Pénzügy

Szakmai gyakorlat kedvezménnyel

Regionális üzleti trendek a közép-magyarországi régióban címmel készült el az a kutatás, amelyből kiderül, hogy a régiós kis- és középvállalkozások többségénél nincs HR-es, sem pedig speciális toborzási stratégia.

A BME munkaerőpiaci kapcsolatrendszerének fejlesztéséről készített pályázatot a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és partnerei, az egyetem hallgatói önkormányzata, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége Közép-Magyarországi Regionális Szervezete, valamint a Fővárosi Munkaügyi Központ.

A legfontosabb célkitűzésük az volt, hogy száz BME hallgató számára négyhónapos szakmai gyakorlatot szervezzenek pilot-projekt jelleggel olyan vállalkozásokhoz, amelyek a régióban székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel rendelkeznek. A gyakorlat idejére a projekt havi nettó 60 ezer forint támogatást biztosított a hallgatóknak. Emellett kérdőíves felmérést is végeztek, amelyekben a szervezetek HR tevékenységét, a Műegyetemmel fennálló kapcsolat formáit, a hallgatók foglalkoztatásával valamint a vállalkozások finanszírozásával kapcsolatos kérdéseket vizsgálták. Azt is feltérképezték, hogy a régió vállalkozásai hogyan használhatják ki jobban felsőfokú végzettségű munkatársaik szellemi potenciálját, valamint a BME tudástőkéjét, s ezek az eszközök miképpen növelhetik a felmérésben részt vevő cégek hatékonyságát. A BME-ről kikerülő friss diplomások mintegy 70 százaléka évek óta a közép-magyarországi régióban helyezkedik el, ezért a 2006-ban szintén a projekt keretében Regionális Üzleti Trendek címen szabadon választható féléves kurzust indult az egyetemen.

Kevés a kiszervezés

A kutatás során 103 vállalkozást kerestek meg, a válaszadók zömmel a cégvezetés, a HR, a pénzügy és a termelés-értékesítés területéről érkeztek. A válaszadók adott vállalkozásnál eltöltött átlagos ideje 6,2 év. A szervezetek 37 százaléka mikrovállalkozás, 35 százaléka kisvállalkozás, egynegyede közepes vállalkozás. A cégek csaknem háromnegyede, 71 százaléka tiszta magyar tulajdonban van. A vizsgált vállalkozások körében a legtöbben sorrendben szolgáltatási, kereskedelmi, építőipari valamint tanácsadási ágazatban működnek.

HR-osztállyal a megkérdezett cégek 72 százaléka nem rendelkezik, a mikrovállalkozásoknál viszont egyetlen ilyen sincs. Azoknál a vállalkozásoknál, ahol van HR-osztály, négyötödük úgy gondolja, hogy teljes mértékben ellátják a HR-feladatokat. A megkérdezettek egyötöde viszont kiszervezi ezt a tevékenységet, jellemzően azok a cégek, amelyek részben vagy egészben külföldi tulajdonban vannak.

A belső toborzási eszközök sem igazán kidolgozottak, olyannyira, hogy a vállalkozások fele nem is alkalmaz ilyen eszközöket. A külső toborzási módszerek közül az internetes hirdetést a vizsgált vállalkozások fele alkalmazza. A cégek csaknem fele, 48 százaléka egyáltalán nem állít fel speciális toborzási stratégiát, inkább a spontán jelentkezők fogadására épít. Ezen kívül a cégek majdnem harmada alkalmazza a belső illetve külső ajánlási programokat.

Teljesítményértékelés évente

A felmérésbe bevont vállalkozások 15 százaléka egy éven belül felülvizsgálja munkaügyi leírásait és specifikációit, a válaszadók mintegy fele pedig az éves revízió mellett tette le a voksát. Cafeteria rendszert a válaszadók 40 százaléka használ, de 17 százalék tervezi a bevezetését. A cégek az esetek 90 százalékában az átlagos bértömeg maximum egytizedét fizetik ki cafeteria formájában. A szervezetek háromnegyedénél működik teljesítményértékelési rendszer: a leggyakoribb az éves értékelés, a cégek harmadánál, illetve negyedéves értékelést alkalmaz a vizsgált vállalatok 27 százaléka.


A megkérdezett cégek négyötöde egy műszakos, napi 8 órás munkavégzési formában működik és hasonló arányban létezik rugalmas munkaidő-beosztás a szervezeteknél. Több mint felük alkalmaz részmunkaidős alkalmazottat, 8 százalékuk pedig tervezi ennek bevezetését. Háromnegyedük semmilyen érdekképviseletnek nem tagja, csupán 17 százalékuknak van valamilyen ágazati tagsága, hat százalékuk pedig regionális vagy országos szövetség tagja.

K+F: csak ha muszáj

A megkérdezett vállalkozások 43 százalékának nincs semmiféle kapcsolata a BME-vel, ötödének esetenként, adott feladatok elvégzésével összefüggésben van. Hat százalékuk rendszeres üzleti kapcsolatban áll az egyetemmel, öt százaléka a BME-vel, mint szervezettel nem működik együtt, de ugyanakkor olyan vállalkozással igen, amely műegyetemi alkalmazottakat foglalkoztat. A cégek nyolc százaléka szervezetként nem tart fenn üzleti kapcsolatot az egyetemmel, de a munkatársak magánemberként igénybe veszik annak valamely szolgáltatását. Ugyanakkor a cégek 17 százalékának lenne igénye arra, hogy a BME kutatásokat-fejlesztéseket végezzen számára.
Csaknem kétharmaduk nem végez semmilyen K+F tevékenységet, 17 százalékuk pedig csak akkor, ha az a vállalt feladat teljesítéséhez feltétlenül szükséges. Mindössze minden huszadik vállalkozásnál mondták azt, hogy külső segítséget – például kutatóintézet, egyetem vagy főiskola támogatását – vesz igénybe K+F feladatai megoldásához. A válaszadók csupán egytizede pályázott közösen a Műegyetemmel valamilyen vissza nem térítendő támogatásért, akik pályáztak viszont zömmel K+F célból tették.

Továbbképzés a Műegyetemen

A vállalkozások háromnegyedének szüksége van diplomásainak a továbbképzésére, legfontosabbaknak a szakmai tudás és a nyelvtudás fejlesztését és a vezetési-szervezési ismeretek megszerzését tekintik. A vállalkozások 29 százaléka működött együtt diplomásainak továbbképzésében a Műegyetemmel, ennek sikerességét ötfokozatú skálán 4,4-re értékelték. A kutatásban rákérdeztek a foglalkoztatásra is, a válaszolók egyötöde általában olyan végzett hallgatókat alkalmaz, akik már rendelkeznek munkatapasztalattal, de kétharmaduk szerint a hallgatóknak feltétlenül szükségük van szakmai gyakorlatra a diplomaszerzés előtt. Erre legszívesebben villamosmérnök és informatikus hallgatókat fogadnának, több mint felük viszont csak akkor vállalná a szakmai gyakorlatot, ha ezért a foglalkoztatásért valamilyen kedvezményt kapna. Érdekes, hogy ugyanakkor csaknem kétharmaduknál volt már hallgató szakmai gyakorlaton, 16 százalékuk pedig tervezi ezt. 11 százalékuk pedig rendszeresen foglalkoztat hallgatókat szakmai gyakorlaton kívül is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik