Média
dav

Nevet vált és már indul is az új országos kormányközeli rádió

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 06. 02. 10:41

A 24.hu értesülése szerint a kormányközeli Hold Reklám Kft. hiába POP FM néven nyert a médiatanácsi pályázaton, végül Retro Rádióra változtatják a nevet. Az eddigi Retro Rádióból Magyar FM lesz. Villámgyorsan elindulnak, már szól is a műszaki tesztsugárzás, így a Class FM hiába megy újra bíróságra, hogy megtámadja a Hold Reklám Kft.-t győztesnek nyilvánító médiatanácsi döntést és kérik a bíróságtól a pályázat érvénytelenítését. Az országos rádió reggeli műsorát egyébként nem Sebestyén Balázsék kapják, pedig volt ilyen terv.
Korábban a témában:

A 24.hu több forrásból származó értesülése szerint nem a megnyert frekvenciapályázatában szereplő és levédett POP FM néven, és várhatóan már jóval a törvény szerinti 120 napos határidő előtt, már június első felében megkezdené műsorai sugárzását a Class FM-től elvett országos kereskedelmi rádiós frekvencián a Médiatanács országos kereskedelmi rádiós pályázatát május 22-én megnyerő, a Rádió 1 volt ügyvezetője, Bakai Mátyás vezette kormányközeli vállalkozás, a Hold Reklám Kft. A cég Orbán Viktor barátjával, az MKB Bank többségi tulajdonosaként is ismert Mészáros Lőrinc volt felcsúti polgármesterrel és Andy Vajna filmügyi kormánybiztossal, a Rádió 1, a TV2, a Bors, a Délmagyarország és a Kisalföld tulajdonosával is összefüggésbe hozható.

A POP FM nevet ők sem gondolták igazán komolyan

A Hold Reklám Kft. a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalánál (SZTNH) a médiatanácsi pályázat előtt levédett POP FM helyett az Andy Vajna közeli, jelenleg budapesti és nyíregyházi frekvenciával rendelkező Retro Rádió nevét vinné tovább, ehhez már csak a Médiatanács jóváhagyását kell megszerezniük. Az eddigi Retro Rádió – melynek hamarosan lejár a médiaszolgáltatási jogosultsága Nyíregyházán és Budapesten is – a névütközés megakadályozása érdekében várhatóan Magyar FM néven folytatja a következő időszakban. Bár a Médiatanács napirendje publikusan még nem érhető el, úgy tudjuk várhatóan hamarosan, elméletileg már jövő kedden döntenek is a Retro Rádió Magyar FM-re történő váltásáról, valamint a pályázatot POP FM néven megnyerő új, kormányközeli országos rádió Retróra történő átkeresztelésének engedélyéről. A névváltás tényét erősíti, hogy a Magyar FM nevet a héten levédték az SZTNH-nál, valamint egy névtelenséget biztosító doménregisztrátornál a magyarfm.hu internetes végződést is regisztrálták.

Az új országos rádió nem csak a Retro Rádió nevet veszi fel, de az eddig közösségi rádióként ingyenes frekvenciát használó Retro Rádió arculatát is átveszi.

Előre megvették a stúdiót, már szól a tesztsugárzás a 103,3 MHz-en

Az új országos rádiós cég stúdióját már hónapokkal ezelőtt megépítették Budapesten: akkor, amikor a médiatanácsi pályázatnak hivatalosan még nem is volt végeredménye. Ennek köszönhető az, hogy nagyon gyorsan, már júniusban, alig pár héttel a győztessé nyilvánításuk után el tudják indítani a sugárzást. Úgy tudjuk, a héten már az állami műsorszóró vállalat, az Antenna Hungária szakemberei üzembe is helyezték a cég budapesti stúdiójában a jeltovábbításhoz szükséges eszközöket. Tegnap és ma Budapest egyes területein, az FM 103,3 MHz-en pedig már folyamatos sípszó és a rádiókészülékeken megjelenő TESZT felirat, a műszaki tesztsugárzás elindítása jelezte: az Antenna Hungária is készen áll a rádió indulására.

A műsorsugárzás gyors elindítással az lehet a cél, hogy a Class FM-nek a Médiatanács ellen még most is folyamatban lévő perei ellenére már ne tudják elvenni a frekvenciát a pályázótól, és ha a Class FM-et működtető Advenio Zrt. esetleg sikerrel is pereskedik, már legfeljebb kártérítési igénnyel léphessen fel a frekvenciát a kormányközeli cégnek adó Médiatanács ellen. Ha a Class FM nyeri a pert, legfeljebb az adófizetők helytállnak a Médiatanács tévedése miatt, de a korábbi bírósági gyakorlat az, hogy ilyenkor már nem némítják el a frekvenciát megszerző médiaszolgáltatót.

Frissítés (2018. 06. 02. 14:48) Cikkünk után egyelőre lekapcsolták a tesztsugárzást

Cikkünk június 2-i megjelenése után néhány órával már nem érhető el az FM 103,3 MHz-en az általunk először még pénteken észlelt tesztsugárzás, már nincs TESZT felirat a rádió kijelzőjén (RDS szolgáltatás) és sípszó helyett csak sistergés van. Ez arra utal, hogy cikkünket olvasva valaki észbe kapott: a tesztsugárzáshoz is hatósági engedély kellett volna. Ilyen engedélynek azonban egyelőre nem találjuk nyomát a Médiatanács oldalán. Küldünk kérdést a médiahatóságnak, hogy volt-e előzetes engedély a sugárzásra, illetve mit tudnak, miért kapcsolták le azt a cikkünk után nem sokkal.

A Class FM a héten megtámadta a Hold Reklámot győztessé nyilvánító határozatot

A 24.hu arról is tudomást szerzett, hogy a Class FM a napokban újabb pert indított a Médiatanács ellen, megtámadva a Hold Reklám Kft.-t győztesnek nyilvánító pályázati eljárás május 22-i végeredményét. Azt kérik, a bíróság nyilvánítsa érvénytelennek a pályázatot, ezt számos okkal, többek között a pályázati kiírás hibáival indokolják. A keresetet az Advenio/Class FM jogászai már be is nyújtották a bíróságra. Eközben folyamatban van annak az ítéletének a megfellebbezése is, amelyben a bíróság egyelőre azt állapította meg, hogy a Médiatanács jogszerűen járt el, amikor nem hosszabbította meg a Class FM 2016 novemberében lejárt médiaszolgáltatási jogosultságát, ugyanis a ma már a Vajna-féle Rádió 1 hálózatnak dolgozó Sebestyén Balázs vezette Morning Show egy alkalommal súlyos jogsértést követett el, amikor megszegte a Médiatörvény korhatári besorolásra vonatkozó szabályozását.

Sebestyén Balázsék egyelőre maradnak a Rádió 1-nél

Ami az új országos rádiót, a POP FM/Retro Rádiót illeti, ott információink szerint egyelőre nem lesz hallható Sebestyén Balázsék reggeli műsora, a Balázsék, pedig korábban ez az eshetőség is komolyan felmerült, de Andy Vajnáék részben attól tartottak, hogy Sebestyénék nélkül a Rádió 1 hálózat széteshetne, hiszen a Rádió 1 főleg a Balázsék című reggeli műsor alatt mutat igazán nagy hallgatottságot.

Sebestyénék egyébként elég dühösek manapság, mivel már 2 városban, Székesfehérváron és Mosonmagyaróváron is lekapcsolták a Rádió 1-et, egy harmadikat, a tihanyi adójukat pedig épp a héten vesztették el, így a Balatonnál is sok hallgatótól elbúcsúzhatnak. Frusztrációjuknak a Rádió 1-en fogható élő adásban is hangot adtak már. Ráadásul a jelen állás szerint úgy tűnik, nem ők vezetik majd az induló országos kereskedelmi rádió reggeli műsorát, mely jóval nagyobb földrajzi lefedettséggel rendelkezik majd a Rádió 1-hez képest. Úgy tudjuk, az országos rádió az eddigi budapesti Retro Rádió reggeli műsorát, azaz Hepi Endre és Hudák Anita műsorvezetők műsorát viszi tovább a Class FM 2016 novembere óta néma frekvenciájára.

