Élet-Stílus

Meghatározó a cégek színe

Az OKI nyomtatók gyártója egy világszerte elismert színszakértő pszichológussal, Angela Wrighttal társult annak érdekében, hogy segítse a vállalkozásokat a „színek kódjának megfejtésében”.

Legfrissebb tanulmányukban azt vizsgálják, hogy egy vállalkozás színhasználata milyen hatást gyakorolhat az ügyfelekre, gyakorlati tanácsokat is nyújtva arra, hogy a vállalatok miként válasszanak olyan színeket, amelyek elősegítik sikerüket.


Wright abból a tudományos alapvetésből indul ki, hogy a színek alkotják a természet jelzőrendszerét, így ez az első dolog, amelyből információkat próbálunk szerezni környezetünkről. Azt állítja, hogy az ember feltételes reflex módjára fogja fel a színek jelentését és emiatt 80 százalékban tudat alatt reagál rájuk.


Andrew Montgomery, az OKI Printing európai ügyvezető igazgatója így nyilatkozott: „Az általunk megrendelt tudományos kutatás visszaigazolta, hogy a kultúra, a nem, illetve az életkor, nem befolyásolja azt, hogy az emberek miként reagálnak a színekre.”


Szín és design

A tanulmány ajánlásai között szerepel az, hogy a tervezők még azelőtt válasszák ki a vállalati színskálát, mielőtt véglegesítenék az egyéb tulajdonságokat, például a formatervet, a csomagolást, vagy a tipográfiát.


„A színskála egy, vagy két elsődleges alapszínből, illetve a hangsúlyozáshoz használt különböző másodlagos színekből áll. Amikor az elsődleges színt kiválasztják, tegyék fel maguknak a kérdést, hogy mi az, amit el szeretnének érni – hiszen a vállalatoknak márkájukra és kínálatukra kell összpontosítaniuk, nem pedig célpiacaik észjárásának kitalálására,” véli Wright.


„Túl sok vállalat gondolja úgy, hogy első a célpiac meghatározása, ezután pedig teljes mértékben bizonyos demográfiai csoportok tetszésének megnyerésére koncentrálhatnak, holott sokkal hatékonyabb az, ha elemzik azon márkaértékeiket, amelyeket a színek segítségével egyértelműen szeretnének kommunikálni.”


„Miután eldöntötték, hogy melyik szín ragadja meg legjobban a vállalkozás alapértékeit, tisztelettel is kell iránta viseltetniük; odafigyelve arra, hogy a mellette használt színekkel együtt az összkép mindig tetszetős legyen, és pozitív reakciót váltson ki. A másodlagos színeknek ki kell egészíteniük az elsődleges színeket. Ezt a hatást az elsődleges színek árnyalataival lehet elérni, méghozzá úgy, hogy képalkotó szoftverek használatával hasonló tónusúra korrigálják telítettségüket, illetve színárnyalatukat, esetleg invertálással az elsődleges szín pontos ellentétét érik el.”


Szín és kommunikáció


„A szín erőteljes kommunikációs eszköz, hatékonyan használva versenyelőnyt szerezhet egy vállalkozásnak. Ugyanakkor, ha nem illik a márkához, a szín ellentétes hatást is kiválthat, és negatív jelentéstartalmat továbbíthat. Például egy zöld folt magára vonzza ugyan a tekintetet, ám nem megfelelő helyzetben használva pangónak, unalmasnak tűnhet, ami miatt a vásárlók a mozdulatlanságot, a cselekedet hiányát társíthatják vele. Ebből is látható, hogy az öncélú hatáskeltés nem elég. Ezért játszik olyan fontos szerepet a színelmélet abban, hogy egy vállalat már az első próbálkozásra megtalálja a megfelelő színeket,” magyarázta Wright.


Ha színeket használunk, az emberek kétszer akkora eséllyel veszik észre az őket célzó kommunikációt. Az olvasók 78 százalékkal jobban megértik és megjegyzik a színes üzeneteket, továbbá ezek az üzenetek közel 85 százalékban cselekvésre serkentik az olvasót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik