Gazdaság

Lavíroznak az euró körül az új tagállamok

Óvatosságból, esetleg taktikázásból a hazánkkal együtt az unióhoz csatlakozott országok legtöbbje már nem határoz meg valutauniós csatlakozási céldátumot, bár az euró bevezetése elérhető közelségükbe került. Egyetlen kivétel Magyarország: hazánk ha akarná, akkor sem vezethetné be a közös valutát belátható időn belül.

Alábbi táblázatunkból kiderül: az euróbevezetés legnehezebbnek tartott kritériumait a hazánkkal együtt a közösséghez csatlakozó országok mindegyike teljesíti, vagy a teljesítés határán áll.


Míg a balti államok a lendületes gazdasági növekedéssel párosuló viszonylag magas infláció miatt voltak kénytelenek lemondani a közös valuta gyors bevezetéséről, minden 2004-ben csatlakozott uniós tagtársunk gond nélkül teljesíti az államadósságra vonatkozó, és kis nehézségekkel az államháztartási hiányra vonatkozó maastrichti kritériumot is (előbbi szerint az államadósság nem lehet több a GDP 60 százalékánál, utóbbi szerint az államháztartási hiány nem lehet nagyobb a GDP 3 százalékánál).


Lavíroznak az euró körül az új tagállamok 1

Hazánk sajnálatos kivétel: egyetlen euróbevezetési kritériumot sem teljesítünk, sőt régiónkhoz képest komoly a lemaradásunk az államadósság és az államháztartási hiány területén, ráadásul mindezt a térségben példátlanul alacsony gazdasági növekedés mellett értük el.

Tehetnék, de nem sietnek

A fenti uniós tagországok közül Szlovákia, Észtország, Lettország és Litvánia már több mint két éve a valutauniós tagság „előszobájának” tekintett ERM II-es árfolyamrendszerben – a többiekhez képest jóval szűkebb sávban – lebegteti devizáját az euróhoz képest, így esetükben a közös deviza bevezetésének ez az adminisztratív feltétele is teljesült.

Ennek ellenére közülük csak északi szomszédunk ragaszkodik az euró 2009. januári bevezetéséhez, amire minden esélye megvan. A balti országok nem kívánják az elmúlt évek példátlanul gyors növekedését mesterségesen megtörni az infláció leszorítása érdekében: Litvánia például csak 2009-re tervezi az infláció közelítését az uniós átlaghoz.

Csehországban nincs euróbevezetési céldátum, elemzők a 2012-es átállást valószínűsítik; Lengyelországban, bár már idén teljesül az összes bevezetési kritérium, a kormány szándéka szerint népszavazás dönt majd az euró átvételének időpontjáról.

Az idén EU-taggá lett Románia bevallottan a kivárás taktikáját folytatja: a beindult masszív növekedéssel először közelíteni kívánják az országot az uniós gazdasági átlaghoz, és csak 2014-es euróbevezetéssel számolnak – csakúgy, mint paci elemzők hazánk esetében, ahol már szintén nincs hivatalos céldátum. Már gazdaságtörténeti érdekesség, hogy a kormány még 2004-ben is lehetségesnek tartotta az euró 2008-as bevezetését.

Előnyök és hátrányok

A hazai közgazdász-társadalom egységes abban, hogy a közös valutára szükség van, a bevezetés kedvező időpontjáról azonban megoszlanak a vélemények.

A gyors bevezetés hívei azt állítják, hogy a maastrichti kritériumrendszer szigorú és kiszámítható gazdálkodásra kényszeríti a túlköltekezésre mindig hajlamos kormányzatokat, ráadásul együttműködésre készteti a nem túl baráti viszonyt ápoló kabinetet és a jegybankot. Szintén a gyors bevezetés mellett szól, hogy az euró megszabadítaná a gazdaságot a kis országok valutáit állandóan fenyegető spekuláció veszélyétől, így árfolyam-stabilitást nyújtana a kicsi és nyitott magyar gazdaságnak.

Az euró bevezetését kissé még halogatók ezzel szemben úgy vélik, hogy a maastrichti kritériumok értelmetlenül szigorúak, és teljesítésük csak növekedési áldozattal képzelhető el, vagyis az euró gyors bevezetése lassíthatja a gazdaság felzárkózását az uniós átlaghoz.

A csatlakozási céldátum lebegtetésével a régió sok országának gazdaságpolitikusai még válogathatnak a viszonylag gyors és a lassú bevezetés mellett szóló érvek közül. Hazai kollégáik már nem rendelkeznek ilyen mozgástérrel.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik