Olvasónk bejelentést tett a BKK-n, hogy leragasztásos módszerrel fosztogatják a jegykiadó automatákat a Népligetnél. A BKK megköszönte a bejelentést, majd azt mondta neki, hogy várja meg a karbantartókat, ám azok másfél óra múlva sem érkeztek meg.
A holland Marcel Van Dongen több éve él Budapesten, a közeli irodaházban dolgozik, az ablakából rálát a térre. Hétfőn öt óra körül hazafelé indult munkából, az aluljárón keresztül vitt az útja. Itt többször is látta, ahogy egy 3-4 fős társaság leragasztja a jegykiadó automatát. Ápolatlan, nagyhangú, ittas elkövetőkről számolt be, akik között két nő, és egy „barna bőrű férfi” is feltűnt.
A leragasztásos módszer pofon egyszerű, a BKK évek óta tud róla. Egy műanyag lemezzel tömítik el a pénzérme kiadó nyílását, ami visszatartja, hogy a jegykiadó tálcába jusson az aprópénz. Később ezt kiemelik, és hozzáférnek a felhalmozódott összeghez. Napi több ezer forintot lophatnak el így az elkövetők.
Térfigyelő kamerák mellett lopnak
Van Dongen azt mondta lapunknak, nem a pénz miatt tett bejelentést, hanem azért, hogy másokat ne lopjanak meg a tolvajok. A népligeti automatákat főként turisták használják, a teret ismerő helyiek messze elkerülik a jegykiadókat, jegyezte meg. Szívesen tanúskodott is volna a konkrét ügyben, de nem tudja, hogy a BKK tett-e feljelentést a rendőrségen.
Munkatársunkkal egyébkét hasonló eset történt idén májusban az Astoriánál. Kollégánk két jegyet szeretett volna venni este tíz óta után, de az automata elnyelte az ezresből visszajárót. A telefonos bejelentésre a BKK ügyfélszolgálata közölte, hogy a pénzt 30 napon belül visszatérítik, ha kollégánk megadja a bankszámlaszámát, és felírja az automata sorszámát. Nem sokkal ez után azt látta, hogy egy háromfős, láthatóan ittas társaság kiveszi az automatából a pénzt.
A BKK két éve azt ígérte, hogy az üzemeltető, T-Systems Magyarország Zrt.-vel közösen kidolgoznak egy olyan szoftveres és hardveres módosítást, amely meg tudja előzni az ilyen jellegű visszaéléseket. Megkérdeztük a BKK-t, hogy áll ez a több éves fejlesztés, és mit tudnak még tenni a fosztogatások ellen, amint válaszolnak, frissítjük a cikkünket.
FRISSÍTÉS 08. 18: Cikkünk megjelenése után két nappal válaszolt a BKK. Azt írták, hogy 359 automatájuk van, ehhez képest a bejelentett meghibásodások száma elenyésző. Ha valami gond van egy automatával, az üzemeltető ezt azonnal érzékeli és megteszi a szükséges intézkedéseket, mivel távfelügyeleti rendszerrel figyelik a működést. A beszerelt kameráknak és a rendőrséggel történő együttműködésnek köszönhetően számos esetben történt már tettenérés, rendőrségi feljelentés. Azt is írták, hogy a fosztogatások megelőzésére 2017 májusára az összes jegy- és bérletkiadó automatába új típusú, szenzorokkal ellátott érmekivezető csatornát telepítettek. A szenzorrendszer a csatorna belsejét folyamatosan szkenneli, és amennyiben legalább 15 másodpercig idegen tárgyat érzékel, az automata letiltja a készpénzzel történő fizetés lehetőségét, a kijavításig a berendezés csak bankkártyás fizetést fogad el.
Kiemelt kép: MTI / Mohai Balázs