Miért működik a Nánázsia?
A kulcsszó a spontaneitás — azért szeretik sokan, mert nem megrendezett: bár a helyzet maga egy forgatás, de abszolút az élet adta szituációkat örökítik meg, annak minden természetességével, nincs kieső, nincsen előre megírt dráma. Ezzel együtt nem esnek át a ló túlsó oldalára, és egy bizonyos szint után nem engedik tovább a nézőt a privát szférájukba. Megmutatják, milyen szörnyű állapotok uralkodnak a nyilvános mosdókban, de itt vége is a közvetítésnek, pedig ez újabban kedvelt témája a celebeknek: például van, aki azt örökíti meg szelfivel, hogy a vécén ül.
Emellett sokszor humoros, de sosem erőlködve vicces. Sokat lehet nevetni a gyerekeken, de nincs benne direkt poénkodás, se „mennyire jópofa család vagyunk” jellegű kínlódás. A nézettségből ítélve igény bőven van az ilyen jellegű műsorra, hiszen az eddigi 30 epizódot több mint hétmilliószor nézték meg, de
Voltak már vlogos próbálkozások a kereskedelmi csatornákon, például A Szelfi, ami elég vegyes kritikákat kapott, így ebből még nem derül ki, hogy mekkora sikere lenne egy ilyen műfajnak hosszabb távon.
Kevesebb idő, több információ
Szabó Gergőt, a Special Effects Media szakértőjét kérdeztük a tartalomfogyasztási szokásokról, és arról, hogy miért nincs a tévékben (több) vlog. Ő alapvetően azon az állásponton van, hogy minden videós tartalom legyen azon a platformon, ahova eleve kitalálták.
A YouTube fő ereje részben éppen abban rejlik, hogy mindenki találhat rajta olyan tartalmat, ami őt érdekli. A személyes vlogok ezen belül egy jelentős tartalomtípus, nagyon sokan szeretnek ugyanis érdekes személyiségeket követni. A YouTube egy evidens hely ezek számára is, mert nagyon rugalmas, akkor és azt nézek, amikor és amit szeretnék.
Tehát az elsődleges ok a fiatal generáció megváltozott fogyasztási szokásai: a pihenést nem az jelenti, hogy bekapcsolják a tévét, és bámulnak ki a fejükből, hanem minél kevesebb idő alatt minél több információt, érdekességet, izgalmas tartalmat szeretnének befogadni, és egyetlen percet sem tölteni olyannal, ami nem érdekli őket. A tévében lehet, hogy fél órát kell lapozgatni, mire találnak nekik tetsző műsort, a YouTube-on eleve tudják, mire keressenek, ha pedig mégse, akkor rengeteg személyre szóló ajánlatot dob fel nekik a csatorna.
A TV2 kreatív igazgatója, Ökrös Gergely szerint a vlog egy tipikus online tartalom, nagyon összetett nézői bázissal.
Örülünk, hogy ellent tudtunk állni a tévés kísértésnek. A Nánázsia esetében a vlog és a tévéműsor kölcsönösen erősítik egymást, mivel határozottan elválik egymástól a két tartalom tematikája. Előbbi a Nánási-család kalandját, és azzal együtt a műsor készítésének hátterét mutatja be megfelelő arányban és a televízióműsort egyébként nem néző felhasználókat tereli a képernyő elé.
Ugyanezen a véleményen van a másik nagy, ezáltal ízlésformáló kereskedelmi csatorna, az RTL Magyarország is, szerintük is túl személyes műfaj ahhoz, hogy tévébe kerüljön.
Ott a helye, ahol a készítője leggyorsabban célba tudja juttatni, ahol a legnagyobb érdeklődést váltja ki, mindezt a legegyszerűbb technikai és anyagi ráfordítással. Erre jelenleg az említett felület a legalkalmasabb.
Ezen kívül figyelembe kell venni az eszközt is, amelyről a videónézés történik, ez ma már túlnyomórészben mobiltelefon, és még csak nem is laptop. A mobil rugalmasságát pedig nem lehet egy napon említeni még az okostévéével sem. Persze nem csak a YouTube alkalmas videófeltöltésre- és nézésre, ezért Szabó Gergő így folytatja:
A különböző videós felületek mindig kitermelik a saját, tipikusan azon a platformon legjobban működő tartalomtípusaikat. Nem ugyanazok a videós tartalmak működnek jól YouTube-on, Facebook-videóként, Instagramon, Snapchaten, vagy akár TV-ben akkor sem, ha mindegyikük videóval foglalkozik.
Persze itt a meghatározó elem a feltölthető videó lehetséges hossza, Instagramon például maximum 1 perc. Viszont mióta az Instagram-sztoriban megjelent az élő közvetítés funkció, sok vlogger, influencer áttért ide a YouTube-ról és élő adásokat tartanak követőiknek, akik kérdeznek is tőlük, ők pedig azonnal válaszolnak. Tehát van átjárás a felületek és videós műfajok közt, egy bizonyos mértékig biztosan.
Először teszteltünk egy ilyen mértékű és minőségű együttműködést, amelynek meg kellett teremteni a feltételeit – a megvalósításban nagy szükség volt ehhez a Nánási-család kezdeményezésre és munkájára, valamint a csatorna által biztosított tartalmakra és feltételekre.
– mondja a Nánázsia kapcsán Ökrös Gergely.
A vlogok egyik sajátossága az interaktivitás, a követők folyamatosan kommentelnek, kérdeznek, kifejezik igényeiket, elmondják, hogy miről szeretnének hallani a következő videóban. De ugyanez az interaktivitás megjelenhet Instagramon és akár a tévében is, mint ahogy meg is jelenik például az Appra magyar! című műsorban.
Egy valamit nem lehet átvinni a tévére, ami a vlogok specialitása: ez pedig a személyesség. Mivel megszámlálhatatlanul sok van belőlük, a legtöbb vlogot néhány ezren, maximum néhány tízezren követik. Ez az a mennyiségű néző, ami mellett megengedhető, hogy akár minden hozzászólásra személyesen reagáljon a videó készítője és feltöltője. A tévébe kerülve elvesztené lényegét, a természetességet és személyességet, és ugyanúgy tévéműsorrá változna, hiszen arculatot kap, egy stáb dolgozik mögötte, promótálják, csak adott időben nézhető. Ráadásul a YouTube nem versenytársa a televíziónak, mert teljesen más a termék, emiatt a célközönség is. Így a legfőbb ok:
Kiemelt kép: Instagram / @ordognora