Gazdaság

A HARIS CÉGEK TÁRSTULAJDONOSA – Adja a nevét

Haris György büszke arra, hogy cége az első egymillió forint bevétel eredetét is számlákkal tudja igazolni. Szerinte nem mindegy, hogy a tulajdonos nevét adja-e a társaságához.

– Mit tart a legfontosabb tulajdonságának, amely alkalmassá teszi arra, hogy sikeres üzletember legyen?

– A megbízhatóságot, a szavahihetőséget, a korrektséget. Elvem: úgy kell üzletet kötni, hogy a teljesítés után mindkét fél elégedett legyen. Olyan cégekkel szeretek megállapodni, amelyekhez a tulajdonos a nevét adja. Ha a Haris-csoporthoz tartozó valamelyik kft. csinál valamilyen kétes üzletet, például egy piramisjátékot, könnyen beazonosítanak. Márpedig én szeretek az emberek szemébe nézni.

– Mennyire szeret “szűzföldeket feltörni”?

– Van bennem erre hajlam, hiszen amikor 1988-ban magánszemélyként bementem a Hungexpóhoz az utcáról azzal, hogy szeretnék rendezni egy autókiállítást a vállalat területén, először fel sem merült bennük, hogy komolyan vegyenek. Akkoriban új autókat csak a Merkur forgalmazott, s egy kocsira évekig kellett várni. Ám én akkor jöttem meg Ausztriából, ahol két évig vendéglátósként dolgoztam, s már másképp gondolkodtam. A divatcikkek körében is már akkor behoztunk márkás termékeket, amikor itt még nemigen hittek abban, hogy lesz olyan réteg, amely meg tudja fizetni a minőségi árut. A hidakra felszerelt reklámzászlókat is mi vezettük be idehaza.

– Jó franchise partnerekkel sikerült szerződéseket kötniük. Miért találták Önt alkalmasnak erre a nyugati cégek?

– Mert olyan vállalkozókat kerestek, akik nyelveket beszélnek, tárgyalóképesek, tudnak viselkedni, együtt gondolkodnak velük, s a banki leinformálhatóságot is megkövetelték.

– S Önök milyen szempontok alapján írtak alá megállapodásokat?

– Mi is nagyon megnéztük az illető céget, de persze szubjektív szempontok is szerepet játszottak a választásban. Amikor három franchise rendszergazda is ajánlatot tett, anglomániámnak is köszönhető, hogy a John Bull mellett döntöttünk. Szeretem az angol belsőépítészetet, igaz, jó kondíciókat is kínáltak. A berendezés közel 20 millió forintba került, de a cég lehetővé tette, hogy négy év alatt lízingeljük.

– Szeret kockáztatni?

– Nem megyünk bele bizonytalan, kétesélyes üzletekbe. A munkatársak egzisztenciájáért is felelősséget érzünk. Egy kezdő vagy fiatal vállalkozás számára a növekedés problémája is csapdákat rejt, erről nem egy számítástechnikai cég szerzett negatív tapasztalatokat. Önfegyelmet követel az embertől, hogy egy produktív időszakban, jó környezetben ne lépjen át nyakló nélkül lépcsőfokokat. Mára viszont úgy érzem, elértük azt, amit egy családi vállalkozás keretén belül lehet; nem érdemes például még egy éttermet nyitni, mert szétforgácsolódnánk. A nagyságrendi továbblépés a Hungexpo megvásárlásában való részvételnél kínálkozott, aminek révén évi ötmilliárdos forgalmat realizálhattunk volna. Szerintem a több mint tízéves kiállítási múlttal meg tudtunk volna felelni ennek a kihívásnak. A divatáru-kereskedésben érdekeltséggel bíró társunk jelenleg opciós vételi joggal bír üzletrészünk kivásárlására, ezentúl kicsit nyugodtabban fogunk élni.

– Szabadidejét mivel tölti szívesen?

– Teniszezéssel, síeléssel, vitorlázással. Ezek menedzserhobbik, de én előbb kezdtem ezeket a sportokat, mint hogy üzletemberré váltam volna. A vitorlázást versenyszerűen űzöm, tavaly az osztályon belül egyéniben megnyertem az országos bajnokságot. Az idén Fa Nándival indultam.

– Szeretné, ha gyermekei továbbvinnék a családi vállalkozást?

– Nem gondolok erre. Számomra az a fontos, hogy a gyerek boldog legyen. A taníttatás, a nevelés terén igyekszünk megadni nekik a tőlünk telhetőt, de ha pedagógusok vagy népművelők akarnak lenni, találják meg ebben az örömüket. Ez esetben persze bérbe adható ingatlanokra kell cserélni a portfóliót.

HARIS GYÖRGY a Vendéglátóipari Főiskolán végzett, majd idegenforgalmi szakközgazdász diplomát is szerzett a közgazdasági egyetemen.

Kezdetben a vendéglátóiparban dolgozott alkalmazottként, 1988-ban pedig – magánszemélyként – megrendezte az első Budapesti Autókiállítást, amely azóta minden évben visszatérő esemény a fővárosban. E tevékenységre céget alapított, s annak profilját fokozatosan bővítette. A Hugo Boss és a Max Mara márkák forgalmazásával beszállt a divatcikk-kereskedelembe, franchise-rendszerben működtet két John Bull Pubot.

Kongresszusokat, rendezvényeket szervez, közterületi reklámfelületeket értékesít, Dufour márkájú vitorlás hajókkal kereskedik, személyzeti tanácsadással és szakember-közvetítéssel foglalkozik.

Házastársával közös tulajdonban lévő vállalkozásai a Haris Kereskedőház Kft. és a Haris Gasztronómia Kft. 50 alkalmazottal évente 300-400 millió forintos forgalmat, s 30-40 milliós nyereséget produkál.

Az ismert üzletember nemrég bejelentette, hogy jelentősen csökkenteni kívánják részvételüket a magyar gazdasági életben – elsőként a divatkereskedésből szálltak ki -, döntését a Hungexpo privatizációjának elmaradásával indokolta. A házaspár ugyanakkor spanyolországi ingatlanok és üzleti befektetések közvetítésére irodát szándékszik nyitni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik