„Noha a magyar társadalom öregedése mintegy száz éve tartó folyamat, létezik egy kritikus határérték, amelyhez még ebben az évtizedben elérkezünk” – állítja Hablicsek László, a Központi Statisztikai Hivatal Népességtudományi Kutatóintézetének (NKI) igazgatóhelyettese. Más kérdés, hogy a nálunk fejlettebb országok már átlépték e küszöböt. A népesség öregedését magyarázó definíció szerint a társadalom korösszetétele az idősebb kor irányába tolódik el, megnő a várható élettartam, de a természetes szaporulat ezzel nem tart lépést. Az orvostudomány fejlődésének hála, nem csak a 60-70 évesek lesznek többen, de egyre nő majd a 80-90 évesek, sőt a 100 esztendőt elérők száma is.
Az elmúlt évtizedekben a lakosság javait megtermelő munkaképes réteg és az eltartottak aránya nem változott, de az utóbbi csoporton belül megtörtént az átrendeződés: az időskorúak aránya olyan mértékben emelkedett, ahogyan a fiatalkorúak aránya csökkent. Néhány év múlva viszont eljutunk arra a bizonyos kritikus pontra, amikor már az aktív korú, munkaképes korosztály népességen belüli arányának csökkenésével kell számolni. Tehát 2010-től kezdve már biztos, hogy egy folyamatosan fogyatkozó aktív népességnek kell eltartania az egyre több ellátásra szorulót, akik többségükben idősek lesznek – írja a Figyelő csütörtökön megjelenő legújabb száma.
|
Kényszerpályán
A magyar társadalom változó összetétele a XXI. században sok tekintetben kényszerpályára helyezi a gazdaságot. Az állam bevételeinek egyre nagyobb részét kell majd szociális és egészségügyi szolgáltatásokra fordítani. Augusztinovics Mária, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos tanácsadója, címzetes egyetemi tanár szerint a társadalmi öregedés egyelőre közvetlenül nem befolyásolja a nyugdíjrendszert. Ma hazánk a GDP 8 százalékát fordítja a nyugdíjak finanszírozására, ami jóval az európai normákon belül van.
A probléma inkább abból adódik, hogy a munkavállalók által fizetett járulék csökken: kevés a foglalkoztatottak száma, sokan kiesnek a járulékfizetők köréből, s a fizetők többségétől is a lehető legkisebb, a minimálbér alapján kivetett összeget vonják le. Így a nyugdíjrendszer finanszírozási alapja sokkal vékonyabb a kelleténél. A következő évtizedekben a központi költségvetésnek kell egyre nagyobb összegekkel kiegészítenie a nyugdíjkasszát. Ez a pénz nyilván máshonnan fog hiányozni: kevesebb jut például gazdaságfejlesztésre. Az egyre több idős korú ellátására pedig fel kell készíteni a szociális és egészségügyi ellátórendszert, új intézményekre, idősotthonokra, állandóan bővülő szolgáltatásokra lesz szükség a következő évtizedekben.
„Nincs még egy ország az Európai Unióban, ahol a népesség számához képest ennyi lenne a nyugdíjas, mint nálunk, s ahol ennyire alacsony lenne a foglalkoztatottak aránya” – sorolja hazánk negatív rekordjait Hablicsek László. Ez úgy alakult ki, hogy a rendszerváltás idején megszűnt 1,5 millió munkahely, és az aktív korú népesség egy része a nyugdíjrendszerbe menekült. Ma is sok a korkedvezményes és a rokkantnyugdíjas, és az egyéb címen ellátásra szoruló ember. A demográfus hozzáteszi: hosszabb távon az lehet a megoldás, ha egyre rugalmasabbá válik az átmenet az aktívból az inaktív korszakba, s az idősek előtt megnyílik az alternatív és részmunkaidős foglalkoztatás számos lehetősége. Ez lehet egyébként a kulcsa annak is, hogy az idősek egyre egészségesebben éljék meg a mind magasabb életkort.
|
Csúszik a program
A politika mindenesetre lassabban reagál, mint ahogyan a demográfiai folyamatok előrehaladnak. A népességcsökkenés kezdete után két évtizeddel, 2001 júliusában alakult Népesedési Kormánybizottság a kedvezőtlen demográfiai tendenciák feltárására, értékelésére és a hatásos eszközök kimunkálására jött létre. Ennek elnöke a mindenkori kormányfő, tagjai miniszterek és a tudományos élet vezetői. Kormányhatározat döntött arról, hogy e grémium dolgozza ki a Nemzeti Népesedési Programot, az azonban – az eredeti tervektől eltérően – 2001 végéig nem állt össze. A kormány 2002 szeptemberében 2003 végére tűzte ki az új határidőt, és további hét jeles tudóssal egészítette ki a bizottságot. El is készült egy tervezet, amelyet aztán 2004 első felében civil és tudományos fórumokon társadalmi vitára bocsátottak.
Májusban összefoglalták a vita eredményét. A bizottságnak akkor az lett volna a dolga, hogy a programot véglegesítse és a kormány elé terjessze – ez azóta sem történt meg. Most úgy tervezik, hogy tavasszal végső formába öntik a népesedési programot és a hozzá kapcsolódó intézkedési tervet. Ha ez megvan, akkor kezdődhet a jogszabályalkotás. Ám a szakértők pesszimisták: a megszorító intézkedések időszakában nincs sok esély arra, hogy újabb társadalmi programokat finanszírozzon a költségvetés. Egyelőre néhány, a foglalkoztatás ösztönzésével kapcsolatos részterületre koncentrálnak. Mindenesetre a népesség öregedésével kapcsolatos kedvezőtlen hatások ellensúlyozása hosszú távú politikai gondolkodást igényel, mégpedig azonnal – immár nincs idő a további halogatásra.
A cikk teljes terjedelmében a Figyelő március 17-én megjelenő 11. számában olvasható.