Gazdaság
Az Antenna Hungária egyik adóállomásának részlete. MTI Fotó: Rosta Tibor

Botrányos körülmények között indul az új országos kormányközeli rádió

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 06. 06. 09:42

Korábban a témában:

A 24.hu értesülése szerint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa már azelőtt leszerződött az országos kereskedelmi rádiós frekvenciára az Andy Vajnával és Mészáros Lőrinccel is összefüggésbe hozható, eredetileg POP FM néven pályázó, de a műsorsugárzást várhatóan Retro Rádió néven megkezdő Hold Reklám Kft.-vel, hogy a bíróság elbírálhatta volna a hullámsávra ugyancsak pályázó Class FM (Advenio Zrt.) folyamatban lévő jogorvoslatait.

A frekvenciát 2016 novemberéig már használó Class FM így hiába él a Médiatörvény adta jogorvoslat lehetőségével, hiszen ha később számára kedvezően dönt a bíróság, már lehetetlen lenne visszaállítani az eredeti állapotot. Ennek oka, hogy a frekvenciát addigra már egy harmadik fél, a Hold Reklám Kft. használja majd és a Retro Rádió lesz rajta hallható.Emiatt a bíróság a Class FM számára legkedvezőbb esetben is csupán kártérítést tud megítélni.

Napok alatt elinduló országos rádió

A Hold Reklám Kft.-nek 120 napja (4 hónapja) lett volna az indulásra a szerződéskötéstől számítva, de mivel információink szerint már a pályázati eljárás végeredményét megelőzően, előre beszerezték a technikai berendezések zömét, és a Class FM fellebbezésének következményeitől is tartani lehetett, ezért nem használják ki a 120 napot, sőt rapid indulásról határoztak. Úgy tudjuk, napokon belül, legkésőbb a június 11-i héten (valószínűleg június 15-én) megkezdik a tényleges műsorszolgáltatást Retro néven, várhatóan reggelente Hepi Endrével és Hudák Anitával.

Sok a kérdőjel a tesztadás körül is

Nem csak a Hold Reklám Kft., de a Class FM is az idővel csatázik. Hiszen múlt héten pénteken és szombaton egykori frekvenciáján – amire ő is pályázott, de a Médiatanács kizárta formai hibára hivatkozva – már a tervezett országos kereskedelmi rádió tesztsugárzása szólt, ami egyelőre egy sípszó folyamatos továbbításából állt, valamint abból, hogy egy TESZT felirat jelent meg a rádiókészülékeken. Úgy, ahogy ezen a YouTube-on talált videón is látszik.

A témáról megjelent első szombati cikkünk után a tesztadást lekapcsolták, ám kedden ismét sípszó és a TESZT felirat fogadta egy darabig azokat, akik például Budapesten, a fővárosi Széchenyi-hegyi adótorony vételkörzetében az FM 103,3 MHz-re kapcsoltak, de az ország más pontjáról is kaptunk hasonló jelzéseket. Mivel a műsor jeleit az állami tulajdonú műsorszóró vállalat, az Antenna Hungária továbbítja az éterbe, még a hétvégén megkérdeztük a vállalatot, volt-e a tesztadás továbbítására engedélyük, hiszen az érintett frekvencia miatt perek zajlanak. Mándi Gábor ágazatvezető azt közölte a 24.hu kérdésére, hogy a TESZT rádió sugárzását ők érvényes frekvenciaengedély birtokában kezdték meg Budapesten és Fejér megyében. Arra viszont már nem válaszolt, milyen engedély birtokában szólt a tesztadás Sopronban (102 MHz) és az ország más részein is a hétvégén, ahogy arra sem, hogy pontosan ki és mikor adta ki az engedélyt. Az Antenna Hungária ágazatvezetőjének levele szerint egyébként

az Antenna Hungária és jogelődjeinek lassan száz éves történetében a rádióműsorok földfelszíni sugárzását és a szolgáltatást mindenkor érvényes rádióengedélyek birtokában és azoknak megfelelően nyújtottak, engedély nélküli műsorterjesztésben társaságunk semmilyen formában nem kíván részt venni sem most, sem a jövőben, az esetleges ilyen jellegű tevékenységgel kapcsolatos hatósági utasításoknak minden alkalommal haladéktalanul eleget teszünk.

Az NMHH hallgat

A sugárzást lehetővé tevő frekvenciaengedélyt egyébként a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság állíthat ki, de több napja hiába keressük a médiahatóságot amiatt, hogy ki és mikor írta alá részükről az engedélyt, a hatóság nem válaszolt. Arra sem reagál, hogy ha volt engedély, akkor azt hogyan adhatták ki annak ellenére, hogy a Class FM tulajdonosa, az Advenio Zrt. a múlt héten fellebbezést nyújtott be a Médiatanács határozata ellen. A Class FM szerint az országos kereskedelmi rádiós pályázat lebonyolítása hazai és nemzetközi jogszabályokba ütköző módon zajlott. Folyamatban van a Class FM azon pere is, amelyben a rádió azt kifogásolta, hogy a Médiatanács 2016 novemberében nem hosszabbította meg a Class FM médiaszolgáltatási jogosultságát további öt évvel. A Class FM az ezen per kapcsán született múlt heti bírósági ítéletet is megfellebbezte. Úgy tudjuk, ezenkívül a Class FM kezdeményezte azt is, hogy a bíróság ideiglenes intézkedéssel függessze fel a Hold Reklám Kft.-vel a hatósági szerződés megkötését. Igen ám, csakhogy a más ügyeken akár fél évnél is tovább, törvénytelenül ücsörgő Médiatanács ezúttal annyira gyors volt, hogy már alá is írta a médiaszolgáltatásra vonatkozó hatósági engedélyt a Hold Reklám Kft.-vel.

Földes Ádám a Class FM vezérigazgatója a múltheti tárgyaláson
Fotó: Karancsi Rudolf / 24.hu

Már módosították is a szerződést a névváltások érdekében

A Médiatanács e hét keddi napirendi pontjai között ugyanis szerepelt, hogy a Médiatanács már módosítja is a Hold Reklám Kft.-vel kötött szerződést. A szerződésmódosítással járult hozzá a Médiatanács, hogy Hold Reklám Kft. ne a frekvenciapályázatában szereplő POP FM néven kezdje meg a sugárzást, hanem az Andy Vajna közeli, mostanáig a Rádió Q egykori ingyenes közösségi frekvenciáján fogható budapesti Retro Rádió nevét felvéve.

POP FM-ből Retro, a budapesti Retróból Magyar FM, a nyíregyházi Retróból Best FM lesz

A budapesti Retro Rádió üzemeltetője a jövőben egyébként Magyar FM név alatt folytatja a sugárzást a budapesti 99,5 MHz-en. A nyíregyházi Retro Rádió is nevet vált, és Best FM néven folytatja tevékenységét a 103,9 MHz-en. Best FM néven Debrecenben is üzemel egy rádió, de már az is kormányközelbe, Andy Vajna kormánybiztoshoz került.

A mostani névváltás egyébként azért is érdekes, hiszen korábban ugyanez a Médiatanács volt az, amelyik nem adta hozzájárulását a Trend FM médiaszolgáltatójának, hogy a Gazdasági Rádió nevet felvehesse, holott ehhez érvényes védjegyoltalommal rendelkezett. Máskor viszont a Médiatanács hozzájárult névváltáshoz: így lett Rádió 1 az eredetileg még DJ FM-ként pályázó Vajna-rádióból, valamint így lett Békéscsabán két, máig egymással háborúzó Rádió 1 is.

Még mindig titkolja a pályázati anyagokat a Médiatanács

A 24.hu egyébként többször is kérte a médiahatóságot, hogy mutassa meg – a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalának őket tizenegyszeresen elmarasztaló állásfoglalása és a hasonló ügyekben született korábbi jogerős bírósági ítéletek alapján is közérdekű adatnak, azaz nyilvánosnak minősülő frekvenciapályázatokat, ám a hatóság ebben az ügyben eddig nem tett eleget törvényi kötelességének, nem mutatta be a pályázati anyagokat.

Amerikai-magyar konfliktus

A Médiatanáccsal évek óta perben lévő Class FM tulajdonosa egyébként 2016 májusa óta Michael McNutt amerikai üzletember vállalkozása, a Sláger Rádió Zrt. Korábban a rádió tulajdonosa Simicska Lajos nagyvállalkozó volt, aki azonban 2015 elején az emlékezetes g betűs jelző elhangzásával megszakította több évtizedes barátságát egykori barátjával, Orbán Viktor miniszterelnökkel. Már akkor hallani lehetett olyan hangokat, hogy a Médiatanács várhatóan nem hosszabbítja meg a korábban még kormánykedvenc rádió médiaszolgáltatási jogosultságát. A jóslatok később bejöttek, de a Médiatanács tagadta, hogy politikai okokból döntött volna az addigra már az amerikai üzletember nevére került céggel szemben. A grémium azzal magyarázta lépését, hogy a Class FM korábban jogsértést követett el reggeli rádióműsorában, az akkor még Sebestyén Balázs vezette Morning Showban. Emellett a Médiatanács közölte azt is, hogy a frekvencia hatékonyabban hasznosítható, ha megpályáztatják a frekvenciát, és kibővítik a korábbi vételkörzetét.

Michael McNutt
Fotó:Vadnai Szabolcs / Class FM/

A Class FM több pert is indított a testület ellen, de már a perek alatt sem folytathatták a Class FM frekvenciáján az adás továbbítását, kizárólag a classfm.hu-n, webrádióként, ahol máig sugároznak. A folyamatban lévő perek ellenére aztán a Médiatanács kiírta az országos kereskedelmi rádiós pályázatot. Már tavaly nyáron azt írtuk, hogy ez visszás jogi helyzetet eredményezhet később.

Kerestük az ügyben Bakai Mátyást, az induló kormányközeli rádió (a POP FM/Retro Rádió/Hold Reklám Kft.) ügyvezetőjét, hogy arról érdeklődjünk, hogyan tudják alig pár nap alatt összerakni az induló rádiót, érdeklődtünk a névváltásról és a tervezett reggeli műsor kapcsán is küldtünk kérdéseket, ahogy arra is rákérdeztünk, nem tartanak-e attól, hogy elveszik tőlük a frekvenciát, hisz még per van folyamatban. Küldtünk kérdéseket a médiahatóságnak is, de egyik fél sem válaszolt szombat óta ezekkel kapcsolatban.

Földes Ádámot, a Class FM (Advenio Zrt.) vezérigazgatóját is megkerestük. Ő annyit mondott, hogy jelenleg amerikai tulajdonosukkal és jogászaikkal, szakértőkkel közösen elemzik a kialakult helyzetet, és megvizsgálják a további lehetőségeiket. Ennél többet a webre szorult rádió vezérigazgatója most nem kívánt nyilatkozni.

Megkérdeztük Sebestyén Balázst is, nem csalódott-e, hogy várhatóan nem a Balázsék című műsor, hanem Hepi Endréék műsora lesz hallható velük párhuzamosan egy jóval nagyobb területet lefedő országos frekvencián, de a műsorvezető nem reagált a megkeresésre.

A Médiatanács mindössze 3 nap alatt szerződött

A Médiatanács péntek délelőtt bejelentette, hogy május 25-én írta alá hatósági szerződését a Hold Reklám Kft.-vel. Ez azt jelenti, hogy mindössze 3 nap alatt elkészítették a szerződést és aláírták azt a kormányközeli céggel. Bejelentette a grémium is, hogy eheti ülésén máris hozzájárult, hogy ne a pályázatban lévő POP FM néven sugározzon a cég, hanem a fővárosi Retro Rádió nevét átvéve, ennek érdekében szerződést módosított a pályázóval. A fővárosi Retro Rádióból Magyar FM, a nyíregyháziból Best FM lesz. A Retro Rádióban már mennek is a promók, hogy ők lesznek az országos rádió. Pedig a név körül még lehetnek bonyodalmaik.

Bejelentette a Vajna-közeli Retro Rádió, költözik az elnémíttatott Class FM országos frekvenciájára
Már hallhatók az egyetlen országos kereskedelmi rádiós frekvenciára költözést népszerűsítő promók. Ám még lehet gond a Retro névből, hiába a Médiatanács hozzájárulása a POP FM/Retro névváltáshoz.

Reagált a médiahatóság, szerintük ez így volt rendben (2018.06.08.)

Több nappal kérdéseink elküldése, illetve cikkünk megjelenése után a mai napon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is reagált az ügyben. Azt írják, hogy a hivatkozott tesztsugárzás a szükséges engedélyt megkapta (2018. június 1. és 10. közötti időszakra a Győr 101,4 MHz, a Tokaj 103,5 MHz, a Budapest 103,3 MHz, a Kékes 104,7 MHz és Kab-hegy 100,5 MHz. frekvenciára) Műszaki sajátosságok miatt ugyanakkor nem zárható ki, hogy a Győrre vonatkozó engedéllyel üzemelő tesztadás Sopronban is átmenetileg hallható volt, aminek vizsgálatát az NMHH mérőszolgálata már elindította. Az engedélyeket az NMHH Hivatala adja ki, az erre felhatalmazott illetékes szervezeti egység szakmai gondozásában. Az egy időben kért tesztengedélyeknek nincs egy közös száma, a kapcsolódó ügyiratok azonosítói iratbetekintés keretében megismerhetők.

Hozzáteszik, a rádióengedélyek megadása nem függött össze az országos kereskedelmi rádiós pályázati eljárással. Levelük szerint a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén bárki kérhet engedélyt kísérleti frekvenciahasználatra, próbaüzemeltetési, tudományos, kutatási vagy vizsgálati célra. Állítják továbbá, hogy a Médiatanácsnak a Hold Reklám Kft.-t győztesnek nyilvánító döntése jogerős, mivel – az NMHH szerint – az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. már elvesztette ügyféli minőségét a pályázat támadhatóságához, amikor a pályázati eredményt megállapították. Pályázati eredményt az NMHH szerint csak az adott pályázat ügyfelei támadhatnak meg, az alakilag érvénytelen ajánlatot benyújtó pályázónak pedig megszűnik az ügyféli minősége a pályázati nyilvántartásba vételt megtagadó jogerős végzéssel a médiatörvény alapján. A hatóság szerint az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. a pályázati nyilvántartásba vételét megtagadó végzés ellen sikertelenül kért felülvizsgálatot a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságtól, hiszen ott a nemperes eljárást lezárva, a felülvizsgálati kérelmet elutasítva a Médiatanácsnak adtak igazat, a bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye. Harmadrészt: az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. pályázati végeredményt megtámadó keresete alapján indult perben a bíróság sem hozott olyan tartalmú döntést, ami a tesztsugárzást megakadályozná, megtiltaná. A Médiatanács válaszában azonban több ellentmondás is felfedezhető, ezért ismét kérdéseket küldünk a testületnek.

Szalay Dániel korábbi cikkei

Kiemelt kép: Az Antenna Hungária egyik adóállomásának részlete. MTI Fotó: Rosta Tibor 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 9.
Grezsu Mihályné viszi haza az önkormányzat ajándékcsomagját a Nyíregyházához tartozó Szélsõbokorban 2016. december 9-én. A Magyar Posta dolgozói Nyíregyháza mintegy 19 ezer nyugdíjas lakosának kézbesítik a város 2500 forint értékû karácsonyi ajándékcsomagját.
MTI Fotó: Balázs Attila

Kihirdették a nyugdíjemelést

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.