A piliscsabai Aldiban vásárolt saját márkás (Milsani), 1,5 százalékos ESL-tejtől több vásárló is rosszul érezte magát, akadt, aki tartós hasfájást tapasztalt – írta a Blikk. A tejet a Tolnatej gyártotta, 12 408 liter került belőle az Aldikba, de már 12 ezer darab elfogyott, mire a panaszok érkeztek. Az Aldi az érintett tételt kivonta a forgalomból (ami még a boltokban volt belőle), és aki visszavitte a tejet a boltba, attól visszavették. Kóstolást is tartottak, és arra jutottak, hogy a termék megfelelő volt. Hogy kiderítsék, mégis mi lehetett a gond, vizsgálatot indított az Aldi, akárcsak a Tolnatej, mely a gyártásból vett mintákat is újra ellenőrizte, ám abban szennyeződést nem találtak.
Közben a 24.hu olvasója arról számolt be a híradás kapcsán, hogy vásárlás után észlelte, hogy az aldissal megegyező azonosítójú (LOT-szám: L239536) tejet vásárolt augusztus 7-én egy II. kerületi Sparban, ami szintén 1,5%-os, ESL, saját márkás (Hazai Szeretem) volt. Le is fotózta.
Olvasónk nem értette, hogyan lehet, hogy ugyanaz a tej van az aldis és a sparos dobozban (ráadásul utóbbi egy százassal drágább volt szerinte). Nem mertek inni belőle, mert nem tudták, vajon ők is rosszul lesznek-e. Azt mondta, beszélt a Spar-központtal, meg a bolttal is, de azt a választ kapta, hogy nem volt panasz a tejre, így nem kell intézkedni. A Tolnatejet is felhívta, de tőlük csak annyit tudott meg, hogy az aldis tejre is csak egy panasz érkezett. Látta továbbá, hogy a Sparban továbbra is árulják az ominózus LOT-számú tejet.
Ugyanaz a tej, eltérő dobozban
Hogy lehet a két lánc dobozaiban más márkanév alatt ugyanaz a tej? Egy 2012-es cikkünkben pedzegettük ezt már, a G7 pedig 2021-ben arról írt, hogy az Alföldi Tejnél márkától függetlenül ugyanaz a tej kerül (zsírtartalomra beállítva) minden saját márkás dobozba. Az aldis, sparos ügyben gyártóként érintett Tolnatej lapunknak adott válaszából pedig az derült ki, hogy ez most is így van,
Hozzátették, hogy mivel a termék összetevőit, jelölését magyar és uniós előírások határozzák meg, ezért alapvetően ezeknek kell megfelelniük. Emiatt készülhetett azonos LOT-szám alatt az Aldinak és a Sparnak gyártott ESL-tej.
Úgy tűnik, nincs kötelező protokoll
Arra voltunk kíváncsiak, hogy ha gond volt egy bizonyos LOT-számú tejjel, abból következik-e, hogy gond lehet a többi, azonos LOT-számon futó tejjel is. Illetve azt próbáltuk megtudni, mi a protokoll, ha kiderül, hogy az azonos LOT-számon, de eltérő márka alatt futó tejek valamelyikére panasz érkezik. Vissza kell-e ilyenkor hívni az összes tejet?
A Tolnatej szerint
Tapasztalatuk szerint a nagy mennyiségben előállított, hűtést igénylő termékeknél – különösen nyáron – előfordulnak savanyodási problémák. Ez ugyanakkor a gyártott volumenhez képest elenyésző szerintük, és nem kizárólag gyártási eredetű probléma. A csomagolóanyag mikroszintű sérülése vagy a hűtési lánc (bármilyen okból előforduló) megszakadása vezethet minőségi probléma megjelenéséhez, a tej megromlásához, de a milliós nagyságrendben legyártott mennyiség mellett csak néhány darab terméknél – magyarázták.
Hogy mi olyankor a protokoll, ha azonos LOT-számú tejek eltérő csomagolásban kerülnek forgalomba, és az egyiknél valamilyen probléma merül fel, azt nem írta meg a Tolnatej, csak azt, hogy a visszahívási döntés meghozatalakor együttműködnek kereskedelmi partnereikkel és szükség szerint a hatóságokkal. A protokollt firtattuk a Nébihnél is, de nem kaptunk választ. A hivatal információi szerint az aldis tejnél érzékszervi probléma merült fel, és egyedi esetről volt szó. Hozzátették, az illetékes vármegyei kormányhivatal vizsgálatai folyamatban vannak. Az eredmények ismeretében (amennyiben indokolt), megteszik a további intézkedéseket, ideértve a fogyasztók tájékoztatását is – biztosítottak.
A Spar sem írt kötelezően követendő protokollról, de azt ismertették, hogy amikor tudomást szereztek a versenytársnál történt esetről, akkor gyors ellenőrzést tartottak házon belül, és mivel felmerült a LOT-szám egyezése, haladéktalanul felvették a kapcsolatot a gyártó Tolnatejjel. Hozzátették, ilyen esetekben mindig felveszik a kapcsolatot a gyártóval és ha szükséges, a Nébihhel is és egyeztetik a teendőket. Úgy tudják, hogy múlt hét hétfőn járt a Tolnatejnél a Nébih, és semmilyen intézkedést nem írt elő, az üzemet rendben találta, idegen anyag termékbe jutását nem tapasztalta.
Az Aldit is kerestük – választ nem küldtek.
Még egy panasz volt a sparos a tejre
Bár olvasónk úgy tervezte, nem isznak a sparos tejből, hátha náluk is panaszokat okoz, a kíváncsisága mégis győzött – felbontott egyet és megkóstolta. Azt mondta, „pocsék íze volt”, de maró érzést nem tapasztalt, mint az aldis tejre panaszkodó vevők. Visszavitte a boltba az általa vásárolt öt tejet, és visszakapta az árát. Elmondása szerint aláírattak vele egy papírt, amin többek között az szerepelt, hogy a továbbiakban nem él kártérítési igénnyel a Spar felé.
A Tolnatej augusztus 14-én küldött válasza alapján az adott LOT-számú Spar-tejre cégük nem kapott minőségi reklamációt. A Spar lapunknak első körben szintén azt válaszolta, hogy nem kaptak panaszt a szóban forgó tejre, majd amikor később visszakérdeztünk, azt írták vissza, hogy
Hangsúlyozták, hogy rendkívül szigorú minőségbiztosítási rendszert működtetnek, a vásárlók érdekeit a fókuszba helyezve. Az egyik fontos feladat pedig éppen a saját márkás termékek felügyelete, a belistázás pillanatától kezdve. Ennek része a telephelyei audit, illetve a félévente, de kockázatértékelés alapján akár többször is elvégzett laborvizsgálat. Azt is írták, hogy probléma esetén azonnal zárolják és a forgalomból kivonják az érintett terméket, és ha szükséges, elrendelik annak visszahívását és értékének megtérítését is. De azt nem írták, hogy a mostani két panasz kapcsán ezt meglépték volna.
A Tolnatej azt írta még, hogy az Aldi és a Tolnatej Zrt. által kezdeményezett, és a Nébih által indított vizsgálat folyamatban van. Ami azért érdekes, mert a Nébih meg folyamatban lévő kormányhivatali vizsgálatot említett válaszában, ahogy fentebb írtuk. A Tolnatej vezérigazgatója, Koller Attila fontosnak tartotta kiemelni, hogy a cégüknél lefolytatott előzetes vizsgálat alapján a termékek sem tisztítószerrel, sem semmilyen vegyszerrel vagy más anyaggal nem szennyeződhettek. Augusztus 7-i közleményükben pedig azt írták, hogy az egyébként hűtést igénylő termékek (azaz az ESL-tejek) valamilyen okból megromlottak. A Tolnatej tudomása szerint csak egy boltban megvásárolt termékkel összefüggésben érkezett reklamáció (ez az aldis lehetett). Arról is biztosítottak, hogy a visszahívás során esetlegesen beérkező bontatlan termékeken haladéktalanul laborvizsgálatot végeznek.