A Heti Válasz azt írja, hogy csütörtökön megjelenő számában minden eddigi váddal szembesítette Lázár Jánost, aki azt állította, a Philip Morris először Brüsszelben lobbizott, majd a törvény elfogadását próbálta megakasztani, végül politikai lejárató akciót szervezett. A dohányipari multinak súlyos érdeksérelmet okozott az átalakítás. „Világosan megüzenték nekünk, hogy mindent el fognak követni az új rendszer július 1-i bevezetésének megakadályozására. Egy ekkora üzletnél nem számít néhány százmillió forint egy kommunikációs kampányra” – fogalmazott az államtitkár.
10%
Szerinte a trafikpályázatok nyerteseinek 90 százalékánál az ellenzéki sajtó sem tudott fideszes kötődést kimutatni. A törvény fő szorgalmazója kizártnak tartja, hogy szervezett csalássorozat történt a dohánybolti koncessziók kiosztásakor. „Legfeljebb azt tartom elképzelhetőnek, hogy egyes vállalkozók jobban megszervezték magukat, észrevették a lehetőséget, miközben mások talán pályázni sem akartak, mert bedőltek a baloldali sajtóban megjelenő híreszteléseknek, hogy az egész trafikrendszerből úgysem lesz semmi.”
Lázár úgy véli: Hadházy Ákosnak, a Fidesz szekszárdi helyi képviselőjének állításai sem bizonyítják, hogy valóban csalás történt. „Horváth István polgármester az egyeztetés lehetőségét kínálta fel képviselőtársainak egy megbeszélés alkalmával, és megkérdezte a véleményüket a helyi pályázókról. Ezt a beszélgetést képviselőtársunk – a bizalom és a párton belüli együttműködés jegyében – hangfelvétellel rögzítette. Ha csupán ennyi történt, abban nem látok kivetnivalót, ugyanis a pályázatokról nem a polgármesterek döntöttek, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. világos és méltányos szakmai szempontrendszer alapján”.
Egy felmérés szerint Lázár hiába bizonygatta, hogy mutyiról szó nincs, jelenleg a magyarok relatív többsége, 43 százaléka gondolja úgy, hogy elsősorban a fideszes ismerősök kapták a dohányárusítási koncessziókat, míg a megkérdezettek 26 százaléka gondolja másképp. A megkérdezettek 28 százaléka nem tud állást foglalni az ügyben. Még a kormánypárti szavazók közül is minden negyedik (24 százalék) korrupciógyanúsnak ítéli a pályázatot.
10%
Mint azt az FN24 megtudta: a Fidesz arra számít, hogy a trafikkoncessziót nyert pályázók mintegy 10 százaléka képtelen lesz teljesíteni a feltételeket, így ők „lemorzsolódnak”. Az így felszabaduló félezer helyből főleg a korábban dohánytermékek árusításából élő, de a pályázaton nem nyert kisvállalkozókat kompenzálna az állam. A szerződéskötések határideje május 24. Az a nyertes pályázó, aki eddig az időpontig nem teljesíti a feltételeket (egyebek mellett nem mutat fel nullás adóigazolást, vagy nem képes ünnepnapokon is nyitva tartó, önálló bejárattal, önálló közműórákkal rendelkező üzlethelyiséget produkálni), automatikusan elveszíti a koncessziót. Az FN24 úgy tudja, „mutyik” okán egyetlen esetben sem érvénytelenítenek pályázatot, s különösebb politikai retorzióra sem kell számítaniuk az érintetteknek.
Működik a Trafikmutyi blog, ahová az olyan történeteket várják, melyekből kiderül: a dohányárusítás jogát a helyi kisvállalkozó helyett a helyi polgármester vagy politikus, illetve annak rokona, barátja, üzletfele nyerte el.