Ugyancsak meglepődött Szentgyörgyi Tiibor – Mondvai Gábor barátja -, amikor először járva Mondvaiéknál egy díszként kiállított szörfdeszkát pillantott meg a szecessziós lakásban. “Őt nem érdekli a külvilág véleménye, amennyiben nem zavar másokat, amit csinál” – mondja Szentgyörgyi, a fentiekkel illusztrálva, hogy barátja mekkora szenvedéllyel vonzódik az iránt, amiben kedve telik. Márpedig a munkája ebbe a kategóriába tartozik.
Pályája kezdetén hálózati szoftverfejlesztőként hamar szembekerült a piaci igények és a finanszírozás között feszülő ellentmondással. A Cocom-lista tiltása miatt legálisan nem lehetett ilyen termékeket behozni, így azután beindult a – szalonképes kifejezéssel “követő fejlesztésnek” nevezett – klónozás. A külföldi számítástechnikai cégeknek nem az fájt, hogy “a vasat itt rakják össze”, hanem az, hogy arra szoftver is kerül.
VÁLTÁS. A rendszerváltás után Mondvai az üzleti menedzserségre váltott, s egy merész váltással annál a Digital Equipment Cororationnél helyezkedett el, amely az itteni káoszban úgy próbált rendet teremteni, hogy egyszeri megoldásként fillérekért lehetővé tette az illegális szoftverek “jogtisztítását”.
“Úgy éreztem, elértem, amit szoftveresként lehetett. Az új helyzetben meg kellett tanulnom, hogy megváltoztak az értékrendek. Nem várhattam arra, hogy valaki megmondja helyettem, mit kell fejleszteni, s ennek hol van piaca” – emlékszik vissza. A Magyarországra érkező Digitalnél az értékesítést kellett fejlesztenie a távközlési üzletágban, miközben a hálózati integráció még az Egyesült Államokban is gyerekcipőben járt. Ám a Matáv is felismerte, hogy fejlesztenie kell, majd indultak a mobiltelefon-szolgáltatók, s Mondvai Gáborék idejében ráéreztek a piaci lehetőségekre.
“Higgadt és racionális, üzletemberként jó értelemben vett konzervatív értékeket vall. Sokat törődik a gyerekeivel, s bizonyos mértékig a munkában is apafigura. A Digitalnél, ahol együtt dolgoztunk, nálánál fiatalabbakat gyűjtött maga köré, s munkatársai szinte apjukként tekintettek rá” – jellemzi ismerősét Horváth Csaba, a PricewaterhouseCoopers Kft. igazgatója.
Mondvai, az üzletember vállalati szempontból rendkívül fontosnak tartja a pénzt, mint az eredményesség mutatóját. Munkájában viszont elsősorban a siker motiválja, amely persze a kellő jövedelmet is meghozza: “Amikor az ember belekezd egy projektbe, nem arra gondol, hogy mennyi bónuszt kap érte, bizonyos eredmények eleve megfizethetetlenek.”
A szoftver-, majd az üzletágfejlesztés után Mondvai Gábornak ma már céget kell fejlesztenie. Az amerikai Lucent Technologies ugyanis az idén Avaya néven új vállalatot hozott létre, amelynek az e-business a profilja. A társaság az anyacégből vált ki, s globális piacvezetőként indult az üzenetkezelési és strukturált üzleti kábelezési megoldások terén. Az október elsején a New York-i tőzsdére kerülő anyacégnek és “lányainak” több mint 90 országban közel egymillió üzleti ügyfele van, köztük a Fortune 500-as listáján szereplő vállalatok több mint háromnegyede.
KÍVÜLRŐL. Az Avaya Magyarország Kft. ügyvezetője kívülről érkezett az itteni, 80 fős leányvállalat élére, amelynek munkatársai ezt megelőzően a Lucent Technologies Magyarországnál egységes csapatként dolgoztak. “Egy kereskedő a hiteléből él, s nekem van arcom, mivel az évek során jó kapcsolatokat építettem ki a távközlési piacon a megrendelőkkel” – magyarázza a tulajdonosok döntését az agilis cégvezető, aki szerint neki és a kész csapatnak most meg kell tanulniuk együtt dolgozni. Alapvetőnek tartja, hogy az új társaság stratégiájában érvényesüljön az adat- és a hangátvitel konvergenciája. Elmondása szerint az anyacégnél az elvárásokat fogalmazták meg, ám hogy a megfelelő eredményt miként kívánják elérni, az az itteniek kreativitásán múlik.
“Megfontolt szakember, aki most ismerkedik a céggel, de gyorsan felvette a tempót, s átlátja azokat a folyamatokat, amelyeken a működésünk alapul. Engedi a munkatársait önállóan dolgozni, ugyanakkor ötletekben sem szenved hiányt. Számunkra kiemelt jelentőségű az indulás, mert az Avaya név nem mond semmit, most kell megtöltenünk tartalommal” – mondja Petrik Bertalan, a cég marketingigazgatója.
Mondvai Gábor imád utazni, leginkább a görög szigeteket kedveli. A “menedzsertenisszel” felhagyott, leginkább a természethez közelálló sportok, a szörfözés és a síelés híve. “Létezik egy 16-18 fős társaság, melynek tagjai távközlési szakemberek és informatikusok, akik különböző cégeknél töltenek be pozíciókat. Együtt szoktunk elmenni síelni, s ezt nem befolyásolja, hogy egymás versenytársai vagyunk. Amúgy sem ritka, hogy egy év múlva valamelyikünk egy másik vállalat vezetőjeként tűnik fel” – meséli az üzletember.
Mérnökként a műszaki újdonságok, kereskedőként a kiszámíthatatlan piaci folyamatok vonzzák. Azzal mindenki tisztában van, hogy a web alapú megoldások alkalmazása egyre bővül – a mai 14-24 évesek közül sokan már a szomszéd asztalhoz is SMS-t küldenek -, ám azt, hogy Magyarországon mikor robban be ez a piac, most még nemigen lehet megjósolni. Mondvai Gábor azonban szeretné, ha ők gyújthatnák meg a kanócot…
MONDVAI GÁBOR 46 éves, a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karán szerzett diplomát, majd a KFKI-ben, később annak egyik utódvállalatánál, az Isysnél szoftverfejlesztéssel, különösen hálózatok tervezésével, építésével foglalkozott. Ezt követően a Digital Equipment Corporationnél helyezkedett el, melyet időközben megvásárolt a Compaq Computer.
1995-ben és 1997-ben is felkerült a Digital legjobb üzleti eredményt elért globális élcsapatának listájára, 1998-ban pedig e cégnél elnyerte a Network Systems Integration Services Bajnoka nemzetközi címet. Legutóbbi munkahelyén, a Compaq Computer Magyarország Kft.-nél 1994-től 1999-ig meghatszorozta a vezetése alatt álló, hálózati megoldásokat is kínáló szervezeti egység forgalmát.
Nemrég kinevezték az amerikai Lucent Technologiesből néhány hónapja kivált Avaya magyarországi leánycégének élére. Kiválóan beszél angolul, két gyermeke van.