Gazdaság

Zsebre megy – Biztos befektetések?

Szivárvány, légzsák, kilincs – talán meglepő, de ezek pénzügyi termékek elnevezései. A strukturált befektetési termékek jellemzően többféle pénzügyi megoldás (például egy betét és egy opció) házasításával, adott kockázat-hozamkombinációt testesítenek meg. Segítségükkel befektetéseink hozamát növelhetjük, de kockázatainkat is fedezhetjük.



Zsebre megy című sorozatunk a személyes pénzügyekkel foglalkozik minden második csütörtökön. Két hét múlva a a befektetési alapok új trendjeiről írunk.





A hazai pénzügyi csoportok kínálatában egyre elterjedtebbek a strukturált termékek. Az összefoglaló elnevezés mindössze annyit jelent, hogy valamilyen egyedileg kialakított, vagy a bankok által tömegtermékként kínált pénzügyi konstrukció egyetlen termékben jelenít meg egy hozam-kockázatpárosítást. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Nézzünk példákat! Egy hozamvédett, zártvégű befektetési alap kibocsátója azt ígéri, hogy amennyiben az ügyfél három évig az alapba teszi a pénzét, akkor a kifutásnál biztosan kap évi négy százaléknak megfelelő hozamot, de amennyiben a megcélzott ázsiai részvénypiacok jól teljesítenek, akkor extrahozamként a részvényindexek teljesítményből is részesül. Egy másik pénzügyi csoport olyan hathónapos betétet kínál, amely legrosszabb esetben csak 2 százalékos kamatot fizet a félévre, ám ha az euró erősödik a forint ellenében, akkor a kamat akár 8-9 százalékot is elérhet, ami évi 16-18 százalékos, nagyon magas betéti kamatnak felel meg.

Befektetési célok

A magánemberek különböző céllal vehetnek strukturált terméket és kockázatvállalási hajlandóságuknak megfelelően rengeteg ilyen termék közül választhatnak. A fenti példák jól mutatják, hogy alapvető cél lehet a megtakarításaink átlaghozamát – egy kis kockázat vállalásával – emelni. Aki nem elégszik meg a kockázatmentes hozammal, hanem magasabb megtérülést szeretne, és ezért egy kisebb kockázatot is hajlandó vállalni, az strukturált termékekkel színesítheti befektetéseit.

A sok tőke-, vagy hozamgarantált befektetési alap filozófiája ez,

Fantázianevek


A strukturált termékek rengeteg érdekes ígérettel élhetnek, amelyeket általában a mögöttük álló opcióról neveznek el. Néhány az érdekesebb konstrukciók közül

Air bag: Légzsák, olyan strukturált termék, amely az áresés idején megvédi a tőkénket.

Corridor: Folyosó, ezzel a típussal arra fogadunk, hogy a megcélzott piac stagnál, se nem esik, se nem emelkedik sokat, adott intervallumban marad.

Rainbow: Szivárvány, itt a hozamunk több portfólióelemtől függ, de az opció nagy előnye, hogy a jobban teljesítő elemet jobban veszi figyelembe.

Asian: Az ázsiai opció a futamidő végén nem az aktuális indexállapot, hanem a visszatekintő átlag alapján értékel.

Lookback: Visszatekintő, a vásárló számára nagyon kedvező (ezért igen drága) opció, amely a hátrahagyott időszak legjobb értéke alapján jutalmaz, például egy indexalapnál az elért legmagasabb lokális csúcs az értékelés alapja.

Ratchet (cliquet): Kilincs, hasonlóan kedvező opció, amely bizonyos időszakonként rögzíti az addigi legkedvezőbb indexértéket, a rögzítés után már nem veszíthetjük el az elért szintet. már elért szinteket.

túlzottan nagy kockázatot nem kell az ügyfeleknek vállalni, a tőke nem veszhet el, de kedvező piaci trendek esetén nagy lehet a hozam. Láthattuk, a fenti alapnál legrosszabb esetben is csak a biztosan elérhető nominális hozam egy részéről kell lemondanunk, de ha az ázsiai részvénypiacok emelkednek, akkor részesei lehetünk a szárnyalásnak.

Vannak olyan megtakarítók is, akiknek a személyes pénzügyi helyzetükben egy megfelelően kialakított strukturált termék nem a magasabb hozam reményében vállalt kockáztatást jelenti, hanem éppen valamilyen kockázat elkerülését. Másik fenti példánkból kiindulva, ha valaki télen azért helyezi el pénzét egy hathónapos indexált betétbe hat hónapra, mert az összeg a nyári európai családi körutazásra kell, akkor kockázatot csökkent azzal a betéttel, amelyik az euró erősödését jutalmazza.

Az utazás költségei ugyanis emelkednek, ha az euró erősödik, de a drágulást kitermeli az indexált betét magas kamata. Ha pedig a forint erősödik, akkor ugyan gyengécske kamatot kapunk a betét után, mégsem keseredünk el, hiszen ennyivel olcsóbb is lett a körutazás. Ez a hozam/kockázat pár segített az árfolyamkockázatunkat fedezni, vagy ahogy mondani szokták kockázatainkat finomhangolni.

Itthon és külföldön

Magyarországon a strukturált termékek széles választéka érhető el, bár rengeteg érdekes és Nyugaton már bevett eszköz csak most jut el Magyarországra. Az előbb említett tőke-, illetve olykor hozamvédett befektetési alapok, vagy más néven garantált alapok már itt vannak, miképpen a tőkegaranciával kínált, befektetéssel kombinált életbiztosítások (unit-linked) és a strukturált betétek, kötvények is. A struktúrák azonban nem bonyolultak, jellemzően valamely részvénypiac, árupiac, esetleg deviza erősödését jutalmazzák extrahozammal.

A nemzetközi termékválaszték sokkal színesebb, változatosabb, és a termékek nagy része, esetleg egy kis utánajárással a nemzetközi csoportokba tartozó hazai bankoknál is elérhetők, igaz eddig elsősorban a kiemelt (private banking) ügyfeleknek ajánlották őket. A termékek végtelen mennyisége csoportosítható a termék jellege (a kifizetési forma) szerint, vagy a mögöttes termék szerint, végül aszerint is, hogy milyen piaci irányra játszik a befektető. A termék megjelenési formája a már bemutatott befektetési alap, unit-linked-alap és -betét mellett az itthon kevésbé elterjedt hedge fund, certificate, vagy éppen warrant is lehet.

Az idegen eredetű kifejezéseknek szinte még nincs is megfelelő magyar kifejezése sem, a szakma szinte csak az angol elnevezést ismeri, de hazai térhódításuk biztosra vehető, mert a bonyolult struktúrákat, opciókat egyszerűen, rugalmasan testesítik meg egyetlen termékben. Különösen hamar megérkezhetnek Magyarországra a magyarul certifikátnak fordított termékek, amelyek Németországban és Ausztriában rendkívül népszerűek, valamilyen mögöttes terméket nagyon egyszerűen, és a tőzsdén bármikor eladhatóan bocsátanak ki a lakossági ügyfeleknek.

—-Hova fektethetünk?—-

A hazai strukturált termékek nagy érdeme, hogy már eddig is rendkívül érdekes, itthon addig kevésbé ismert célpiacokra juttatták el a magyar befektetőket, egzotikus részvénypiacokra, nyersanyagpiacokra, a deviza-keresztárfolyamok világába. Ugyanakkor strukturált terméket szinte mindenre lehet készíteni, amelynek kockázatát valamilyen londoni befektetési bank vállalja. A piac kicsit olyan mint egy angol bukmékeriroda, ahol ha valamire fogadni szeretnél, beárazzák. Érdekesség, hogy valóban sporteredményekre, időjárásra, műkincs-aukciók árszintjére is bocsátanak ki termékeket.

Hogy néz ki egy ilyen? Ha Brazília lesz a világbajnok 10 százalék a hozam három hónapra, ha más dél-amerikai csapat akkor 8, ha nem dél-amerikai, akkor 0, bizony ez is lehet egy befektetési termék. Általában azért az jellemző, hogy a lakosság által folyamatosan megvehető tömegtermékek valamely szélesebb körben meglevő befektetési igényt és általában jól azonosítható tömegterméket (commodity) testesítenek meg. Részvények csoportja, részvényindexek, nyersanyagindexek, ingatlanpiaci befektetések, ágazatok, régiók, általában ilyen mögöttes termékekkel hívják életre a strukturált konstrukciókat.


A misztikus száz százalék


Magyarországon rendkívül népszerű a tőkegarancia, vagyis az az ígéret, hogy nominálisan nem veszíthetünk a befektetési időtáv során. Pénzügyi értelemben a 100 százaléknak nincs kiemelt jelentősége, a garancia vonatkozhatna a tőke 98, vagy éppen 102 százalékára is. Miként Nyugaton sokféle garancia van, az valószínűsíthető, hogy a befektetési alapok piacán itthon sem marad ennyire domináns a nominális tőke visszafizetésére vállalt kibocsátói garancia. Ennél nagyobb garanciák, vagyis hozamígéretek itthon is vannak, de nem jellemző a részleges tőkegarancia, amely például csak a tőke 95 százalékának visszafizetését ígéri biztosan. Miért venne bárki ilyen terméket, ha párhuzamosan olyan is elérhető, amely akár a tőke 105 százalékának garantálását is vállalja? Minél kisebb a garancia, annál nagyobb részesedést kap a befektető a mögöttes piac esetleges jó teljesítményéből, ezért bizony jó döntés lehet a kisebb garancia választása.









Az
Az irányok

A strukturált termékek igazi előnye és változatossága abban nyilvánul meg, hogy korántsem csak arra lehet velük játszani, hogy egy adott piac jól fog teljesíteni. Bármit gondolunk a piacról, esni fog, stagnálni vagy emelkedni, esetleg előbb esni, majd korrigálni, biztosan megjátszható valamilyen termékkel. Általában a termék kibocsátója valamilyen opcióval fedi le a mögöttes piacot, így aki esetleg nemzetközi termékek között válogat, call, long, bull elnevezéssel találkozhat a növekedésre játszó termékeknél, amelyek között a legbátrabb (tőkeáttétellel) kibocsátott termékek fantázianevében a turbo, a knock out kifejezés szokott felbukkanni. Vannak kifejezetten az áresésre játszó termékek is, amelyek akkor hoznak extraprofitot, ha gyengül a megcélzott piac, short, put, bear elnevezésekkel lehet találkozni. A stagnálásra játszó termékek, akkor jutalmaznak extraprofittal, ha adott intervallumban marad a megcélzott index, vagy árfolyam.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik