Március 28-tól a webáruházaknak fel kell kínálniuk a Magyar Posta kiszállítási szolgáltatását is a weboldalukon, amivel kapcsolatban elég sok volt az érintettek részéről a kérdés, az elvarratlan szál, és nem kevés ellenérzést is kiváltott az intézkedés. A Magyar Posta korábban kitett az oldalára egy tájékoztatót a regisztrációról vagy szerződéskötésről, és a regisztráció mellett kötelezően alkalmazandó árakról. Ez alapján úgy tűnt, minden webáruháznak vagy regisztrálnia kell, vagy szerződnie. Ami azért volt fura, mert a vonatkozó kormányrendelet ilyet nem írt elő.
A Magyar Posta most egy GYIK-ben igyekszik tisztázni a webáruházakkal, webshopos kiszállításokkal kapcsolatos új rend részleteit. A GYIK négy részből áll, van benne általános információ (mi a szabály, kikre vonatkozik, hol lehet kérdezni), egy „kormányrendeletnek való megfelelés” menüpont, aztán a szolgáltatásokról szóló (mi, kinek, milyen státusban érhető el), és a technológia megfelelőség részletei.
Az érintettek sok kérdésükre választ kaphatnak az ismertetőből. Mi itt most csak a kormányrendeleti megfelelőség főbb részleteit ismertetjük, mely alapján az derül ki, hogy:
- Az a webáruház köteles kitenni az oldalára a Magyar Posta ÁSZF szerinti árait, melynek nincs egyedi szerződése a postával, és nem is köt ilyet.
- A kiszállítás Magyar Posta díjain kívüli egyéb összetevőinek költségei (küldemény összerendezése, csomagolás, IT, utánvét stb.) továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezek a költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.
Ezek szerint amit az általunk megszólaltatott webáruház kiötlött működhet. Azaz fel lehet számítani például csomagkezelési díjat, feltéve, hogy az ÁSZF-ben, és a vásárláskor is külön feltünteti azt.
- A webáruházak nem kötelesek szerződni a Magyar Postával.
A posta magyarázatként azt írta ehhez a ponthoz, hogy a kormányrendelet a fogyasztók számára biztosítja a kiszállítást végző postai szolgáltató megválasztási lehetőségét, ami nem szükségszerűen jelenti azt, hogy a webáruház az őt terhelő kötelezettségének a Magyar Postával kötött, külön írásba foglalt keretszerződés megkötésével tudna csak eleget tenni. A fogyasztónak/vásárlónak a kiszállításra vonatkozó igényét a webáruház keretszerződés megkötése mellőzésével, az adott árut tartalmazó postai küldemény egyedi feladásával (az így létrejött postai szolgáltatási szerződéssel) is kiszolgálhatja. Sőt.
- A webáruházak nem kötelesek regisztrálni sem a postánál.
A tájékoztatás szerint azért nem, mert a fogyasztó/vásárló kiszállításra vonatkozó igényét a webáruház keretszerződés megkötésének mellőzésével, az adott árut tartalmazó postai küldemény egyedi feladásával (az így létrejött postai szolgáltatási szerződéssel, az annak megfelelő szolgáltatási díj ellenében) is kiszolgálhatja. A posta azonban azt is hozzátette, annak érdekében, hogy a webáruház a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított díjszabással tudja az MPL Üzleti csomag szolgáltatást igénybe venni, szükséges a regisztráció, vagy külön egyedi szerződést kell kötnie a Magyar Postával.