Média

Sebestyén Balázs miatt nyert a Class FM ellen a Médiatanács

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 05. 30. 14:59

Korábban a témában:

Ítéletet hirdetett néhány perccel ezelőtt első fokon a Fővárosi Közigazgatási Bíróság a 2016 novembere óta csak webrádióként üzemelő Class FM-et működtető, Michael McNutt amerikai üzletember tulajdonában lévő Advenio Zrt. felperesnek a Médiatanács elleni perében.

A per azért indult, mivel a felperes szerint a Médiatanács jogszerűtlenül döntött arról, hogy a cég médiaszolgáltatási jogosultságát Magyarország egyetlen országos kereskedelmi rádiós frekvenciájára nem hosszabbítja meg.

Dudás Dóra Virág bíró ítélete értelmében azonban a Médiatanács jogszerűen döntött úgy, hogy nem hosszabbítja meg az Advenio Zrt. 7 éves, 2016 novemberében lejárt médiaszolgáltatási jogosultságát további 5 évvel. 

Földes Ádám, a Class FM vezérigazgatója
Fotó: Karancsi Rudolf / 24.hu

A Morning Show jogsértése miatt volt jogszerű elvenni a frekvenciát

A bíróság egyelőre csupán szóban ismertetett indoklása szerint a per során több elemet kellett egyszerre megvizsgálnia: egyrészt azt, hogy a Médiatanácsnak van-e saját mérlegelési jogköre egy megújítási eljárás során, hogy egy médiaszolgáltatóval meghosszabbítja-e a Médiatörvény alapján 7 év után további 5 évvel meghosszabbítható médiaszolgáltatási jogosultságát, másrészt azt, hogy a mérlegelés megfelelően alá lett-e támasztva, az releváns volt-e. Emellett a bíróság megvizsgálta azt is, hogy a Médiatanács jogszerűen hivatkozott-e arra, hogy a Class FM-mel szemben kizáró feltételek vannak a hosszabbítást illetően, mivel korábban a Class FM egy súlyos jogsértés miatt bírságot kapott a Médiatanácstól.

A bíróság hivatkozott a Médiatörvényre, ami alapján a Médiatanácsot úgynevezett diszkrecionális mérlegelési jogkör illeti meg, hogy meghosszabbítja-e egy médiaszolgáltató frekvenciaengedélyét. A bíró szerint erre a mérlegelési jogkörre a törvényben a „meghosszabbíthatja” szócska „hat” ragja utal, ami csak lehetőségként biztosítja a hosszabbítást a grémium számára. Ugyanakkor fontos azt is is megnézni, hogy a Médiatanács a mérlegelési jogkörével kellő alapossággal él-e, megfelelő és releváns indoklással dokumentálta-e a meghosszabbítási igény elutasítását, tette hozzá a bíró. A bíró erről azt mondta, őt a grémiumnak a műszaki indokkal való magyarázata nem győzte meg, hisz a testület nem vont le következtetést. Ugyanakkor azt, hogy a Médiatanács a frekvencia használatának díjazását is értékelte a megújítási eljárásban, a bíróság nem tartja hibának, inkább a közvagyon érdekében végzett tevékenységnek. A Médiatanács abban reménykedhetett, hogy ha megpályáztatja a frekvenciát, azért magasabb médiaszolgáltatási díjat tud majd elkérni. (A bíróság ezt annak ellenére mondta ki, hogy a jogvitát eredményező helyzet miatt 2016 novembere óta a frekvencia nem hasznosult és a magyar államot éveken át végül jelentős kár érte, hiszen emiatt nem érkeztek meg a médiaszolgáltatási bevételek és reklámadótól is elesett az állam.)

A bíró az ítélethozatalkor ugyanakkor azt mondta, végül azért ítélt mégis az alperes Médiatanács javára, mivel a grémium korábban 5 alkalommal megbírságolta a rádiót, és bár a Class FM többnyire eredményesen támadta meg a bírságokról szóló közigazgatási határozatokat, az 5 bírságra vonatkozó perből 1 esetben egy másik bíróság jogerősen is fenntartotta, hogy a jogsértés (amit a ma már a konkurenciánál dolgozó Sebestyén Balázs Morning Show című műsora az úgynevezett klasszifikációs eljárás, azaz a műsorszámok korosztályi besorolásának figyelmen kívül hagyásával követett el) valóban súlyos volt, még ha enyhítettek is az eredeti bírság összegén. Mivel a súlyos szó nem került ki a határozatból, a súlyos jogsértést elkövető médiaszolgáltatóval szemben a Médiatanács hivatkozhat arra, hogy nem hosszabbít médiaszolgáltatási jogosultságot. A jelen, a frekvencia meghosszabbításával kapcsolatos per során a korábbi, bírságos per alapját ez a bíróság már nem vizsgálhatta.

A bíró szavai alapján egyébként, ha nincs ez az egyetlen bírságra vonatkozó határozat, akkor a rádió számára kedvező módon ítélkezett volna.

Fotó: Karancsi Rudolf/24.hu
Az NMHH jogi képviselője. Fotó: Karancsi Rudolf/24.hu

A kormány közelében landol a frekvencia

Az elvesztett per következtében a Class FM-et működtető Advenio Zrt.-nek kell megfizetnie a perköltséget. Emellett továbbra is csak webrádióként tudnak működni. Az ügy további érdekessége, hogy a Médiatanács időközben – ki sem várva a bíróság ítéletét – a kormányközeli Hold Reklám Kft.-t hozta ki az országos kereskedelmi rádiós pályázat győzteseként. A kft.-nek 120 napja van, hogy POP FM néven tervezett szolgáltatását elindítsa a Class FM helyén. Ha tehát a Class FM fellebbez is a saját frekvenciája meghosszabbításának elutasítása ügyében és másodfokon esetleg nagyobb szerencséje lesz, a frekvenciáját már aligha tudja visszaszerezni, és legfeljebb kártérítésre számíthat a Médiatanáccsal szemben.

Földes Ádám vezérigazgató az ítélethozatal végén azt mondta, valószínűleg fellebbezni fognak, de erről még a tulajdonossal, illetve a vállalat jogászával is konzultálni fognak. Az ítélethozatalt követően szerettünk volna feltenni néhány kérdést a Médiatanács jelenlévő egyik tagjának, Auer Jánosnak, valamint az NMHH-t a perben képviselő jogi képviselőnek is, de egyikük sem kívánt nyilatkozni. Auer azt mondta, csak érdeklődőként volt jelen, míg a jogi képviselő szerint az NMHH kommunikációs igazgatóságát érdemes keresni a későbbiekben.

rádió1
Lekapcsolták a Rádió 1-et két városban
Azért némultak el Balázsék Székesfehérváron és Mosonmagyaróváron, hogy elindulhasson egy országos vételkörzetű kormányközeli kereskedelmi rádió, a POP FM.
Szalay Dániel korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.