Köztudott, hogy az IKEA áruházak üzletei labirintusszerűen épülnek fel, kell rá időt áldozni, hogy valaki végigjárja az egészet. Ez nem a véletlen műve, a cég azért találta ki a szokatlan elrendezést, hogy a vásárlókat a lehető legtöbb ideig bent tartsa az üzletben, írja az nlc.hu a Wall Street Journal cikkére hivatkozva.
A svéd vállalat sosem rejtette véka alá az üzleteik rafinált felépítését. Paul Harrison, a fogyasztói pszichológia szakértője ezzel kapcsolatban korábban kifejtette, hogy a labirintus egy olyan módszer, amellyel le lehet terhelni az érzékeinket. Rengeteg inger éri az embert a boltban, napfény nem igazán van odabent, mindez arra késztet minket, hogy ne gondoljunk időre és térre. Az emberek tudat alatt úgy érzik, hogy meg kell venniük valamit, miután sok időt és energiát fektettek abba, hogy elutazzanak a boltba, és végigjárják.
Az utóbbi öt évben viszont a modelljével szembement a svéd vállalat, és olyan áruházakat nyitott, amelyek eltértek a tipikus IKEA-élménytől, és a vásárlókat nem kanyargós útvonalon vezették: a vásárlók tetszőleges útvonalon járhatták be a boltot, és a különböző helyiségek lakberendezési termékei együtt voltak bemutatva.
Mivel ezekben az üzletekben elsősorban a kisebb otthonokba való, valamint az irodai dolgozók számára hasznos termékeket árultak, az IKEA vezetői úgy gondolták, hogy a vevők gyorsan szeretnének végezni a vásárlással, és nem akarnak hosszú utat bejárni a boltban.
De nem jött be: a visszajelzések alapján kiderült, hogy a többség igényli azt a fajta tervezői irányítást, amelyet a korábbi áruházakban megszoktak – mondta Tolga Öncü, az IKEA áruházak többségét üzemeltető Ingka Csoport kiskereskedelmi vezetője.