Gazdaság

Behozhatatlannak tűnik a Lidl előnye a kereskedelmi láncok toplistáján

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Nehéz éven van túl az FMCG kereskedelem, hiszen 2023-ban tetőzött a – szektorban különösen magasra kúszó – infláció, és nem csökkentek az adóterhek, szabályozási korlátok sem. A listán szereplő 15 lánc összteljesítménye a 2022-es, enyhén több, mint 6900 milliárd forint bruttó forgalom után 2023-ban 7900 milliárd fölé nőtt – ha azonban az inflációt beleszámítjuk, a lista adatai azt mutatják, valóban nem a kiskereskedelem éve volt a tavalyi – derül ki a Trade magazin FMCG-toplitájából.

A dobogón nincs változás

A felmérés készítői szerint a Lidl elsőségén senki nem lepődik meg, hiszen olyan messzire elhúzta a toplista elejét, hogy egyértelmű volt, lekörözhetetlen lesz 2023-ban. Ugyanakkor, bár a növekedése mindössze 18% volt, egy, ehhez az értékhez elég közeli infláció mellett, így is közel 400 millió forintra nyitotta az ollót a toplista 2. helyezettjével szemben. Az „ezüstérmes” ezúttal is a SPAR lett, amely hatalmas beruházások mellett 16% növekedést tudott elérni 2023-ban. A Tesco forgalma negatív nullán áll, de még így is stabilan őrzi 3. helyét.

A középmezőnyben annyi változás látható csak a 2022-es toplistával összevetve, hogy a 8. és 9. helyen az Auchan és a Reál helyet cserélt. Bár a legstabilabb fejlődést tavaly is a diszkontok és a drogériák mutatták fel, figyelemreméltó a ranglista végén szereplő kisebb, magyar tulajdonú láncok látványos fejlődése.

Piaci környezet

Piackutatási adatok szerint 2023-ban a bérek nem tudták nyomon követni az árak száguldását – 2023-ban a reálbér-változás negatív irányú volt –, ez befolyásolta a háztartások fogyasztását, ami így nem csoda, hogy jelentősen csökkent, és ezzel összefüggésben a kereskedelmi forgalom is visszaesett.

  • A mennyiségi forgalom hónapra lebontva szinte egész évben alatta maradt az előző évinek,
  • egyedül 2023 decemberéről mondható el, hogy jobb volument produkált, mint 12 hónappal korábban.

Az évek óta növekvő diszkontok újra tudtak részesedést növelni, ám nem a mennyiségi növekedés, hanem az árszínvonal-emelkedése okán. Egyetlen csatorna van, ahol mennyiségi növekedés is volt az év során: a drogéria, amelynek súlya a teljes FMCG-piacon közel 1 százalékpontot nőtt.

Az árszint emelkedésére válaszul a fogyasztók többféle védekező stratégiát alkalmaztak.

  • Olcsóbb termékekre, kereskedelmi márkákra váltottak,
  • sokkal inkább keresték az akciós termékeket (ennek érdekében akár több láncot is felkerestek) és
  • a felhalmozó jellegű nagy bevásárlásokkal szemben előnyben részesítették a gyakoribb, kisebb összegű vásárlásokat, ami részben magyarázata a lakóhely közeli üzleteket működtető láncok jó szereplésének.

Dobogón kívüli eredmények

A magyar nagy láncok top hármasa között is hasonló a helyzet olyan szempontból, hogy a két hasonlóan teljesítő COOP és CBA mellett a Reál picike növekedéssel tartja magát. Ugyanakkor a toplista egyetlen sorrendváltozása is itt történt, hiszen tavaly még a Reál mögött állt az Auchan, idén már megelőzte a hazai láncot, az inflációt némileg meghaladó bővüléssel.

A toplista végére pillantva hatalmas fejlődéseket látunk a hazai láncok körében. A 2023. év legjobb eredményét a Napcsillag ecofamily lánc könyvelhette el magának nagyon büszkén, hiszen közel 30 százalékkal tudott bővülni, ami megsüvegelendő mindenképp – hangsúlyozta Hermann Zsuzsanna, az FMCG Kereskedelmi toplistát összeállító Trade magazin főszerkesztője. Hozzátette, a bővülés ütemét tekintve nem sokkal maradt le a Kerekes és magyar drogériaként a Dél-100.

A drogáriák egyértelmű szárnyalást mutatnak. Bővülést tekintve akár a dm, akár a Rossmann kiválóságok mind, ahogy, bár sokkal alacsonyabb bázisról indulva, de a Dél-100-nak sem kell szégyenkeznie. Ha külön drogéria toplista is készülne, a Müller a 4. helyen állna bővülési szempontból, de bruttó forgalmát tekintve a 3. a drogériák között.

A kereskedelmi láncok csatornacsoportosításából nem hiányozhat a másik legjobban fejlődő trió, amelyek évek óta fantasztikus eredményeket érnek el. Idén is Lidl, Aldi, Penny az egymás közötti diszkont sorrend, bár az idén tovább zárt egymáshoz az Aldi és Penny, kiemelendő, 20-21% körüli bővüléssel.

Összességében elmondható, 2023-ban is mindenki tette a dolgát, a tőle telhető legtöbbet letéve az asztalra, igaz, más-más fókuszokkal – értékelte a láncok eredményeit Hermann Zsuzsanna. Értékelése szerint nagyon nehéz évet tudhatunk a hátunk mögött. Kérdés, vajon 2024 mennyivel tud majd többet, jobbat.

Miközben egy új orosz szereplő is szeretne majd egy szeletet a tortából.

Kapcsolódó
Még az idén megnyílhat a szuperolcsó orosz diszkontlánc első üzlete
Az orosz Lidl-nek is nevezett kiskereskedelmi lánc az olcsóságával akar betörni a magyar piacra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik