Nem a munkatársak megtalálása a legnagyobb kihívás, hanem kiképezni, illetve betanítani őket – mondta Ficzere Ferenc, a Bosch csoport regionális kommunikációs igazgatója az FN24-nek. A legfontosabb feladatnak azt látja, hogy az iskolák képzési rendszerét a vállalkozások igényeihez igazítsák, olyan képzéseket kell indítani, amelyekre helyben igény van.
Saját tanszék
A Miskolci Egyetemen a cégcsoport létrehozott egy Bosch tanszéket, emellett szorosan együttműködnek az ország összes műszaki felsőoktatási intézményével. A mérnökképzést, alap- és mesterszakok létrehozását is támogatják: korszerű laboratóriumokat létesítettek a miskolci mellett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) és a Dunaújvárosi Főiskolán is. A Budapesti Corvinus Egyetemen közel száz hallgató vett részt gyakornoki programokban, emellett sokan kutatás-fejlesztési projektekben kamatoztathatták a német nyelvi és elméleti tudásukat – sorolta az együttműködéseket Ficzere Ferenc. Ezeken túl ösztöndíjakat kínálnak, szakdolgozati, TDK és PhD konzultációkra biztosítanak lehetőséget a budapesti, a hatvani, az egri és a miskolci gyárakban.
Az Audi Hungaria nemcsak a győri Széchenyi István Egyetemmel, hanem a Műegyetemmel és a Miskolci Egyetemmel is többéves együttműködést folytat – a diplomás szakemberek utánpótlását oldja így meg. Az együttműködések a szakmai képzésekre is kiterjednek, a győri egyetemen és a BME-n az Audit mint önálló tantárgyat oktatják, és egy úgynevezett „Audi Hungaria Belsőégésű Motorok Tanszéket” üzemeltetnek a Széchenyi István Egyetemen. Az itt végzett fiatal mérnökök szaktudása a lehető legnaprakészebb – tette hozzá Czechmeister Mónika, a cég kommunikációs vezetője.
A Műegyetemen a napokban adott át az Audi egy járműszimulátor-rendszert, amellyel mind a hallgatók, mind az egyetemi oktatók és a professzorok gyakorlati tapasztalatokat gyűjthetnek. Emellett a cég más egyetemeken is tart toborzási napokat, csütörtökön például a Miskolci Egyetemre látogattak, ahol többek között próbainterjúkon, előadásokon vehetnek részt a hallgatók.
A technikus hiánycikk
A felsőoktatás mellett az Audi már 10 éve együttműködik több győri szakképző intézménnyel is. „Meggyőződésünk, hogy a szükséges mennyiségű és minőségű szakember-utánpótlást csak a vállalati szektor és az oktatás szoros együttműködésével lehet megteremteni” – mondta a kommunikációs vezető. A vállalat számára számos előnnyel jár, hogy a tanulók már az iskolai évek alatt megismerik a gyártási folyamatokat, tapasztalatot szereznek a vállalat működéséről, így a szakmunkásvizsga megszerzése után már ismerősként üdvözölhetik őket a munkatársaik sorában.
A Bosch azt tapasztalja, hogy az ipari gyakorlattal rendelkező technikusok mellett a mérnök- és szakmunkás-utánpótlás is nagy kihívás elé állítja az ipar szereplőit. A mai korszerű, automatizált gyártási rendszerek igénylik az új technikák oktatását, gyakorlati alkalmazását. „Fontosnak tarjuk, hogy az elmélet elsajátítása mellett a diákok a gyakorlatban is alkalmazni tudják a tanultakat. Évek óta nehézséget okoz, hogy olyan technikusokat kapjunk, akik megfelelő gyakorlattal rendelkeznek. Akár pályakezdőket is szívesen alkalmaznánk, amennyiben a technikusi végzettség megszerzésének 4-5 éve alatt a szükséges szakmai gyakorlati időt nálunk töltenék” – mondta a Bosch kommunikációs igazgatója.
A Bosch épp ezért egy hosszú távú együttműködési megállapodást kötött a miskolci önkormányzattal: a borsodi megyeszékhelyen lévő Andrássy Gyula Szakközépiskolában naprakész elméleti és gyakorlati tudással rendelkező technikusokat képeznek majd. Az első „Bosch osztály” a 2012/2013-as tanévben indul gépgyártósori gépkezelő szakmunkás, és érettségire épülő mechatronikai technikus specializációval.