Megtévesztően kommunikált a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. a versenyhatóság szerint, ezért jókora bírságot szabtak ki rájuk. 2023 júliusában indított eljárást az országszerte mintegy 200 áruházat működtető élelmiszerlánccal szemben a GVH, mert a versenyhatóság észlelte, hogy a 2023. február 13-tól alkalmazott kereskedelmi kommunikációjában azt állították, hogy a „A Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”. – írja a versenyhatóság.
A GVH szerint a vállalkozás kereskedelmi kommunikációjában megjelölt, a Pénzcentrum által végzett felmérés vélhetően nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására, mivel az kimondottan szubjektív, nem reprezentatív jellegű volt, valamint a hirdetések közzétételéhez képest egy korábbi időszakra (2022. december 2. – 2023. január 30.) vonatkozott.
A GVH arra a megállapításra jutott, hogy a reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz képest, és ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztja alá. Ez az üzenet tartalmát tekintve piacelsőségi állítás – mutatott rá döntésében a GVH.
A nemzeti versenyhatóság arra is felhívta a figyelmet, hogy a piacvezető pozíció állítása az áruk és szolgáltatások árának, minőségi és megbízhatósági szintjének lényeges mutatójaként szolgál a fogyasztók számára. És ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben szabad állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív adatokkal, melyek ezt egyértelműen alátámasztják. A vállalkozásoknak ezért különös körültekintéssel kell eljárniuk az árakkal kapcsolatos reklámozás során – figyelmeztettek.
A GVH korábbi gyakorlatának megfelelően megállapította, hogy
Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt-re a reklámkampány költségéből kiindulva versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.Mit mond erre a Lidl?
A Lidl Magyarország a Gazdasági Versenyhivatal által lefolytatott vizsgálat és határozat kapcsán állásfoglalást adott ki. Ebben kijelentik, hogy a Gazdasági Versenyhivatal határozata alapján a Lidl Magyarország kommunikációs hibát vétett, mikor a Debreceni Egyetem és a pénzcentrum.hu által végzett felmérés eredményét – a GVH vizsgálata alapján – nem megfelelően kommunikálták.
Arra is kitértek, hogy a GVH által működtetett Árfigyelő napi kosara több hónapban átlagosan (a termékek egységára alapján) a Lidlnél volt a legolcsóbb. Ami azért érdekes, mert a GVH azt írta, hogy tavaly júliusban indították a vizsgálatot a Lidl tavaly február közepe óta alkalmazott reklámszlogen miatt. Az árfigyelő pedig csak tavaly júliusban debütált. Részletezték is, hogyan jutottak arra a megállapításra, hogy az Árfigyelő napi kosara több hónapban náluk volt átlagban a legolcsóbb. Úgy, hogy az Árfigyelő napi kosarában megjelenített 62 termékkategóriából minden olyat figyelembe vettek, amely aznap valamennyi kötelezett üzletláncnál elérhető volt. Az adott kategóriába az egyes üzletláncok által feltöltött termékek közül a legkedvezőbb, országosan mindenki számára elérhető (azaz nem csak törzsvásárlói kártyával érvényesíthető kedvezményes árú) termékek egységárait decemberben naponta üzletlánconként összesítették, és az így kapott napi kosárértékek alapján az jött ki, hogy a december havi átlag náluk volt a legalacsonyabb. Az átlagszámítás során a munkaszüneti- illetve a technikai hibával érintett napokat nem vették figyelembe, és a számítás során kizárólag a termékek egységárait vették alapul, a termékek kiszerelésétől függetlenül.
A lánc megemlítette még, hogy ezen túlmenően a hvg.hu és a G7.hu kutatásai alapján is a Lidl végzett az első helyen.
Ezen kívül hangsúlyozták, a vállalat célja, hogy kiváló érték ár arányú termékeket kínáljon vásárlói számára.