Az Európai Unió négy szintet határozott meg az e-önkormányzat kiépítésében, amelynek végső célja, hogy az ország (világ?) bármely részéről el tudjunk intézni bármilyen hivatalos ügyet, anélkül, hogy otthonról ki kellene mozdulni. Ráadásul, az indoklások szerint, a hivatali munka így átláthatóbb, racionálisabb, és mindenki számára követhetőbb lesz.
A papírmentes hivatalokért
Az EU-ban sem zökkenőmentes
Az Európai Bizottság 1999 decemberében ismertette az e-Europe 2005 elnevezésű programját, amelynek része volt az on-line kormányzás és az elektronikus közigazgatás megteremtése. Mindez összhangban áll a lisszaboni célkitűzésekkel, hogy 2010-re az EU egész területén bevezetik az e-kormányzást, és végrehajtják a közigazgatás reformját. Az elektronikus közigazgatás megteremtése azonban – tőlünk nyugatra is – lassan halad. Dániában például már 1998-ban elindult a közigazgatás modernizációja, és korábban már bevezették az egyablakos ügyintézést is, de – egy 2004-ben készült jelentés szerint – az állampolgároknak mindez mégsem jelent érdemi változást ügyeik intézésében. Az érem másik oldalán viszont ott vannak azok a cégek, amelyek a kormány által kifejlesztett programnak köszönhetően teljesen megszabadultak adminisztrációs terheiktől. A frissen csatlakozott Szlovéniában 2000 óta van lehetőség az elektronikus úton történő ügyintézésre, 2002-től pedig az e-aláírás egyenrangú a papíron szereplő aláírással déli szomszédainknál.
Szombathely: az első próba
A harmadik szinten már a polgárok bizonyos ügytípusokban – az adózás, az építési vagy az autóátíratási eljárásoknál – megindíthatják az elektronikus ügyintézést. Szombathelyen – Magyarországon elsőként – ezek a szolgáltatások már november elsejétől elérhetőek lesznek. „Jelenleg a belső hivatali rendszerek összehangolása zajlik, valamint a kulcsfontosságúnak tartott
Ügyfél-azonosítás biztonságos megteremtése” – mondta Keringer Zsolt, a program egyik kidolgozója a FigyelőNetnek.
Mint elmondta: egyelőre szó sincs arról, hogy minden hivatali eljárásra bevezetnék az elektronikus ügyintézés lehetőségét. A lakossági szolgáltatások közül egyelőre csak a térinformatikai rendszer üzemel, valamint az elektronikus adóügyintézés néhány kiemelt adózó számára. „Bizonyos szolgáltatásokhoz az ügyfelek majd egy elektronikus ügyfélkártyát kapnak, amely segítségével figyelemmel kísérhetik ügyük állását. A gyorsabb ügyintézést egyelőre hátráltatja azonban az elektronikus aláírás bevezetésének nehézkessége is, valamint az, hogy a rejtett hibák amúgy is csak menet közben jönnek elő” – mondta Keringer Zsolt.
Hozzátette, még az is kérdéses, hogy hányan fogják használni az új rendszert, hiszen ma Magyarországon alacsony az internet-hozzáférések száma. A Szombathelytől néhány kilométerre fekvő, 2400 lelkes Táplánszentkereszten például a lakosság legfeljebb 5-10 százaléka rendelkezik internettel. „De ők sem valószínű, hogy ezentúl elektronikus úton intézik majd ügyeiket” – véli Családi Anita, a falu jegyzője. Véleménye szerint náluk a hivatal nyeri a legtöbbet az új rendszeren.
Novembertől e-Savaria
Az e-Savaria projekt, azaz az elektronikus önkormányzat, 2005.
november 1-jén lép hivatalosan is életbe, egy időben az új
közigazgatási törvénnyel. A jogszabály ugyanis biztosítja az elektronikus ügyfélszolgálat lehetőségét az állampolgároknak. Az érdeklődés egyébként kifejezetten nagy a szombathelyi program iránt: eddig harminc önkormányzat jelezte, hogy megismerné, és akár alkalmazná is az e-önkormányzat most kidolgozott modelljét.