk túlérzékenyek. Erre nincs idő. Legyünk még élesebbek, és szólítsuk fel a támadót: “Elvárom, hogy bocsánatot kérjen ezért.” Ez persze nem biztos, hogy meg is fog történni, sőt, elképzelhető, hogy a másik fél – miután kellemetlenné tettük a helyzetét -, tovább fog vergődni. Ne foglalkozzunk ezzel. Csak nyomatékosan ismételjük meg ez előbbi két mondatot.
2. Konfrontálódjunk!
Változtassuk meg az egész viselkedésünket! Mutassuk ki erőnket, és legyünk szigorúak! A legfontosabb, hogy húzzuk meg egyértelműen a határokat, és közöljük: nem hagyjuk, hogy így bánjanak velünk. Az előbbi két mondat helyett így is reagálhatunk: “Ez sértés volt. Fejezze be az ilyen megjegyzéseket!” vagy “Ha így beszél velem, akkor nem tárgyalok tovább magával. Fejezze be a sértegetést!”
3. Az arcátlan támadót egyértelműen kell megállítani!
A másik fél nem érzi, hogy hol a határ. Nekünk kell meghúzni ezt a vonalat, és közölni vele, hogy mit engedünk meg, és mit nem. Ha abban a pillanatban nem állítjuk le a sértegetést, amikor ez megtörténik, akkor a támadó azt fogja hinni, teljesen rendben van a dolog. Fel is bátorítjuk ezzel a további sértegetésre. Ne akarjuk őt megnevelni! Csak következetesen ismételjük meg a fenti példamondatokat. Ne vitatkozzunk! Csupán ismételjük meg ugyanazt.
Ha kíváncsi a többi 4 lépésre is kattintson! És ha az is érdekli, mi a legjobb védőpajzs a beszólások ellen, akkor arra itt kaphat tippeket.