Belföld

Könnygáz, felgyújtott autók, halálos fenyegetés – amikor a taxisok tényleg tiltakoznak az Uber ellen

Mármint nem Magyarországon, máshol, de a szereplők ugyanazok. Egy spanyol Uber-sofőr szerint csak azért tüntetnek ellenük, mert a taxisok nem akarnak árat csökkenteni.

1990 után újra taxisblokád van Magyarországon. Most nem a benzinárak, hanem az Uber ellen.

Gyorstalpaló

Az Uber lényege az, hogy a rendszerhez csatlakozó autósok és az érdeklődő utasok letöltik ugyanazt a mobilalkalmazást, így találnak egymásra, a viteldíjat is ezen a rendszeren keresztül törlesztik, ami olcsóbb is, mintha taxival mennénk.

Az utason vezetik le

Tavaly júniusban Franciaországban eszkalálódott először az Uber-ellenes para. A francia taxisok 30-40 százalékos bevételkiesésre panaszkodtak (ahogy a magyarok is), majd összevertek egy Uber-utast.

Később lezártak több utat is, a Charles de Gaulle reptérre vezető szakasz is megbénult. A rendőröknek könnygázt kellett bevetniük.

A tüntetés országossá fajult, több ezer taxis ment az utakra. A fővárost elkerülő körgyűrűnél a tüntetők a rendőrökkel is összecsaptak és felgyújtottak két Uber-autót is.

Nagyjából egy éve Franciaországban betiltották ugyan az Ubert, de a gyakorlatban a szolgáltatás elérhető maradt, hiába kérte a belügyminiszter a párizsi prefektustól, hogy külön rendeletben tegyen pontot a történet végére.

Ilyen tényleg csak Franciaországban fordulhat elő

Hogy az egész sokkal bonyolultabb legyen, tavaly októberben Uber-sofőrök tiltakoztak Uber-sofőrök ellen az országban. Nem fogják kitalálni, az árcsökkentés miatt. Mert Párizsban 20 százalékkal vették vissza az UberX, 25-el pedig az UberPool díjait. Jöttek a rohamrendőrök és véget vetettek a nagyjából 50 fős demonstrációnak.

Fun fact

Az Uber-alapító Travis Kalanicknak azután jutott eszébe a szolgáltatás, amikor egyszer Párizsban képtelen volt taxit fogni.

Betiltották, ja nem, mégsem

2014 szeptemberében a frankfurti bíróság döntésének értelmében az Uber nem működhet Németországban, mert nincsenek meg a szükséges engedélyei a személyszállításhoz.

Néhány napra rá kiderült, hogy mégis lehet uberezni az országban, ugyanis a frankfurti tartományi bíróság szerint a taxisok túl későn adták be a sürgősségi tiltásra vonatkozó kérésüket. A taxisok régóta tudtak az Uber működéséről, mégis csak sokára kérték a betiltását, ezért nem voltak jogosultak a sürgősségi tiltásra.

Vagyis a bíróság érdemben nem foglalkozott azzal, hogy az Uber szabályosan működik-e vagy sem, az akkori döntésnek mégis nagy a jelentősége. A per sokáig húzódhat, addig pedig működhet az Uber.

Taxis üldözés

Torta? Szemétdomb? Lényegtelen, eddig ezen csak a taxisok osztoztak, most jöttek valakik, akik szintén odaférkőznének. Mi olcsóbban dolgozunk, mégis ugyanazt a szolgáltatást nyújtuk és ez nagyon zavarja őket, mondta a 24.hu-nak egy madridi Uber-sofőr, akinek annyira bejött az üzlet, hogy otthagyta eredeti foglalkozását.

“Fuvarozó voltam, egy sütödéből szállítottam a boltokba, minden hajnalban. Most egész nap sofőrködöm, sokkal jobban megélek ebből. Mi lenne a megoldás? A piac óriási, mindenki utazna, ki taxival, ki Uberrel.”

“A taxisoknak árat kellene csökkenteni, amit nagyon nem akarnak.”

Pedig a spanyol fővárosban is voltak összetűzések az Uber miatt. 2014 novemberében őrizetbe vettek öt taxist, mert üldöztek és halálosan megfenyegettek egy Uber-alkalmazottat. A taxitársaság szóvivője később azt mondta, a sofőrök csak azt akarták megtudni, kicsoda is pontosan a sofőr, hogy panaszt tehessenek ellene.

Nagyon durva dolgok

Korábban már Magyarországon is voltak tüntetések, 2015 márciusában és júniusában is. A taxisok akkor azt szerették volna, hogy a kormány fogadja el azt a rendeletet, amiben tisztázták volna az Uberre (és a Wundercarra) vonatkozó szabályokat.

Most nagyon durva dolgokat ígérnek Budapesten a feldühödött taxisok.

Bár az eddig elég zavaros, hogy mit akarnak.

Mert van benne Tarlós, közgyűlés, Orbán, BKK, Metál, Putyin, Obama, Merkel és Netanjahu is.

Olvasói sztorik