Tech

Félkész játékok: megvegyem, vagy ne vegyem?

Technet
Technet

2014. 12. 08. 06:00

Vedd meg most, mi meg majd befejezzük. Becsszóra. Az elmúlt évben ez az egyik legdivatosabb, és leginkább kétesélyes hívószó a játékok világában. De vajon elhihetjük ezt az ígéretet?

Manapság már nem a “dobozos” számítógépes játékok korát éljük, egyre kevesebb fogy DVD-ken terjesztett címekből. Ahogy a nagysebességű internet lassan alapvetés lesz a modern háztartásokban, az egyéb szoftverekhez hasonlóan a játékokat is egyre többen vásárolják hivatalos, fizetős letöltést kínáló áruházakból és szolgáltatásokból, mint amilyen például a Valve által üzemeltetett Steam. Egy ilyen megoldásnak az is az előnye, hogy a megvásárolt játék tulajdonjoga úgy is a miénk marad, ha közben áttérünk egy másik gépre, vagy véletlenül letöröljük a játék telepített példányát – a Steamre (vagy hasonló áruházakba) saját jelszavunkkal belépve ott vár ránk a megvásárolt “játékkönyvtár”, amelyből újra telepíthetjük kedvencünket.

Akik ilyen szolgáltatásokban vásárolnak játékokat, az elmúlt egy-két évben egyre többször találkozhatnak az “Early Access” megnevezéssel, amit magyarul leginkább “korai hozzáférés”-ként fordítanak. Több kérdés is érkezett a szerkesztőségünkbe arról, hogy pontosan mit is jelent ez a megnevezés, és érdemes-e megvásárolni az ilyen állapotban kínált címeket. Összegyűjtöttük az érveket és ellenérveket.

korai-hozzaferes-01 (technet, játék, videojáték, videójáték, számítógépes játék, steam, valve, korai hozzáférés, early access, vásárlás, internet, online, tanácsadó, )

Korai öröm

Először is tisztázzuk, pontosan mit nevezünk korai hozzáférésű játéknak. Korábban ugyebár léteztek a végleges játékok, amiket 100 százalékos készültségük után hoztak forgalomba. Ezeken a megvásárlás után már nem változtattak, legfeljebb az utólag felfedezett hibákat orvosolták apróbb letöltésekkel, de ez más tészta: azt kaptuk, amit láttunk, semmi zsákbamacska. Ha valaki nagyon kíváncsi volt egy készülő játék korai változatára, feliratkozhatott bétatesztelőnek, vagy nézegethetett hivatalosan kiadott videókat a béta fázisú játékokról. A tesztelők köre azonban általában szűk, és a béta verziók is már közel a végleges állapotot, játékmenetet mutatták, legfeljebb még voltak akadások, technikai problémák, de a játékmenet, a történet, a grafika már azt az állapotot tükrözte, amilyen a végleges szoftvert tervezték.

Az Early Access játékok lényege épp az, hogy a fejlesztők már a készítés kifejezetten korai fázisában megvásárolhatóvá teszik a játékot. Ezzel egyrészt egy olcsóbb árat kínálnak a végleges játékhoz képest, amiért viszont azt az ígéretet kapjuk, hogy a fejlesztés végével természetesen a végleges változat is a miénk marad. Másrészt a fejlesztők egyfajta előfinanszírozásként innen szedik be az elkészítéshez szükséges pénzösszeget, vagy annak egy részét.

korai-hozzaferes-03 (technet, játék, videojáték, videójáték, számítógépes játék, steam, valve, korai hozzáférés, early access, vásárlás, internet, online, tanácsadó, )

Miért jó?

Először nézzük a pozitívumokat. Természetesen ott a már említett olcsóbb ár, és az a lehetőség is, hogy egy minket érdeklő játékba már jóval a megjelenés előtt bekapcsolódhatunk. Olyan ez, mintha valaki felkínálná, hogy megnézhetjük az új Star Wars epizód eddig elkészült jeleneteit a digitális utómunka és a zene nélkül, és a film elkészültéig egyre több ilyen anyagot láthatunk. Van, akit ez zavarna, hiszen így nincs meg a teljes élmény mágiája, viszont megannyi Star Wars mániákust ismerek, aki egy ilyen lehetőségért saját nagymamáját is áruba bocsátaná.

Amit viszont a legtöbben pozitívumként emelnek ki a korai hozzáférés mellett, az a lehetőség, hogy már a fejlesztés közben mi magunk alakíthassuk a végleges játék részleteit. Ahogy ugyanis a játékosok nekiállnak a félkész játék felfedezésének, azonnal értékes visszajelzésekkel tudják segíteni a készítők munkáját: nem tetszik a terep, csúnyák a figurák, túl nehéz az egyik pálya, vagy túl gyermeteg a végkifejlet. A Rust című túlélő-szimulátorból például így kerültek ki néhány hónapon belül a játék egyik fő jellemzőjét adó zombik: a játékosok többsége jelezte ugyanis, hogy a kalandozás nélkülük is elég nehéz a vadállatokkal, a sötét éjszaka veszélyeivel, az éhezéssel és egyéb lehetőségekkel. A fejlesztők pedig egyetlen frissítéssel kiszedték az élőhalottakat, és másfelé folytatták a Rust építgetését. Ha egy félkész játéknak elég okos, nyitott és kommunikatív játékosbázisa lesz már a korai időszakban, és a fejlesztők is odafigyelnek a véleményekre, nagy eséllyel egy sokkal népszerűbb, jóval nagyobb rétegnek tetsző végeredmény születik.

korai-hozzaferes-02 (technet, játék, videojáték, videójáték, számítógépes játék, steam, valve, korai hozzáférés, early access, vásárlás, internet, online, tanácsadó, )

…és miért nem?

A fentiekből tehát látható, hogy az Early Access filozófia alapvetően teljesen jó szándékkal indult, és egy csomó pozitív hozadéka lehet. Ezt azonban egy idő után egyesek elkezdték könnyelműen kezelni. Mind több játékkal kapcsolatban felmerül, hogy a félkész változat sikeres eladásai után a fejlesztők elkényelmesednek, túl lassan haladnak a végleges állapot felé. Akadt olyan játék is, amit bizony a tömeg felháborodása miatt törölni kellett az áruházakból, mivel bebizonyosodott, hogy a “fogd a pénzt és fuss” elgondolás mentén az első csatlakozóktól begyűjtött pénzek bezsebelése után gyakorlatilag semmit nem fejlesztettek tovább a készítők.

A legnagyobb ellenérv tehát a rizikó, amit az jelent, hogy úgy vásárolunk valami félkész terméket, hogy nem garantálható annak elkészülése, vagy legalábbis az a tény, hogy belátható időn belül olyasmit kapunk, amiért végleges formájában is pénzt áldoznánk.

korai-hozzaferes-04 (technet, játék, videojáték, videójáték, számítógépes játék, steam, valve, korai hozzáférés, early access, vásárlás, internet, online, tanácsadó, )

Meri vagy nem meri?

Összességében – jó néhány Early Access játék “birtokosaként” – még mindig azt tudom mondani, hogy a korai hozzáférésű játékok között több olyan gyöngyszem is található, amikért érdemes pénzt kiadni. A már említett Rust mellett ott az egyik leggyönyörűbb túlélőhorror, a Lost sorozat alaphelyzetére építő The Forest, az “istenszimulátor” Godus, vagy a vicces űrlények világába helyezett, ám nagyon is komoly hozzáállást igénylő űrkutatás-fejlesztgető Kerbal Space Program. Akadnak azonban már olyan példák, ahol hiába kezdték sokan megvásárolni a félkész játékot, a projektet törölték: ilyen volt például a városmenedzselő Towns, amely után a Steam “játékboltban” erős felzúdulás kezdődött. Azok, akik már pénzt költöttek a játékra, természetesen vissza akarták kapni az összeget, mondván, becsapták őket. A Steam mögött álló Valve végül közleményben tudatta, hogy a korai hozzáférésű játékokat pénzügyileg ugyanúgy kezelik, mint a befejezetteket, és a vásárlók saját rizikójának számít, hogy költenek-e rájuk az Early Access periódus alatt.

Tanácsként annyit tudunk mondani, hogy ha valakinek megtetszik egy korai hozzáférésű játék, először tájékozódjon. Nézzen utána a véleményeknek a játék saját fórumán, a fejlesztők oldalán, és egyéb forrásokban, bizonyosodjon meg arról, hogy az eddigi játékosok szerint folyamatos a fejlődés és jó irányba haladnak a dolgok. Ha viszont ezek alapján pozitív az összkép, mindenképpen megéri próbálkozni, hiszen a korai betekintés élménye mellett akár valóban mi magunk is beleszólhatunk a játék alakításába.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.