Az emberek a televízió megjelenése előtt is minden alkalmat megragadtak arra, hogy nem csak szöveges formában, de képeken is értesülhessenek a legfrissebb hírekről, vagy épp ismerhessék meg a legnagyobb hírességeket. Ezt az igényt igyekeztek kielégíteni a képes újságok, ezt megelőzően pedig pedig a viaszfigurák tucatjait bemutató kiállítások, melyek ősatyjaként egy XVII. században élt holland vendéglőst, Philip Curtist emlegetik. A panoptikumok legismertebb képviselője a Párizsból indult Marie Tussaud (1761-1850) 1835-ben, Londonban alapított, ma is szárnyaló viaszmúzeuma, melynek hatására Európa-szerte százával jelentek meg a hasonló próbálkozások.
Az ötlet első magyar adaptációjára nem kellett sokáig várni: Fényes Márton (1856-1900) 1880-tól előbb egy Andrássy úti bérházban, a millenniumi ünnepségek előtt azonban – jó érzékkel – a hirtelen fejlődésnek indult, egyre több furcsaságot rejtő Városligetbe költözve mutatta be a kor legismertebb mitológiai figuráit, bibliai alakjait, vagy épp magyar történelmi alakjait, sőt,
Kovács Ákos a magyarországi panoptikumok történetét bemutató – teljes hosszában itt olvasható – tanulmányában (Mozgó Világ, 1997/10.) rámutat: sokáig nem csak álló, de mozgó „mechanikai műalakok” is gazdagították a gyűjteményt, így az Ámort felkeltő Vénusz, a Madarász Viktor festménye alapján készült
vagy épp Krisztus keresztre feszítését bemutató kilenc alakos kompozíció.
Fényes üzlete biztos lábakon állónak tűnt, az ezredévi ünnepségek azonban ezen a téren is komoly újdonságot hoztak: az ókori műveltség mellett a magyar történelem legdicsőbb pillanatai, illetve a hozzájuk kapcsolódó személyekre való emlékezés került előtérbe.
Ezt a változást használta ki a ma a Képzőművészeti Egyetem főépületének otthont adó Régi Műcsarnokban (Andrássy út 69.) 1896. májusában megnyitott Plasticon, melyben a múlt és jelen legnagyobbjai, így II. Rákóczi Ferenc, a szobrászként is ragyogó Jókai Mór, Tisza Kálmán, a Sisibe fülig szerelmes Andrássy Gyula, Munkácsy Mihály, a trianoni békeszerződést aláíró magyar delegációt vezető gróf Apponyi Albert, valamint I. Ferenc József életnagyságú mása is feltűnt – feltéve, ha az ember előtte átverekedte magát az első bálja után békésen alvó fiatal lányon, a szultán háremén, és a számos furcsaságon.
A korabeli sajtóban sokszor magyarosítva, Plasztikonként emlegetett helytől nem állt ugyanis messze a szenzációhajhászás, illetve a nézőszám növeléséért bevetett furcsa ötletek: a megnyitás után egy évvel például már nem csak történelmi eseményeket, de az emberek fantáziáját ekkor izgató helyeket és történeteket is bemutatták. Így jelenhetett meg például
A kor sajtótermékei nem túl hihető – a tanulmányt író Kovács szeirnt egyenesen kitalált –, történetekkel is bombázták a frissen megnyílt intézményt még nem ismerőket. A Pesti Napló alig két héttel a kapuk megnyitása után (1896. május 31.) például máris egy úriasszonyról számolt be, aki az előző évben egy vadászbalesetben elhunyt Habsburg-Lotaringiai László (1875-1895) főherceg szobrának kezét csókolgatta zokogva, majd elhagyta az épületet.
A jókora hírveréssel együtt minden adottnak tűnt tehát ahhoz, hogy a Plasticon a századforduló egyik legsikeresebb vállalkozása legyen, hiszen az élet sötét oldalát látni vágyók mellett a jelen legfontosabb személyei és a történelem iránt érdeklődők, valamint a szenzációkat keresők is kielégíthették a kíváncsiságukat. Legnagyobb meglepetésre azonban 1897-ben beütött a krach:
A Plasticon neve ugyanakkor a következő fél évszázadban is fennmaradt: a Fényes-féle panoptikum – jó eséllyel a feleslegessé vált bábukkal együtt – ugyanis átvette azt, és alakította mindenki számára ismerősen csengővé az addig nem épp a kitűnő szórakozás szinonimájaként használt nevet.
A Liliputi Színház (korábban ezt hosszú cikkben mutattuk be) szomszédságában állt, immár Plasztikonként, vagy egyszerűen csak Fényes-féle múzeumként ismert hely termei apró késéssel, egy filmhíradóhoz hasonlóan követték a fontos európai eseményeket: így jelenhetett meg a falak közt a kor legnagyobb feltalálójának tekintett Thomas Alva Edison, a revíziós törekvéseket megörökítő Nem! Nem! Soha! Igazságot Magyarországnak!-kompozíció, az Atlanti-óceánt a Justice For Hungary nevet viselő gépén átrepült Endresz György, az angol trónt alig egy év után, még koronázása előtt egy már elvált amerikai nőért 1936-ban elhagyó VIII. Eduárd és szerelme, Wallis Simpson, az osztrák-olasz-magyar szövetség a három vezető Engelbert Dollfuss, Gömbös Gyula és Benito Mussolini általi aláírásának (1934) pillanata, a biatorbágyi viaduktot felrobbantó Matuska Szilveszter, az életének saját kezével véget vetett miniszterelnök, Teleki Pál (1879-1941), vagy épp a cselédgyilkosokként elhíresült Schneider Ferenc és felesége, Rozália, akik Bécsben
a szegény cselédeket csekély holmijukért és pár fillérért kicsalták az erdőkbe és ott őket legyilkolva, kirabolták. De végre mégis miután 4 cselédet meggyilkoltak, hurokra kerültek és Schneider Ferenc 1892. márczius 16-án Bécsben felakasztatott, míg felesége élethossziglani börtönre ítéltetett.
– derült ki a kiállításon megvásárolható katalógusból.
A híres, illetve hírhedt személyek, vagy épp mesefigurák – így az évente újrafestett alvó Csipkerózsika – mellett egyszerű de nem épp mindennapos, a látogatók ízléséhez azonban közel álló szoborcsoportok is feltűntek – köztük a szobaleány, a háziúr, illetve a háziasszony alakját mutató Kellemetlen meglepetés, melyről a leírás így mesélt:
„Beh kellemetlen, ha épp abban a pillanatban meglesnek bennünket, mikor némi bizalmasságot engedünk meg magunknak. Kirnek úr erről tanúságot vallhat… Mari szobaleány régebb óta tetszik a ház urának. Épp egy kis tréfát enged meg magának vele szemben, hogy ez által kegyét megnyerje, de sajnos… a leányka nem értvén a tréfát, visszautasítja heves mozdulattal a tolakodó udvarlót; a mozgalma által kezeiben levő evőeszközök csörömpölve földre hullanak, melynek zajára a háziasszony az ajtó küszöbére lép és bosszúvágyó tekintettel méri férjét.”
Nem maradhattak ki a sorból az időszak diktátorai, vezető politikusai és meghatározó alakjai sem, így a második világháború éveiben betérők nem csak Blaha Lujzával, Bethlen Gáborral, Mahatma Gandhival és az amerikai elnökként négy ciklust kitöltő Franklin D. Roosevelttel, de a – kiállítás katalógusa szerint népe által bálványozásig imádott, akadályokat nem ismerő, energikus, Európát újjáépítő – Adolf Hitlerrel, Francisco Franco tábornokkal, Sztálinnal, de a Harmadik Birodalom második emberével, a Gestapót életre hívó Hermann Göringgel találkozhattak.
Nem csak bábok, de számos alkalommal élő emberek is a panoptikum látványosságává váltak – így a bábuk közé helyezett üvegkalitkában negyvenhét (más források szerint ötven) napon át csak cigarettán és szénsavas vízen élő, mindeközben regényt író Georg Lindeneck, akit az üvegfal túloldalán talált meg a szerelem (Esti Kurir, 1926. április 30.), az őt váltó két másik koplalóművész (Tolnai Világlapja, 1926. június 23.), vagy épp a „majomember”. Utóbbi bemutatását a Nemzeti Ujság egyszerűen csak felháborító csalásként és otromba szélhámosságként, sőt, „minden emberi érzést és minden emberi méltóságot kicsufoló és lealjasító emberi vállalkozásként” emlegette – az embertelen módon, élete első három évtizedében egy alföldi istállóban tartott Acsai Sándort Fényes Adolf a hír szerint egy pár csizmáért (!) vásárolta meg, hogy aztán a következő ajánlóval próbálja meg eladni azt a szenzációra éhes fővárosi tömegeknek:
A természet hátborzongató csodája! Acsai Sándor 34 éves, a majomformáju emberi szörny. Megfejthetetlen emberi talány. Emberformáju majom, vagy majomformáju ember? Az emberi természet ezen legnagyobb csodája élve csak rövid ideig látható a Plastikonban! Külön belépődíj nincs!
Az erről beszámoló cikk szerint a húszas években még bőven elfogadott idióta, torz, nyomorult és törzszülött jelzőkkel bemutatott siketnéma fiú néhány nap alatt óriási hasznot – több mint harmincmillió koronát! – hozott Fényeséknek, a kapun belépő látogatók azonban néhány kivételtől eltekitve mind csalódottak voltak, hiszen a majomember szót hallva, illetve a reklámképeken látható szőrös alakot látva nem egy úszónadrágot viselő, alig szőrös férfira számítottak, aki egy szándékosan összekoszolt cellában üldögél. A férfiról később kiderült, hogy engedély nélkül mutatták be a Városligetben, így a panoptikum tulajdonosai ellen eljárás indult, Acsai pedig az angyalföldi elmegyógyintézetbe került – derült ki a Nemzeti Ujságból (1927. május 12.).
Ezzel azonban még távolról sem ért véget a vérfagyasztó történések sora, hiszen 1935-ben
akiben egy, a kiállításra – egyes források szerint – gyanútlanul – érkező földbirtokos (más lapok szerint egri kocsmáros), Hevesi László saját gyermekét ismerte fel.
A férfi felszólította a panoptikum vezetőit, hogy távolítsák el a kegyeletsértő szobrot, erre azonban nem került sor, így az ügy bíróság elé került (Magyarország, 1935. február 6.). Fényest két hónappal később felmentették, hiszen birtokában volt a gyermek maradványait őrző Bakáts téri klinika engedélye.
Megesett az is, hogy a bábu modellje maga kérte a róla mintázott alak eltávolítását: 1930-ban például a börtönből frissen szabadult Nick Gusztáv, a kor legfényűzőbb életet élő kurtizánja, Mágnás Elza egyik gyilkosa saját maga kérte eltávolítását a jelenetből:
“Én kérem, megbünhödtem a tettemért, ezerszer meg is bántam, el akarom felejteni a multat. Én becsületes életutra tértem és ezután tisztességes emberek között, tisztességesen akarok élni.”
– tette hozzá áz Uj Barázda (1930. március 21.) szerint.
Az igazgató eleget tett a kérésének: egy órával később leemeltette a viaszalakot a piedesztáljáról, majd a műteremben darabokra törette. A törmeléket beolvasztotta, majd a viaszt a szobrász egy kínai utcai lefejezést bemutató szoboregyütteshez használta fel – derül ki a Budapesti Hírlapból (1930. február 2.).
Kilenc évvel később már nem voltak ilyen készségesek: az 1938-ban gyilkosság, rablás, valamint hatósági közeg elleni erőszak miatt nyolc évre börtönbe zárt sofőr, Bentkovszky Pál a rácsok mögül saját maga kérte a figurája eltávolítását, sőt, ennek érdekében pert is indított. Győzött: a Kúria megállapította, hogy
a személyiségi jog még a jogerősen elítélt bűntettest is megilleti.
Ezzel (Magyarország, 1939. március 25.) egy korszak zárult le a panoptikum életében: nem mutathatták be többé egyetlen, a magyarokat foglalkoztató friss bűnügy körülményeit sem, de erre talán már igény sem volt a mindent felülíró háborús hangulatban.
A – főleg nemi betegségek hatásait bemutató – bonctani múzeumnak is helyet adó látványosság mindezek ellenére azonban tovább működhetett, sőt, a második világháború legkeményebb hónapjait – így Budapest számos épületet elpusztító ostromát – is túlélte.
Az ekkor már nem a Fényes család, hanem Elek Istvánné és Gyarmati Lászlóné vezette hely kevés kárt szenvedett a pusztítást hozó napokban, sőt, termei egyikében kisvártatva már az auschwitzi koncentrációs tábor brutális emberkísérleteket végző orvosával, Josef Mengelével is találkozhattak a látogatók.
Hitler, Göring és Ribentropp azonban csakhamar eltűnt, köszönhetően egy 1947. januári, kölcsönzésként indult, betörésbe torkollott történetnek, amiről a Világosság (1947. január 19.) riportere, Vajda István számolt be:
A panoptikum végét a Vidám Park a Belügyminisztérium jóváhagyásával történő 1950-es megszületése, ezzel párhuzamosan pedig a régi bódék lebontása okozta, a hely azonban a Liliputi Színházhoz hasonlóan a háború utáni években már csak haldoklott.
Ezeket az éveket tökéletesen foglalja össze a Világosság 1948. júniusában a Ligetben járt riportere, aki az idejétmúlt látványosság hosszú leírásával (a teljes cikk itt olvasható) a kor közízlésének is tökéletes lenyomatát adja:
1953-ra aztán egyesült a volt Vurstli és az Angol Park, majd rövid időre megjelentek a szocializmus ideológiáját harsogó játékok. A régi darabok a hatvanas évek derekára elkoptak, felújításukra és fejlesztésükre pedig nem volt pénz, de a park a lassú modernizálás ellenére is biztos lábakon állt.
Az igazi lejtmenet a rendszerváltás után indult: az árak gyors növekedése mellett a látogatottság az új berendezések ellenére is villámgyorsan zuhanni kezdett. 2013. szeptember 30-án a hat évtizedet élt Vidám Park örökre bezárta a kapuit.
A muzeális értéket képviselő egységek – részben átalakítva – túléltek, a Vidám Park utódjaként létrejött, állatsimogatókkal is csábító Holnemvolt Park azonban kérészéletű vállalkozásnak bizonyult: alig másfél év után átadta a helyét a Pannon Park és a Holnemvolt Vár építési munkálatainak, melynek keretében a Biodómot is rejtő Pannon Park születik majd meg a területen, pontot téve egy kétszáz éves történet végére.
A régi játékokból ezúttal már csak három marad a helyén: saját kora legnagyobb hullámvasútja, a ma a világ egyik legidősebb hasonló szerkezetének számító Hullámvasút (1922), a jó eséllyel a harmincas években született Mesecsónak, illetve az 1908-ban épült Régi körhinta.
A Plasztikon örökségének a szocializmusban jó ideig nem volt folytatója: a XIII. századtól használt, a Várhegyben megbújó természetes barlangrendszerben ugyanis csak 1984-ben született meg a nyolc évvel ezelőtt viharos gyorsasággal, rendőri erőkkel bezárt Budavári Labirintus.
Ennek helyén ma a Labirintus működik, ami a honlapján az ország első panoptikumának nevezi magát, ügyet sem vetve arra, hogy erről a posztról mindössze alig száznegyven évvel késtek le.