A nők mindig is megihlették a költőket. A régi időkben a dalnokok imádattal hódoltak szívük választottjának, gyakorta egyenesen piedesztálra emelték a nőket, akik ezáltal jelképeivé váltak egy magasabb rendű szépségnek. Bár a művészetben időről időre új kifejezőeszközök keletkeznek, versolvasás helyett például ma már inkább slágereket hallgatunk, a 20-21. század férfi kobzosait ugyanúgy foglalkoztatja a másik nem, mint annak idején a Júliára találó Balassi Bálintot.
Más kérdés, hogy a múzsa immár nem feltétlenül teszi ki az ablakba az általa ihletett alkotást: ha áttekintjük a magyar poptörténet nőalakjainak listáját, könnyen támadhat az a benyomásunk, hogy minden szívhez szóló vallomásra jut egy üresfejű némber, egy szajha, vagy egy hisztis picsa.
Bár ezen alkotások némelyikének kifejezetten magas az élvezeti értéke, alighanem hozzájárultak ahhoz, hogy a nőknek a mai napig is ilyesféle címkéket kell levakargatniuk magukról a mindennapokban.
Lássunk néhány jól körülhatárolható típust a nőalázás több évtizedes könnyűzenei hagyományából.
Ostoba nő
Sárika egy kicsikét butácska
– teremti meg a sötét nő mintapéldányát az Illés zenekar ’69-es dalának mindjárt a nyitó sorában. Ráadásul Sárika dugni sem akar, ám aztán szerencsére az öngyilkosság belengetésével sikerül jobb belátásra bírni, és egy óra múlva mégis megadja magát.
Persze ahogy a művészetben minden újdonság valójában a kulturális örökségre épül, Sárika alakja sem előzmény nélküli. Igaz, az ötvenes-hatvanas évek népszerű táncdalénekese, Németh Lehel még csak tanár bácsisan oltogatja Sárit, felróva neki, hogy a csókolózás jobban megy neki a mateknál.
Tudsz minden Kalipszót,
node az órán alig szólsz.
A Pythagorasz-tétel nem megy,
inkább kell egy szving és öt-hat bók.Nem lesz jó, Sári, naponta randevúra járni,
unod talán az integrált, de tudd meg hát:
A csók még nem tantárgy.
Pedig ezt a leckét jól fújnád!
Akárhogyan is, az együgyű, de ellenállhatatlanul vonzó nő szép lassan zenei toposszá erősödött, ezt az ellentétet járja körül a Hungária is Malvin című számában:
Malvin, Malvin, miért esz érte a fene?
Tuti, hogy hiányzik egy-két kereke,
Ő a mama, papa jól sikerült hülyegyereke
(…)
De neki van a csajok közt a legjobb feneke.
A Skorpiótól ugyan távol állt az efféle jampis lazaság, Malvin azonban nem sokban különbözhetett Ágnestől, aki bár „kívülről mindig szépnek tűnt”,
De Ágnes, mégiscsak van egy nagy baj veled,
Ágnes, kis fejed belül nagyon üres.
Az R-GO pajzán Ginája azon kívül, hogy buta libaként felesel a dalban miatta szenvedő Szikora Róberttel, „csak sírni és hazudni tud”, így aztán refrént már nem is kellett túlragozni, elég volt ennyi is: „Távol az értelem…”
A szenvelgés helyett a humor felől közelít a nyolcvanas évek popparódia duója a Vegetatív lánnyal, az ítélet azonban annál súlyosabb:
Egy zacskó cukrot érsz.
Így érkeztünk el 1986-ba, amikor is a KFT megalkotta az üresfejű bombanők máig etalonnak számító himnuszát, a tyúkeszű Elizabethet aligha kell bemutatni bárkinek.
Természetesen a nemrégiben teltházas nosztalgiakoncertekkel jelentkező Rapülők sem hagyhatta ki a ziccert a kilencvenes évek elején, egy síkagyú cicababa rímekbe foglalása igazi jutalomjáték volt Geszti Péternek. A Némber one cím már önmagában is az életmű esszenciájának tekinthető, nem beszélve az olyan leleményekről, mint a „mekcsiken” meg hogy „a fenntartása költséges, kell hozzá a zöldséges”, illetve a lényeg:
Tompa agy és bomba test,
Na meg egy IQ teszt, ami rosszul festene,
Ha kellene, de nem kell. Nem!
A pénzéhes, ám gügye nő megéneklése műfajokon átívelő kötelező gyakorlat, a Hobo Blues Band a méltán feledésbe merült Barbie Baba blues-zal tudta le a magáét. A dal címszereplőjének fő tulajdonsága, hogy „a mennybe a pénztáron jutsz”, és a végére az is kiderül, hogy ezt „üres aggyal” teszi.
A Kispál és a Borz bolond Emeséje nemcsak a gyógyszertárban, hanem ebben az összeállításban is eléggé kilóg a sorból. Nem egy csábító alkat, és a szellemi képességei sem válnak gúny céltáblává, inkább szánalmat ébreszt. Annál szomorúbb a jelenet, ahogy szegényt kiszolgálás nélkül az ajtóhoz kísérik, útjára bocsátva a klasszikus mondattal: „Emese, most már indul a buszod.”
Az évezred végére aztán visszatérünk az eredeti kerékvágásba: a Hófehér Jaguár által közvetített életérzés valószínűleg ugyanúgy hatna bárkire, aki fogékony az ilyesmire, a United azonban a biztonság kedvéért beleírta párszor a szövegbe, hogy „a gyönyörű buta nő” az, aki beveszi ezt a csajozós figurát.
Az ostobaság persze sokszor nem az egyetlen attribútuma a nőnek, rosszabb esetben csupán egy tétel a férfiembert joggal őrületbe kergető dolgok hosszú listáján. „Gyarlóság, asszony a neved”– írta William Shakespeare több mint négyszáz évvel ezelőtt a Hamletben, és ugyanezt a gondolatot fejti ki a maga eszköztárával Majka is a Tündi-Bündiben. Nem is érdemes bármit kiemelni, minden szava megéri a figyelmet.
Szexmunkás
A nem csupán feslett, de hivatásszerűen a testéből élő nő ábrázolása már 1973-ban is belefért, persze a Bergendy még szalonzenekarhoz illő finomsággal járja körbe, hogy Juliska miért jár Alfa Romeóval meg miből futja neki drága ékszerekre, és talán a Julietta művésznév sem véletlen.
Juliska egy szegény lány,
De irigy rád az egész bár,
Arany gyűrű, gyémánt ék,
Nem családi örökség, mind baráti ajándék.
Bródy János első szólólemezén egy balladában dolgozza fel K. Kata történetét, bár a címmel ellentétben ez inkább a lírai én K. Kata iránt táplált reménytelen és megaláztatásokkal teli szerelmének története. A dal csattanója aztán a kesernyés elégtétellel szolgál, hiszen a tánciskolai évek elmúltával a meggyötört férfi egyszer még újra meglátja K. Katát:
Mint királynő a birodalmán,
Úgy álltál az utca sarkán.
A már említett Voga-Turnovszky duóhoz fűződik a nyolcvanas évek legalaposabban bemutatott prostituáltja, a legendás Schulz Gizi, akinek sorsát lemezről lemezre végigkísérhetjük.
Volt ebben viccelődés is, ugyanakkor az „első piszkos kis szerelem”-ben elveszített szüzességről nem nagyon írtak jobb sorokat a magyar popzenében:
Ó, mikor a Gizi üzent, hogy a Bereményi után én jövök
Csak mosakodtam, csak mosakodtam, s a szívembe ünnep költözött
Remegő kézzel nyomtam a csengőt, valaki kiszólt: nyitva van
Az idő előtti örömök jöttek, ilyen az élet, kisfiam.
Az ágyra járásból aztán kialakult valami mélyebb érzelem, de még a rendszerváltás után, meglett férfiként is a Gizi miatt kellett bőrgyógyászhoz járni.
A nőgyalázás helyett szintén inkább a rajongás hangján szólal meg a KFT Eszter, a meztelen nő című száma, amelynek pajkos hősnője azért nem csak az újságok címoldalán mosolyog, hiszen
ha megkérdezi tőle a rendőrség,
mégis miből éli nagy lábon életét,
lába helyett csak a karját tárja szét.
Egy másik KFT-lány, Andrea pedig még pályaválasztás előtt áll, de máris azon töpreng, hogy mennyi pénzért vetkőzne le egy lokál színpadán.
A Tankcsapda világa viszont már nem az álmodozás: „Telefonon rendeltem az éjjel egy profi kurvát. Én csak fekszem az ágyon, ő végzi a dolgát” – állít emléket egy élménynek a ’91-es Csőre töltve.
Tíz évvel később, némi rutinnal felvértezve aztán már jobban tudja az ember, hogyan lehet túljárni a pénzéhes, bármire kapható lotyók eszén, ha jól értelmezzük, ebben a dalban a kecske is jóllakik, a káposzta is megmarad.
Szexuális tárgy
Nem kell persze feltétlenül prostituáltnak lenni ahhoz, hogy egy dalszöveg szexuális tárgyként örökítsen meg egy nőt. Cseh Tamás életművéből két ilyen is eszünkbe jut, elsőként „valami Judit, esetleg Edit”, akinek „mindegy, a neve mi, fontos hogy engedi”, hogy csatangoljon rajta az izzadt férfikéz. A Munkásszállás Icáját pedig egy egész emeletnyi férfi birtokolja, ráadásul szegénynek egy szekrényben kell élnie, hogy észre ne vegyék a rendészek. Ez itt egy Varga Miklós-féle verzió:
Az Emil.Rulez! legnagyobb slágerében csak annyi emlék marad Zazie-ról, hogy kilencvenvalahányban mennyire jó volt vele az ágyban, A lány, aki csak derékig látszik pedig a férfiszégyen felől közelít: az elbeszélő egy pornószájt nézegetése közben felidézi, hogyan tűnt el egykor ő is egy torokban, majd hogyan próbált meg később immár teljesen eltűnni egy közértben a csúnyán lerázott, ócska cipőjű, zsemléket lopó lány szeme elől.
Nem jellemzi efféle önmarcangolás L.L. Juniort, aki Mr. Raggamoffin című számában a miheztartás végett leszögezi:
Nem szeretem azt a lányt, aki annyira gizda
hogy eteted-itatod, amíg bírja, utána szex az nyista
A gengszterrap témánk szempontjából feneketlen kútjában pedig már nem is merülnénk el, ízelítőként legyen elég a refrén Mr. Busta Csajozós nótájából.
Gyere velem baby, na mit szólsz hozzá,
ne ugassál, ha velem maradtál,
a nagymenőket az idő teszi azzá,
na gyere ribanc csak nehogy fogazzá.
De még azt sem mondhatjuk, hogy Mr. Busta partnerei jártak a legrosszabbul, hiszen lehet-e annál jobban kihasználni egy nőt, mint az URH Mártiját, akit nem elég, hogy meggyilkolnak és elföldelnek, de még ezután sem hagyják békében nyugodni.
Elástam ott egy nőt
Néha előveszem
Abból nem lehet semmi baj
Ha egy halottal teszem
A boldogtalanság forrása
Előfordul az is, hogy egy nő, se nem buta, se nem kurva, nem is csak a teste kell, ő azonban nem méltó a szerelmünkre, ami persze csak az után derül ki, hogy tűsarkú cipőjével jól megtaposta a lelkünket.
Megtettem mindent, amit csak kért
Szolgáltam őt a boldogságomért
Hűséges voltam, úgy bánom már
Nem vettem észre, hogy csúnyán kihasznál
– mesél a Fonográf a zsarnoki Király Nagy Ágiról, és a folytatásban a diktatúra, ahogy ez már lenni szokott, egyre fojtogatóbbá válik. Szerencsére a hepiend itt sem maradt el.
És egyre nőtt a szörnyű elnyomás
A szolgasorból nem volt szabadulás
Meguntam végül a nő uralmát
Fellázadtam és nem tűrtem tovább
Senorita Ritáról ugyan nem kapunk ilyen precíz jellemrajzot a Neoton Famíliától, de az iránta táplált érzelmek következményei annál súlyosabbak.
Senorita Rita, tönkre tettél,
Senorita Rita, kész vagyok,
Senorita Rita, kár a szóért,
Senorita Rita, én meghalok
A Moho Sapiens Pali vagyok című dala részletesen listázza a hűtlen nőre áldozott anyagi javakat az ebédjegyektől kezdve a kvarcórán át egy piros teflonedényig – nincs is benne több, talán még ezt a rafinált sorpárt érdemes citálnunk:
Amikor rájöttem a szívem kettészakadt,
pedig, ha megnézlek, hát csúnya vagy és dagadt
A magyar popzene legjobb szemrehányásfolyamát zúdítja volt szerelmeire Bornai Tibor az Ibolya című szerzeményében. A nagyszerű szövegíró egyébként is mestere a nőktől elszenvedett sérelmek fülbemászó feldolgozásának – Gázgyár, Száll egy pofon a szélben, Ne gondolj rám –, de valójában ebben a kevésbé ismert dalban járatja csúcsra ezt a hajlamát.
Az R-GO-dalok címeiben is sorjáznak a női nevek, de nincs bennük köszönet. Gináról már szóltunk, de Júlia se jobb a Deákné vásznánál, ráadásul éppen egy másik katonával lép félre, pedig
Ó Júlia, csak türelmet és hűséget kértem.
Júlia, eddig csak érted éltem.
Vagy említhetjük Krisztit is, akiről ugyan a zavaros szövegből nem sokat tudunk meg, de vadító és hisztérikus lánynak tűnik.
Kriszti, Kriszti, óh, Kriszti,
Agyamra megy a sok hiszti.
A hiszti mint jellegzetes tulajdonság napjaink népszerű együttesénél, a Punnany Massifnál is előkerül,
Már komolyodik a szitu hát ez az alap hiszti,
Mikor a bibliád Potter,
Meg az Agatha Cristie
De ez csak az egyik a dalbéli barátnő tengernyi idegesítő szokása közül.
Végezetül pedig hallgassuk meg Deniz panaszait a nőről, akivel Sehogysejó, pedig „Én már a suliban kinéztelek, jól tudtam ki vagy, az a féle csaj, aki minden pasit csak szívat.”
Aztán meg amikor végre beteljesült a szerelem, szegény Deniz kapott egy hárpiát, akinek
Az is baj, ha süt a nap, meg az is, ha a hó
szakadnék az égből, mert neked semmi se jó