Küldünk kérdéseket Bakai Mátyásnak, a Hold Reklám Kft. ügyvezetőjének, illetve ugyancsak küldünk kérdést a Médiatanácsnak is, hogy beérkezett-e már a testülethez kérelem a POP FM és a Retro Rádió nevek megváltoztatására, illetve hogyan lehet, hogy máris szól a műszaki tesztadás, amikor a pályázati végeredményről szóló közigazgatási határozatot megtámadta a Class FM, illetve jelenleg is folyamatban vannak a rádiónak perei. Ha az érintettek válaszolnak, arról természetesen cikkünk frissítésével beszámolunk.

Frissítés 2.: Kabhegyen és Siófokon is szólt a teszt

Kiderült, hogy nem csak az FM 103,3 MHz-en a fővárosi Széchenyi-hegyi adó vételkörzetében, de más adótornyokból is volt sugárzás az induló országos kereskedelmi rádióhoz kapcsolódóan. Az alábbi YouTube videók alapján megszólalt a Kab-hegyi torony térségében (FM 100,5 MHz) és Sopronban (FM 102,2 MHz) is a TESZT elnevezésű rádió a Class FM egykori frekvenciáján annak ellenére, hogy a Class éppen a héten indította meg legújabb perét a Médiatanács ellen, de a korábbi perei sem mind értek még véget. Kab-hegy esetében egyébként valamiért a rádióval kapcsolatos szöveges információk között a 2016 óta az analóg FM frekvencián néma, és kizárólag webrádióként üzemelő Class FM elérhetőségei szerepeltek, ezzel egyesekben azt a téves látszatot keltve, hogy a Class FM tesztsugárzásáról lehet szó.

Frissítés 3: Az Antenna Hungária szerint volt engedély a frekvencia használatára, de egyelőre nem mondják, el, kitől és mikor kapták azt. Ha volt engedély, az viszont további aggályokat is felvet.

Mándi Gábor, a Teszt nevű rádió jeleit továbbító Antenna Hungária ágazatvezetője június 4-én, hétfőn azt közölte a 24.hu az Antenna Hungária kommunikációs igazgatóján keresztül hétvégén elküldött kérdéseire, hogy engedéllyel sugároztak Fejér megye és Budapest térségében. Arra azonban egyelőre még nem válaszolt az állami műsorszóró vállalat, ki és mikor állította ki az engedélyt, ráadásul időközben kiderült, hogy más városokban, például Sopronban is beüzemelték a frekvenciát, nem csak Fejér megyében (Kab-hegy) a fővárosi Széchenyi hegyi toronyban. Újból megkértük, nyújtsanak tájékoztatást, külön is kitérve a többi frekvenciára is.  A POP FM tesztsugárzása azért is különös, mivel ahogy az imént beszámoltunk róla, a Class FM még a múlt héten bíróságon megfellebbezte a Hold Reklám Kft. (a POP FM néven pályázó, de a sugárzást várhatóan mégis Retro Rádió néven megkezdeni szándékozó cég) győztessé nyilvánítására szolgáló médiatanácsi közigazgatási döntést, így egyelőre bírósági ügy van folyamatban az egykori Class FM frekvenciáért, és emiatt még nem emelkedhetett jogerőre a POP FM (a majdani Retro Rádióra) vonatkozó médiatanácsi döntés, ráadásul a korábbi perek sem zárultak még le a frekvencia kapcsán. Ha viszont az NMHH mégis kiadott engedélyt a POP FM-nek a tesztsugárzáshoz, kérdés, hogy azt milyen alapon tette a hatóság, ki sem várva a legújabb bírósági per fejleményeit.

Keressük újból az Antenna Hungáriát és az NMHH-nál is újra próbálkozunk. A médiahatóság ugyanis egyelőre nem reagált a pénteki és szombati tesztsugárzás kapcsán küldött kérdéscsokorra. Beszédes viszont, hogy a sugárzás mindössze pár órával cikkünk után elhallgatott. Érdeklődünk arról is, hogy a teszt felirat alatt miért szerepeltek a Class FM elérhetőségei, azt a látszatot keltve, mintha a Class FM tesztsugárzásáról lenne szó.

Az Antenna Hungária ágazatvezetőjének levele szerint egyébként az Antenna Hungária és jogelődjeinek lassan száz éves történetében a rádióműsorok földfelszíni sugárzását és a szolgáltatást mindenkor érvényes rádióengedélyek birtokában és azoknak megfelelően nyújtottak, engedély nélküli műsorterjesztésben társaságuk semmilyen formában nem kíván részt venni sem most, sem a jövőben, „az esetleges ilyen jellegű tevékenységgel kapcsolatos hatósági utasításoknak minden alkalommal haladéktalanul eleget teszünk.”

Frissítés 4. Reagált a médiahatóság (2018.07.08)

Közel egy héttel ezzel kapcsolatos kérdéseink elküldése után az NMHH is reagált az ügyben. Azt írják, hogy a hivatkozott tesztsugárzás a szükséges engedélyt megkapta (2018. június 1. és 10. közötti időszakra a Győr 101,4 MHz, a Tokaj 103,5 MHz, a Budapest 103,3 MHz, a Kékes 104,7 MHz és Kab-hegy 100,5 MHz. frekvenciára). Műszaki sajátosságok miatt ugyanakkor nem zárható ki, hogy a Győrre vonatkozó engedéllyel üzemelő tesztadás Sopronban is átmenetileg hallható volt, aminek vizsgálatát az NMHH mérőszolgálata már elindította. Az engedélyeket az NMHH Hivatala adja ki, az erre felhatalmazott illetékes szervezeti egység szakmai gondozásában. Az egy időben kért tesztengedélyeknek nincs egy közös száma, a kapcsolódó ügyiratok azonosítói iratbetekintés keretében megismerhetők. A rádióengedélyek megadása pedig nem függött össze az országos kereskedelmi rádiós pályázati eljárással. Levelük szerint a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése esetén bárki kérhet engedélyt kísérleti frekvenciahasználatra, próbaüzemeltetési, tudományos, kutatási vagy vizsgálati célra.

Állítják továbbá, hogy a Médiatanácsnak a Hold Reklám Kft.-t győztesnek nyilvánító döntése jogerős, mivel – az NMHH szerint – az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. már elvesztette ügyféli minőségét a pályázat támadhatóságához, amikor a pályázati eredményt megállapították. Pályázati eredményt az NMHH szerint csak az adott pályázat ügyfelei támadhatnak meg, az alakilag érvénytelen ajánlatot benyújtó pályázónak pedig megszűnik az ügyféli minősége a pályázati nyilvántartásba vételt megtagadó jogerős végzéssel a médiatörvény alapján. Az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. a pályázati nyilvántartásba vételét megtagadó végzés ellen sikertelenül kért felülvizsgálatot a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságtól, hiszen ott a nemperes eljárást lezárva, a felülvizsgálati kérelmet elutasítva a Médiatanácsnak adtak igazat, a bíróság végzése ellen fellebbezésnek nincs helye. Harmadrészt: az Advenio Műsorszolgáltató Zrt. pályázati végeredményt megtámadó keresete alapján indult perben a bíróság sem hozott olyan tartalmú döntést, ami a tesztsugárzást megakadályozná, megtiltaná. A Médiatanács válaszában azonban több ellentmondás is felfedezhető, ezért ismét kérdéseket küldünk a testületnek.

Szalay Dániel korábbi cikkei

Kiemelt kép: Tesztsugárzás az FM 103,3 MHz-en. Itt, a Class FM egykori frekvenciáján szól majd az országossá váló kormányközeli Retro Rádió. Fotó: Szalay Dániel, 24.hu

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

NEW ORLEANS, LA - NOVEMBER 04:  Quarterback Drew Brees #9 of the New Orleans Saints celebrates  defeating the Los Angeles Rams 45-35 in the game at Mercedes-Benz Superdome on November 4, 2018 in New Orleans, Louisiana.  (Photo by Wesley Hitt/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.