Közélet

Audi-sztrájk: már több pénzt vitt el, mint amennyi a dolgozók bérkövetelése

Nyolc százalék a különbség a dolgozók követelése és a győri Audi béremelési ajánlata között, amit 3,5 napi bevételből fedezhetnének. Ennél most már régebben áll a gyár.

Csütörtök reggel hat óta áll a győri Audi gyár, ahol eddig példátlan, egyhetes sztrájkot hirdetett az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ).

Nincs előremozdulás a sztrájktárgyalásokon

– mondta a 24.hu megkeresésére az AHFSZ kommunikációs vezetője, Szimacsek Tibor hétfő reggel.  18 százalékos, minimum 75 ezer forintos béremelést kért a szakszervezet még november elején, a gyár azonban csak 10 százalékot ajánlott, és ebből nem engedett, így fajult sztrájkig a bérkövetelés. Hogy mikor lesz megegyezés, azt még nem tudni.

Audi Hungária Zrt.

2017-ben egy százalékkal, 7,136 milliárd euróra (2220 milliárd forint) növelte árbevételét a győri Audi Hungaria Zrt. 1 965 165 motort gyártottak, ami 1,9 százalékkal több az előző évinél, míg a gyártósorokról legördült 105 491 jármű 16,5 százalékos csökkenést jelez. A dolgozói létszám az év végén 12 307 fő volt, ami 5,8 százalékos bővülés. A 442 millió eurónyi beruházás 45 százalékkal haladta meg az előző évit. Az 1993-as cégalapítás óta a összberuházás 8,753 milliárd euró volt. A cég a magyar GDP 1,44 százalékát adta 2016-ban.

Pedig vasárnap a Kisalföld azt írta, hogy már hét ajánlatot tett a gyár a szakszervezetnek. A győri cégvezetés szerint ez jelzi megegyezési szándékukat, és az ajánlatokban szereplő számok egybeesnek a szakszervezeti követelések lényeges pontjaival. Szimacsek Tibor szerint viszont még mindig nagyon messze van a gyár ajánlata attól, amit a szakszervezet és a dolgozók követelnek. Részleteket nem árulhatott el, mivel a gyár ajánlatai üzleti titoknak minősülnek. A helyzetet így jellemezte: csak az ajánlatok darabszáma nőtt, érdemi változás nincs. Ugyanazokat az elemeket variálják, ettől nem lesz több a bér.

A szakszervezet számításai szerint bérköveteléseik kiegyenlítése a gyár 3,5 napi árbevételéből kifutná.

Vagyis az eddigi több mint négy napos munkabeszüntetés már nagyon fájhat a cégnek.

A kölcsönmunkások sem dolgoznak

Megerősítette, a munkáltató belső csatornáin keresztül próbálja bomlasztani a sztrájkot, levélben, videóban sulykolja, hogy a szakszervezet követelése nehéz helyzetbe hozza a gyárat. Szimacsek Tibor szerint azonban ez csak olaj a tűzre, a dolgozók elszántsága nem csökkent, nem hátrálnak.

Hétfő reggel is fegyelmezetten ültek a team-szobákban, beszélgettek, kártyáztak, társasoztak. Az együtt töltött idő nem haszontalan, közelebb hozza egymáshoz a dolgozókat a munkabeszüntetés. Akinek gondot okozna a kieső munkabér, azt segítik a többiek.

Megható, ahogyan az összefogás egyre fokozódik.

A sztrájkőrök, a sztrájkbizottság tagjai beosztották egymás között a teendőket, őrzik a törvényességét. A belsős dolgozók közül senki nem dolgozik, de a kölcsönzött munkások sem, mert bár ők nem vehetnek részt a sztrájkban, a munkafolyamatok leálltak.

Sztrájkaszabályok

A sztrájktörvény szerint a sztrájk ideje alatt is be kell menniük a dolgozóknak a munkahelyükre, fel kell venniük a munkaruhát, munkára készen kell állniuk. A sztrájk idejére nem jár fizetés, de igazolt távollétnek számít.

Az AHFSZ elkülönített alapjából minden olyan dolgozó kérhet sztrájksegélyt, aki legalább 24 órája (3*8 óra, vagy 2*12 óra) beszüntette a munkát. A sztrájksegély 5 ezer forint nyolc órára, ami jóval kevesebb, mint a bér. Szimacsek Tibor szerint a szakszervezetnek nem okoz likviditási problémát akár az egy hétnél hosszabb sztrájk sem. Fizetés minden hónap negyedik munkanapján van, tehát január 7-én még teljes bért kaptak az audisok, február 6-án lesz majd kevesebb a „borítékokban”.

Győrön túl is érezni fogják a leállást

A győri munkabeszüntetés hatással van a többi európai telephely munkájára is, hiszen a csoport legnagyobb motorgyáráról van szó, s ha ennek termelése leáll, előbb-utóbb ellátási gondok lesznek a többi gyárban is, mondta Szimacsek Tibor. A szakszervezethez már érkeztek is ilyen jelzések. Ezért sem értik, miért nem siet a gyár a megegyezéssel.

FRISSÍTÉS: 

Leállt egy német Audi-gyár a győri sztrájk miatt
Hiányoznak a győri motorok, nem tudják legyártani az autókat.

Soha nem volt célunk a károkozás, mi vezetők egész nap bent vagyunk, készen arra, hogy megegyezzünk a gyárral, és folytassuk a munkát. A munkáltató a sztrájk második napja után nézte csak át részletesen a szakszervezet követelését, és másfél napok telnek el, mire a gyár egy-egy tárgyalásra sor kerül. Érdemi ajánlat nem érkezett.

A minimum 75 ezer forintos béremeléssel nem a német gyár béreit szeretnék utolérni, hanem „csak” a cégcsoport közép-kelet-európai VW-telephelyeihez szeretnének felzárkózni. És ha a munkáltató elfogadja 18 százalékos bérkövetelésüket, még akkor sem érik utol a régiós céges béreket, hiszen mint Csalogány György AHFSZ-alelnök a Blombergnek elmondta (Portfolio), a cseh VW-dolgozók 25 százalékkal, a szlovákok 28 százalékkal, a lengyelek 39 százalékkal keresnek többet a magyaroknál. Nem is beszélve a belgákról, akik 3,6-szor többet kapnak a győrieknél.

Évek óta a győri telephely a legolcsóbb,

holott a magyar dolgozók is prémium munkát végeznek, ugyanannyi értéket teremtenek, mint a többi ország telephelyein dolgozó emberek. Éppen ezért tartja indokoltnak az AHFSZ a felzárkóztatást.

Sokat mondó, hogy vasárnapra már több mint 25 magyarországi és több mint 15 külföldi szakszervezet küldött szolidaritási nyilatkozatot a győrieknek, köztük az Audi más országokban lévő telephelyeiről és más autógyárakból is.

Több mint 300 új szakszervezeti tag a sztrájk kezdete óta

Az Audi-gyár alapkövét 1993-ban tették le, 1996-ban alakult meg az Audi Hungária Független Szakszervezet, mintegy 300 fővel. Az utóbbi három és fél, négy évben megduplázódott a taglétszám, csak tavaly november óta pedig 1500 új tagjuk lett. Most már 70 százalék feletti a gyárban a szervezettség.

Csütörtök reggel hat óra óta több mint háromszázan léptek be a szakszervezetbe, így már több mint 9300 tagjuk van a 13,2 ezer dolgozóból. A számok is azt mutatják tehát, hogy egyre nő a támogatottságuk. A sztrájk egyfajta megerősítés, hogy lehet és kell is tenni.

Meddig bírjuk? Ha belenézek az emberek szemébe, úgy látom, az egy hét nem kérdés. És ha nem hoz eredményt, a folytatás sem

– mondta kérdésünkre Szimacsek Tibor.

Az Életre Tervezett Munkavállalók Országos Szakszervezete (ÉTMOSz) szakszervezet szerint a küzdelem nemcsak az Audiról és az AHFSz-ről szól, hanem a magyar munkavállalók általános érdekérvényesítő képességéről, és a tőkeerős vezető járműgyártók erőfölényének ellensúlyozásáról is. Szerintük ha a győriek elbuknak, az ország munkavállalói a teljes kiszolgáltatottság szélére sodródhatnak. A sikertelen általános sztrájk visszavetheti az egyébként sem erőtől duzzadó munkavállalói érdekérvényesítésbe vetett hitet.

A szakszervezet már az ingolstadti cégvezetést ostromolja

Kin fog múlni a döntés? Be fognak-e avatkozni a németek, ha már konszernszinten is gondot okoz a kieső termelés? A szakszervezet szerint november 9-e óta, mióta a szakszervezet közölte bérkövetelését, már meg lehetett volna egyezni a magyar gyárvezetéssel, ha erre lett volna részükről komoly szándék. De nem jutottak egyről a kettőre, ezért a szakszervezet elnöksége más szintre terelné a tárgyalásokat. Hétvégén megkérték az Audi AG ingolstadti felső vezetését, személyesen jöjjenek el. Választ erre a felkérésre hétfő reggel még nem kaptak, viszont a győri gyár vezetése vasárnap este új tárgyalást kért, hétfő délután kettőre. A szakszervezet most újra bizakodó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik