Élet-Stílus koronavírus

Rizsbabákat küldenek a japán szülők a rokonoknak, hogy ők is átölelhessék az újszülötteket

Puji Santoso / EyeEm (illusztráció)
Puji Santoso / EyeEm (illusztráció)
A rizsbaba pontosan annyi gramm, mint az igazi, és még a csecsemő arca is rá van rakva a zsákra, hogy amennyire lehet, teljes legyen az élmény.

A kedves gesztusról – miszerint a japán szülők újszülött csecsemőjük súlyával megegyező súlyú rizses zsákokat küldenek azoknak a rokonaiknak, akik a járvány miatt nem tudják meglátogatni őket– a Guardian számolt be.

A zacskók sokféle kivitelben készülnek, némelyikük takaróba van burkolva, és csecsemő alakja van, hogy a rokonok úgy érezhessék, mintha megölelnék az új jövevényt, miközben az újszülött rizses zsákra helyezett arcképét nézik.

A zacskókban lévő rizs mennyisége az újszülött születési súlyához igazodik, így a rizsbabák ára az igazi babák méretével párhuzamosan nő. Egyes cégek grammonként egy jent kérnek, ami 2,73 forintnak felel meg, szóval egy 3,5 kilós baba születése után a rokononak küldött rizsbaba ára 3500 jen (nagyjából 9500 forint).

Az ötlet először körülbelül 14 évvel ezelőtt merült fel bennem, amikor a saját fiam megszületett, és azon gondolkodtam, mit tehetnénk a rokonokért, akik messze laknak, és nem tudnak eljönni meglátogatni őt. Ezért úgy döntöttünk, hogy olyan rizses zacskókat készítünk, amelyek súlya és alakja megegyezik a baba súlyával és alakjával, hogy a rokonok kézbe vehessék és érezhessék a cukiságot

– mondta Naruo Ono, a Kome no Zoto Yoshimiya rizses bolt tulajdonosa.

Egy vásárló a cég üzletében – a Fukuoka melletti Kitakjúsú városban – meglátta az egyik rizses zacskót a fiuk képével, és megjegyezte, hogy milyen édes és érdekes. Ono pedig úgy gondolta, hogy lehet piac az ötletére, és elkezdte gyártani a zacskókat a vásárlók számára, majd egy idő után már egész Japánból kapta a megrendeléseket.

A siker hatására Ono esküvői témájú ünnepi rizses zacskókkal bővítette ki cége termékpalettáját.

Az esküvőkre gyártott babákat a menyasszony és a vőlegény a saját szüleiknek adják. Az esküvői babákra a pár csecsemőkori képei vannak rárakva – ezzel kifejezve a hálát, amiért életet adtak nekik

– mesélte Ono.

Az esküvői rizses zsákok végül még népszerűbbek lettek, mint az újszülötteket jelképező zsákok,

amit a cég tulajdonosa azzal magyarázott, hogy

a világjárvány idején nagyon megnőtt a kereslet irántuk, mivel az emberek nem tudtak elutazni az esküvői szertartásokra.

Az esküvői üzletág növekedése segített ellensúlyozni, hogy Japánban folyamatosan csökken az újszülöttek száma – bár esküvőből is évek óta egyre kevesebb és kevesebb van.

Japán lakossága tavaly több mint 480 ezerrel csökkent, így már csak 126,65 millióan élnek az országban. A szigorú utazási korlátozások is csökkentették a külföldről újonnan beköltözők számát, ami tovább súlyosbította a hosszú távú demográfiai trendek okozta csökkenést – emlékeztet a lap.

Az újszülöttek száma 2020-ban rekordalacsony volt: 843 321-re esett vissza,. Ez az adat minden évben csökkent 1989 óta, amikor még közel 1,25 millió csecsemő született. Japán 47 prefektúrája közül tavaly csak Tokió és három környező régiója, valamint a déli Okinava-sziget jelentett népességnövekedést a tavalyi évben.

A házasságkötések száma is hasonlóan alakult: a háború utáni mélypontra esett vissza, ami azt jelenti, hogy csak 525 490 esküvő volt Japánban tavaly. Ez az adat pedig sajnos igen messze van az 1970-es évek eleji több mint 1 milliós csúcsról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik