Belföld

Támadnak a multik és a trafikügy károsultjai

Trafik-dohanybolt(2)(960x640).jpg (trafik)
Trafik-dohanybolt(2)(960x640).jpg (trafik)

Luxembourgban dönthetnek a pályázatokról. Lecsapnak a trafiknyertesekre a multik.

A megélhetésüket elveszítő dohánykereskedőket képviselő Magyar György ügyvéd a Népszabadságnak azt mondta: még vizsgálják a pályázatot, ám már most több, súlyosan jogsértő, így akár peresíthető elemet látnak. Ilyen a termékkör utólagos kiszélesítése, illetve ezzel kapcsolatban a pályázati határidő módosítása. Az pedig a jó erkölcsbe ütközhet, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár a tender lezárása után emelné fel a cigaretta kiskereskedelmi árrését – az erről szóló javaslat az Országgyűlés előtt van.

Magyar György úgy látja: a hazai, polgári jogi per mellett uniós eljárás megindítása sem zárható ki, felvetődhet az Európai Bíróság előzetes döntéshozatali eljárásának kezdeményezése. A polgári jogi perben ugyanis arra kérhetik a bíróságot, a körülményei miatt nyilvánítsa semmisnek a trafiktendert, illetve a szerződéseket. A pályázat átláthatatlansága, az elbírálásnál érvényesülő, szubjektívnak tűnő elbírálási szempontok uniós irányelvet sérthetnek. Így az Európai Bíróság dönthet a kérdésben, márpedig a luxembourgi testület döntései a magyar kormányra is kötelezőek.

A luxembourgi bíróságon indított magánjogi eljárás sajátossága, hogy igencsak lerövidíti az uniós jogérvényesítés időtartamát. Amennyiben ugyanis a brüsszeli bizottság indítana kötelezettségszegési eljárást Magyarországgal szemben az adott témában, úgy a végső szót szintén a luxembourgi testület mondaná ki, de csak három-négy évvel később. Viszont ha a károsultak közvetlenül az uniós bírósághoz fordulnak, úgy a bíróság is jóval hamarabb, átlagosan egy-másfél év alatt dönt. Magyar György ügyvéd úgy fogalmazott: május 16-ra készülnek el az ügy részletes jogi elemzésével, akkor döntik el, milyen eljárásokat indíthatnak milyen jogi alapon és kivel szemben.

Orbán Viktor korábban azt ígérte: megkeresik a jogi lehetőségét annak, hogy biztosítsák majd azok megélhetését, akik korábban trafikot üzemeltettek főállásban, de a mostani pályázaton nem nyertek. A számukat most becsülik meg. „Ezekkel az emberekkel külön kell foglalkozni”, mert a kormányfő szerint ez becsületbeli ügy.

Lecsapnak a trafiknyertesekre a multik

A Mol és a Tesco sem szeretne kimaradni a nemzeti dohányboltok kínálta lehetőségekből – írta közben a Blikk, emlékeztetve rá, hogy kormány a nemzeti dohányboltokkal éppen tőlük akarta elvenni a lehetőséget. A Tesco és a Mol hirdetésekben toborozza az állami dohánypályázat nyerteseit, hogy náluk nyissanak trafikot. A nyertesek nagy részének se boltja, se trafikja, így vélhetően sokaknak kapóra jöhet az ajánlat.

A Mol nyertes dohánykoncessziós engedéllyel rendelkező személyeket keres a töltőállomások hálózatába – olvasható az olajcég felhívásában. A Tesco pedig „bérlőket” keres nemzeti dohánybolt létesítésére, telefonon várják a jelentkezőket. Arra törekszünk, hogy a koncesszióval rendelkezőkkel való megállapodás mindkét fél számára előnyös legyen – válaszolt sejtelmesen a Tesco a Blikk kérdésére, hogy milyen ajánlatokkal próbálják magukhoz édesgetni a leendő trafikosokat.

A kormányszóvivő korábban azt állította, hogy a trafiktörvény célja a magyar családi vállalkozások segítése a multik helyett. Giró-Szász András most azt mondta a Blikknek, hogy a kormány abba nem kíván beleszólni, hogy a koncessziót elnyert vállalkozások hogyan tudnak megfelelni az új előírásoknak. Az új rendszer Ausztriában nem ismeretlen, az osztrákok hozzászoktak, hogy cigarettáért nem az élelmiszerboltba, hanem a trafikba mennek. Ott meghatározott számú lakosra jut egy trafik, az állami kézben lévő Austria Tabak monopolhelyzetben van, más üzletben nem árusítanak dohányterméket. A mintául vett külföldi országokban, így Ausztria mellett Nagy-Britanniában és Olaszországban a cigarettaárak 12 százalékos árrést tartalmaznak.

Így kompenzál a Fidesz

A trafikkoncessziót nyert pályázók mintegy 10 százaléka képtelen lesz teljesíteni a feltételeket, ők „lemorzsolódnak” – erre számítanak az ügyet menedzselő fideszes vezetők. Az így felszabaduló félezer helyből főleg a korábban dohánytermékek árusításából élő, de a pályázaton nem nyert kisvállalkozókat kompenzálna az állam. A szerződéskötések határideje május 24. Aki addig nem teljesíti a feltételeket (pl. nem mutat fel nullás adóigazolást, nem képes ünnepnapokon is nyitva tartó, önálló bejárattal, önálló közműórákkal rendelkező üzlethelyiséget produkálni), automatikusan elveszíti a koncessziót.

Az FN24 úgy tudja, „mutyik” okán egyetlen esetben sem érvénytelenítenek pályázatot, s különösebb politikai retorzióra sem kell számítaniuk az érintetteknek. A botrányok politikai kálóját illetően egy fideszes vezető lapunknak így fogalmazott: „A trafikügy akkor okoz majd számottevő népszerűségvesztést a pártnak, ha a július elsejei trafiknyitások után elégedetlenek lesznek a vásárlók az új feltételekkel. El kell tudnunk magyarázni egyebek mellett, mi az oka annak, hogy 18 év alatti személy jelenlétében tilos lesz cigarettát eladni. Merthogy szülhet fura helyzeteket, ha az apukának ki kell terelnie a trafik elé a kisgyerekét, míg megvásárolja magának a cigit.”

Működik a Trafikmutyi blog, ahová az olyan történeteket várják, melyekből kiderül: a dohányárusítás jogát a helyi kisvállalkozó helyett a helyi polgármester vagy politikus, illetve annak rokona, barátja, üzletfele nyerte el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik