Élet-Stílus

Sokkal kevesebb esélye lehet a Földön kívüli élet létezésének, mint eddig hittük

24.hu

2018. 04. 05. 15:32

Ha csak azt nézzük, mennyi csillag van az univerzumban, és azok körül hány bolygó kering, gyakorlatilag lehetetlennek tűnik, hogy kizárólag a Földön alakult ki élet. Egy friss brit tanulmány szerint azonban, egy kulcsfeltétel hiánya miatt, sokkal kisebb az esélye annak, hogy valaha Földön kívüli életformákat fedezzünk fel, mint gondoljuk – írja a Telegraph.

A tanulmány szerint, az univerzumban túl kevés a foszfor, ami viszont fontos az energia tárolásához, és közvetítéséhez a sejtekben, ráadásul a DNS-molekulák gerince. Foszfor a szupernóvákban keletkezik, vagyis a masszív robbanásokban, a csillagok halálakor. Egy friss kutatás eredményei szerint azonban, nem minden szupernóvában megfelelők a körülmények a foszfor létrejöttéhez. Az elmélet szerint, a Föld kivételesen szerencsés bolygó, mert éppen egy megfelelő szupernóva közelében formálódott.

A bizonyíték két szupernóva-maradvány a Cassiopeia A, illetve a Rák-köd megfigyeléséből származik. Egy kutatócsoport a kanári-szigeteki La Palmában működő William Herschel teleszkóppal foszfor-, és vasképződés nyomait vizsgálta a Rák-ködben, ami 6500 fényévnyi távolságra, a Bika csillagképben található. Egy korábbi kutatás pedig a 11 ezer fényévnyi távolságra lévő Cassiopeia A-ban vizsgálta a foszfor jelenlétét.

Az eredmények összevetése során kiderült, hogy a Rák-ködben sokkal kevesebb foszfor képződött, mint a Cassiopeia A-ban. Ez azért lehet, mert a két robbanás nagyon különböző volt, valószínűleg azért, mert a Cassiopeia A esetében, egy szupermasszív csillag felrobbanásáról beszélünk – mondja Dr Phil Cigan, a tanulmány egyik szerzője.

A kutatók most további szupernóva-maradványok megfigyelését tervezik, hogy többet tudhassanak meg a foszforképződésről.

Professor Yuval Noah Harari, author and Professor of History at the Hebrew University of Jerusalem, speaks about themes from his new book 'Homo Deus: A Brief History of Tomorrow' on September 8, 2016 at the Dancehouse Theatre as part of the Manchester Literature Festival in Manchester, England. (Photo by Jonathan Nicholson/NurPhoto)