Orruk után mennek a muslicák

Az apró szárnyas rovaroknál a szag dönti el, hogy ki a férfi és ki a nő.

A PLoS Biology héten közölt tanulmánya szerint a muslicák igen egyszerűen határozzák meg, kivel kell párosodniuk és kivel harcolniuk. Az ellenkező nemű egyedeket szexuális aktust folytatnak az azonos neműekkel harcolnak, de a nemeket nem a nemiszervek, a viselkedés vagy egyéb jellegzetesség határozza meg, hanem csakis a szaga.

Biológusok kipróbálták mi történik, ha ezt az egy tényezőt megváltoztatják. A muslicák párosodási szokásai is megváltoztak. A hím muslicák hím muslicákkal kezdtek párosodni, vagy éppen egy nőstény egyeddel harcoltak, mert hímnek vélték.

A legyek szagát a maszkulinizáló ‘férfiasító’ és a feminizáló ‘nőiesítő’ feromonok határozzák melyek termelése genetikailag adott a rovarokban. A tudósok közvetetten legyek “nemi külsőségeibe” – az úgynevezett traIR-be nemi jelleget meghatározó transzformátorba – nyúltak bele, mely átalakította a szervezetben a feromon termelő sejtek – az oenociták – működését. A muslicák ideghálózata így más neműnek érzékelte szag alapján a módosított nemi jelleggel bíró egyedet. Ezáltal szexuális kavarodások jött létre a vizsgált muslica populációban.

Az embereknél a nemi működés szerencsére ennél lényegesen bonyolultabb, de a feromonok az emberek viselkedésére is hatással lehetnek. A feromonok irányítják a nemi viselkedésünket és teszik vonzóvá az embereket egymás számára.

Tanulmány a muslicák szaglásáról és nemi viselkedéséről (PLoS Biology)