Kultúra

Farkas Dénes szerint Vidnyánszky azért nem teljesíti a Nemzetiben megsérült színészek pénzügyi kérését, mert azzal elismerné a saját felelősségét

Soós Lajos / MTI
Soós Lajos / MTI

Többek közt távozásának körülményeiről is beszélt a HVG-nek Farkas Dénes. A Nemzeti Színházból Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó balesetét követően elsőként távozó színész szerint a Vidnyánszky Attila által vezetett intézmény cserbenhagyta művészeit.

A 36 éves színész mesélt arról, mennyiben volt más az Alföldi Róbert által vezetett Nemzetiben dolgozni ahhoz képest, ahogy 2013 óta Vidnyánszky igazgatja az intézményt – az előbbinél kiemeli a szerencsésebb darabválasztást és a sikeres társulatépítést. Ennek ellenére úgy érzi, hogy Vidnyánszky-érában színészként jobban kinyílt, bátrabb lett, és több teret kapott.

Farkas szerint akkor ingott meg az irányába mutatott bizalom, amikor egyfelől kiállt az egyetemfoglaló diákok mellett, másrészt a próbán felszólalt az ellen, hogy „számomra meghökkentő módon beszélt Vidnyánszky és környezete a melegekről, és a cigányokról,” a színész pedig nehezményezte mindezt. Hasonlóan viszonyult a vezetés ahhoz is, hogy Farkas kiállt Molnár Áron mellett, akit megvédett, színésztársa pedig – Farkassal nem egyeztetve – videóban reagált a történtekre.

Ezután elővettek a színházban, hogy miért beszélek a próbán történtekről bárkinek. Lassan elfogyott a bizalom, egyre kevesebben ebédeltek velem, egyre kisebb szerepeket kaptam. De ennek ellenére volt Attilában nagyvonalúság is, például elengedett két évre forgatni.

Farkas szerint a helyzet távolról sem volt ideális, ám végül a baleset volt az, amely sorsfordítónak bizonyult, és amely ahhoz vezetett, hogy a színész négy nappal a kis híján tragédiával végződő incidenst követően – a társulatból elsőként – távozott.

A balesetig még épp elviselhető volt a helyzet a színházban. De a baleset megrázta az egész társulatot, hiszen két ember majdnem meghalt. S ahelyett, hogy ebben a sokkos helyzetben őszinte kommunikáció indult volna meg, és a valódi felelősök felkutatása, nyugtalanító dolgok történtek. Lebontották a díszletet, ahol a baleset történt, amit a rendőrség helyszíni szemléjéig törvényesen nem lett volna szabad megtenni, kiderül, hogy vezérigazgató az előzetes állításával szemben mégsem mond le, kiderült, nem meghatározható egyszemélyi felelős. Nem bírtam tovább ebben a közegben maradni, felmentem az igazgatói irodába, és közös megegyezéssel felbontottuk a szerződésemet.

Farkas szerint „a Nemzeti Színház nemcsak cserbenhagyta a két balesetet szenvedett színészt, akik nem mellékesen a színház vezető művészeti voltak, hanem Attila odáig jutott, hogy Horváth Lajos Ottót is hibáztatja a balesetért.”

Amögött a kérdés mögött, miért nem kompenzálta még a Nemzeti a balesetben megsérült színészeket, Farkas önös érdekeket sejt:

Pénz bizonyára van rá, kitelne milliárdos büdzséből. Szerintem azért nem akarja a sérültek pénzügyi igényeiket teljesíteni, mert azzal elismerné, hogy ő is felelős lehet a balesetért. Aminek a következményei végzetesek lehetnek a pozíciójára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik