Belföld

„A kormány a népszavazástól fél, az önkormányzat a Római ügyétől”

Szerdán rendkívüli ülést tartott a Fővárosi Közgyűlés a római-parti mobilgátról. A képviselők és különösen Tarlós István főpolgármester személyeskedtek, Bús Balázs óbudai polgármester szerint a kispártok kampánytémát csinálnak emberek életéből.

A párbeszédes Karácsony Gergely felszólalásában meg is kérdezte Búst, szerinte

mit kellene kampánytémává tenni, ha nem azt, ami az embereket foglalkoztatja? Nem erről kellene szólnia a politikának?

Miről döntöttek, mi lesz most?

A fideszes többségű közgyűlés visszavonta a római-parti mobilgát megépítésének javaslatát, ezzel pedig kihúzta a talajt a nemrég indult népszavazási kezdeményezés alól.

Tette mindezt teljesen szabályellenesen, mivel reggel nyolc órakor még nem is látták a képviselők az előterjesztést – pedig még a rendkívüli ülések előterjesztéseit is három nappal korábban ki kell küldeni. A testület alig félórás vita után meg is szavazta a javaslatot, amely kimondja,

a parti ingatlanok védelmét szolgáló árvízvédelmi létesítmény nem a Nánási út-Királyok útja nyomvonalon, hanem a hullámtérben, továbbá a Barát-patak és az Aranyhegyi-patak mentén valósuljon meg.

Tömör Miklós, a Maradjanak a FÁK a Rómain civil mozgalom koordinátora lapunknak elmondta, a jelenlegi javaslat után két nyomvonal lehetséges:

  • A Fővárosi Önkormányzat fideszes többsége az árvízvédelmét a parton oldaná meg, mobil árvízvédelmi fallal. Ez komoly fakivágással és a római part jelenlegi hangulatának elvesztésével járna.
  • A második lehetőség a Bús Balázs által javasolt nyomvonal, amely nem közvetlen a parton, hanem egy kicsit beljebb, a kerítés vonalában állítaná meg a vizet. Tömör Miklós szerint a probléma az, hogy Óbuda polgármesterének elképzelését egyszer sem vizsgálták meg, miközben annak is jó néhány hátránya lenne. A fakivágásokat ebben az esetben sem lehetne elkerülni, igaz, talán valamivel kevesebb zöld terület szenvedné meg a gátépítést, mint a közvetlen part menti változat.

Ráadásul a kerítés melletti nyomvonalnál kötelező lenne egy szervizút kialakítása, amihez területeket kellene kisajátítania az önkormányzatnak. Ez hosszú procedúra, és elkerülhetetlen, hogy kompenzációt fizessenek a jelenlegi tulajdonosoknak, mondta Tömör Miklós.

A Fővárosi Közgyűlés a harmadik nyomvonaltervet a mostani közgyűlésen elfogadott határozattal kizárta. Ez a Nánási út-Királyok útja nyomvonal, amit a zöldek és a civilek is támogattak, a közgyűlés viszont nem, mondván az árterületre építkezőket így nem tudják megvédeni az esetleges árvíztől.

Tömör Miklós szerint a népszavazás ellehetetlenítése azt bizonyítja, hogy

a kormány fél a népszavazástól, az önkormányzat pedig a Római-part ügyétől.

A Maradjanak a FÁK a Rómain szerint fontos a hullámtér védelme is, de azért nem minden áron.

Mivel a terület hullámtér, a maga előre rögzített építési követelményeivel, itt közpénzből csak akkor van értelme bármilyen védelemről beszélni, ha ahhoz a tulajdonosok is hozzájárulnak valamilyen módon. Kompromisszum kellene, hiszen jelenleg 55 ezer ember élete és 40 milliárdnyi ingatlan áll egymással szemben. Előbbi azért fontosabbnak tűnik. 

Tömör Miklós elmondta, a gond az, hogy a főváros most már időt húz:

Ha ez így folytatódik, akkor a római-parti gát ügye akár még két évig is elhúzódhat. Van egy olyan érzésem, hogy a 2019-es önkormányzati választásokig itt nem lesz komolyabb változás.

Kiemelt kép: MTI/Kovács Tamás

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik