Belföld

Metrótörvény készül

admin

2003. 04. 07. 08:58

A metróper ítéletét figyelembe véve döntött úgy a fővárosi önkormányzat, hogy törvényt kell alkotni a négyes metró építéséről. Korábban csak kormányhatározat szólt az állam kötelezettségeiről – nem is tartották meg a rendelkezéseit.

A kormányhatározathoz csatlakozó magánjogi szerződésnek sem tudott érvényt szerezni a helyhatóság – olvasható a Magyar Hírlapban. A törvénytervezetet a főváros készíttette el, és a napokban továbbítja a Pénzügyminisztériumnak.

A főváros vezetői most is úgy gondolják, 1998-ban megfelelő szerződést kötöttek az állammal a négyes metró építéséről. Kiderült azonban, hogy a magánjogi szerződés nem ad kellő biztonságot. Bőhm András ügyvéd, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője, országgyűlési képviselő úgy látja, szükséges, hogy a Legfelsőbb Bíróság (LB) ítéletét alapul véve törvény készüljön a több évig tartó beruházási munkálatokról. Hozzátette: a metrótörvény tervezetét az önkormányzat készítette el azoknak a pénzügyi jogászoknak a segítségével, akik a perben a fővárost képviselték. Mint a városatya utalt rá, a törvénynek tartalmaznia kell a többi között az állam és az önkormányzat jogait és kötelezettségeit a finanszírozásban, a műszaki és más feltételek megteremtésében.

Az ítélet ugyanis kimondta, hogy az állami költségvetés terhére – akár támogatásról, akár beruházási költségről van szó – csak akkor lehet kifizetést teljesíteni, ha erről az Országgyűlés törvényt fogad el. Az állam és az önkormányzat közötti magánjogi szerződés csupán a költségvetési törvényben megszavazott pénz elköltéséről rendelkezhet.

A metróítélet Bőhm András szerint szükségessé teheti az államháztartási törvény (Aht) módosítását is. Ez ugyanis jelenleg csak éves kötelezettségvállalást tesz lehetővé.

Hiába szavazza meg tehát a parlament, hogy egészében mennyit szán az állam a metróépítésre vagy más beruházásra, az összegnek csak egyetlen költségvetési évre jutó részét adhatja oda például az önkormányzatnak. A metróítéletből következően ezt magánjogi szerződéssel nem lehet áthidalni, mert a további évekre nem követelhető az összeg.
A magyar jogban 1867 és 1914 között külön finanszírozási törvényeket fogadtak el a nagyberuházásokról – az út-, a vasút- és a hídépítésekről. Több évtized óta nincs ilyen jogi konstrukció.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018. 
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez

Egy lépésre vagyunk az összeomlástól

Passerbys cross a street in the city centre of Cottbus, Germany, 23 January 2018. Cottbus is becoming the scene of ugly attacks between Germans and foreigners. The rage is let out in the nice corners of Cottbus, not in the areas dominated by prefabricated buildings. Photo: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.