Piros a mennyezet, piros a padló, piros az ablakpárkány de még a plafonról is piros gömbök lógnak le a télapó igazi műhelyében több mint ezer kilométerre az Északi-sarktól a kínai Yiwu városában, írta egy korábbi riportjában a The Guardian.
Bár a gyerekeknek átadott mítoszaink szerint a legfontosabb karácsonyi kellékeket rózsaszín tündék készítik el valahol a sarkkörön egy hófödte faházban, mindnyájan tudjuk, hogy ez nem így van. Az igazság az, hogy a házon csillogó-villogó lámpáink valószínűleg a Sanghajtól 300 kilométerre található Yiwuban készültek, ahol csak képről ismerik a fenyőfát és a hópelyheket.
Valami olyasmi lehet ez külföldön, mint a kínai újév nálunk
– mondta akkor a Sina kínai hírügynökségnek a 19 éves Wei, aki egy vidéki településről költözött Yiwuba, hogy munkát vállaljon.
Apjával egész nap dolgoztak a vörösbe borult gyárban. A polisztirol hópelyheket ragasztóba mártották, majd egy porfestő gépbe helyezték és addig forgatták, amíg pirosra nem színeződnek. Minden nap 5000 darabot állítottak így elő fejenként.
A munkálatok során mikulássapkát viseltek, de nem az ünnep kedvéért, hanem azért, nehogy a hajukat is vörösre fesse a szálló por. Mindketten napi tíz maszkot használtak el, hogy ne lélegezzék be az egészségre ártalmas vegyületeket.
A műanyag zacskóba csomagolt vörös hópelyhek a yiwui nemzetközi piacra kerülnek sok más ünnepi kellékkel együtt. Ez egy filléres paradicsom, ahol minden megtalálható, amire az embernek nincs szüksége, mégis megvásárolják azokat.
A komplexumot az Egyesült Nemzetek Szövetsége az apró áruk legnagyobb nagykereskedelmi piacának nyilvánította a világon. A labirintus méretéről mindent elárul, hogy a bonyolult utcákat öt kerületre osztották fel. A második kerület a karácsonyé.
Csodálatosnak tűnhet, de a piac már évekkel ezelőtt is sokat vesztett dicsőségéből a különböző internetes óriások megrendelésével. Az Alibabán 2014-ben 1.4 millió darab karácsonyi díszt rendeltek világszerte, miközben a yiwui piac készlete mindössze négyszázezer termékből áll.
A globális világválság idején Yiwu virágozni kezdett, de a nemzetközi értékesítés egyre csökken. Még az a szerencse, hogy a hazai étvágy egyre inkább növekszik, és hogy a kínaiak többsége már jobban ismeri a mikulást, mint Jézust.
De hiába a csökkenő kereslet, a piac egyik értékesítési képviselője szerint a miniatűr téli csodaországban lenni már önmagában egy élmény.
Nagyon jót tesz a közérzetnek, ha minden áldott nap itt ülsz és csak nézed a gyönyörű díszeket
– mondta Cheng Yaping.
Kiemelt kép: Europress/AFP/ Johannes Eisele