Áprilisban derült ki, milyen nagy projektbe vágta a fejszéjét a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt.: 375 jegykiadó automata vásárlására írt ki közbeszerzést, plusz opciósan 110-re. Egy tételben ennyi automatát eddig senki sem vásárolt Magyarországon. A legnagyobb hasonló tender a Budapesti Közlekedési Központé (BKK) volt, ők 300 készüléket rendeltek még 2013-ban, írta a G7.
A MÁV korábban az Aquis Informatikai Zrt-től szerezte be automatáit, amik jelenleg is forgalomban vannak, első körben 48, majd 62 darabot. A 385 darabos beszerzéssel tehát a MÁV majdnem megötszörözi automatái számát.
Az is kiderült cikkből, hogy a bővítést teljes egészében uniós pénzből finanszírozzák, összesen 4,7 milliárd forint van rá, amiből a korábbi tapasztalatok alapján elvileg mind az összes berendezésnek ki kellene jönnie.
Voltak gondok a tenderrel
A tipp az volt, hogy az első beszerzéseken nyertes Aquis (illetve két jogutód cége) lesz majd a nyertes (száz automata korábbi telepítése kellett hogy legyen a nyertes cég tarsolyában), de nem így lett. A július 24-én született döntés szerint a Traco Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-t hirdették ki győztesnek. A vesztes Aquis Innovo Kft. és az Aquis Automation Kft. ezután előzetes vitarendezést kért, amit az ajánlatkérő elutasított. Így került a jogorvoslati kérelem a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) elé. A KDB határozata elmarasztalta a MÁV-ot, és 8 millió forintos büntetést is kiszabtak a vasúttársaságra.
Mint a Napi.hu megírta, a KDB megállapította többek között, hogy a nyertes ajánlatában szereplő német Scheidt & Bachmann GmbH nem tekinthető kapacitást nyújtó szervezetnek. Feltétel volt az is, hogy a nyertes megfelelő szakembereket alkalmaz a teljesítéshez, de a döntőbizottság ezt sem találta megalapozottnak. A műszaki követelmények teljesítéséről pedig további felvilágosítást kellett volna kérnie a MÁV-Startnak a nyertes cégtől.
Az Alfahír a részletekbe is belement, és megdöbbentő dolgokra bukkant, például hogy a győztes Traco nem a Scheidt & Bachmann referenciaként felmutatott ST 40 típusú automatáját ajánlotta meg, hanem egy kisebb, referenciával nem rendelkező cég, a Kiosksystems Kft. RM típusú gépét mutatta be úgynevezett deszkamodellként, ezt vitték tesztelésre is. A német cég még augusztusban hivatalosan kihátrált.
Mégis a Traco szállíthat
Ilyen előzmények után mégis a Traco szállíthat majd a vasúttársaságnak, derül ki az ajánlatok elbírálásáról készített összegzésből, és január 14-én már szerződést is köthetnek a céggel. Utalnak arra is, hogy a KDB korábban jogsértést állapított meg, de azt reparálhatónak minősítette, és hogy az ajánlatkérő MÁV mindenben a KDB határozata szerint járt el, illetve az eljárást a folyamatba épített ellenőrzés mellett folytatták le. Ár-értékarány szempontjából a Traco ajánlata volt a legjobb az értékelés szerint. A cég 3,794 milliárd forintot fog számlázni végül.
A fővárosi Traco alvállalkozója a balatonfüredi Kiosksystems lesz, őket lényegi dolgokhoz, az automaták leszállításához, telepítéséhez és üzembe helyezéséhez veszik igénybe.
A Traco Zrt.-t 1999-ben alapították, az Opten adatai szerint 35 fős a cég. Nettó árbevételét megduplázta 2016-ról 2017-re, így elérte a 4,1 milliárd forintot. Adózott eredménye is majdnem duplájára, 175 millió forintra emelkedett 2017-re. A Kiosksystemet is 1999-ben alapították, és a 8 fős cég mindössze 105 millió forintos nettó árbevételt ért el 2016-ban, ami 2017-re másfélszeresére, 160 millió forintra hízott. Adózott eredménye eközben 3,8 millió forintról 20,8 millió forintra nőtt.
Az állami vasútvállalat tavasszal úgy nyilatkozott, hogy az első 385 készülék főleg a budapesti elővárosi, a nagy utasforgalmú vidéki (például Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) és a balatoni állomásokra kerülhet. Emellett megerősítik a Tatabánya–Győr szakaszt, illetve azokat a nem elővárosi állomásokat is, ahol jelenleg a forgalomirányító vasutasok árulják a jegyeket. Egy-egy automata ára 1-2,5 év alatt térülhet meg a munkabérek megspróolása révén, írta a G7.
Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba