Kultúra filmkritika
SOL_D17_03608.ARW

Belépőt váltottunk a pokolba

Kránicz Bence
Kránicz Bence

újságíró. 2018. 06. 28. 15:21

A három éve bemutatott Sicario a bűnügyi film kortárs mesterműve. Folytatása, A zsoldos szintén magas színvonalú, kőkemény thriller, mégis kudarc: kulcspillanataiban gyávább és konzervatívabb elődjénél.

A Sicario – A zsoldos konzervatív megközelítését, vagyis visszalépését a hagyományos hollywoodi akcióthrillerek mezejére, akkor értékelhetjük kudarcként és gyávaságként, ha az előző részre szabott elvárásainkkal ülünk be a moziba.

De miért is érnénk be kevesebbel?

2015-ben Denis Villeneuve rendező és Taylor Sheridan író váratlanul olyan filmmel jelentkeztek, amely jelentősen felülírta a hollywoodi bűnügyi műfajok kimondatlan szabályait, hagyományait. A Sicario egy női CIA-ügynök új és minden korábbinál keményebb küldetésének thrillersztorijaként indult, majd a hősnő fokozatos elgyengülésével és jelentéktelenné válásával a noir felé kanyarodott. Végül Kate helyett a bizonytalan státuszú, CIA-nak segédkező Alejandro (Benicio del Toro) fejezte be a küldetést, a férfi módszerei alapján pedig már inkább tekinthető bűnözőnek, mint bűnüldözőnek – a Sicario végén egy éjsötét gengszterfilm stáblistája kezdett peregni.

SOL_D06_01246.ARW
Fotó: Freeman film

A gengszterfilmes közelítésmódot – amelynek mélyebb megértéséhez feltétlenül ajánlom Pápai Zsolt tanulmányát a Filmvilágban – az alkotók is a Sicario lényegének érezhették. Erről árulkodik, hogy a folytatásban ejtették Kate karakterét, és egyértelműen Alejandrót emelték főhősszerepbe. A film világképe, ha lehet, így még sötétebbnek tetszik: már egyetlen „tiszta”, a szabályok betartására törekvő, emberséges figura sem maradt a szereplők között. Az új rendező kiválasztása ugyancsak a gengszterfilm elsőbbségét jelzi. Stefano Sollima fontos szerepet vállalt az olasz gengszterfilm kétezres évekbeli megújításában: előbb a Romanzo Criminale, majd a Gomorra sorozatokkal, illetve a Suburra nagyszabású maffiafilmjével bizonyította, hogy képes megragadni a bűn mindent behálózó, a társadalom szövetébe és az egyén magatartásába jóformán sejtszinten beépülő struktúráját, anélkül, hogy hamis illúziókkal kecsegtetne a bűn legyőzésének, a „jó útra térésnek” lehetőségeiről.

A Sicario első részének írója, az időközben rendezőként a tavalyi év egyik legjobb thrillerjét (Wind River – Gyilkos nyomon) elkészítő Taylor Sheridan vállalkozott a folytatás megírására is. Úgy tűnik, a tehetséges Sheridannek rengeteg munkája (elsősorban az ígéretes Yellowstone sorozat) mellett ezúttal nem maradt elég ideje átgondolni, érlelni az anyagot.

Ez magyarázhatja, hogy A zsoldos forgatókönyve közhelyesebb és konzervatívabb az előzményénél, a Sicario erényeit pedig legfeljebb újrateremteni képes, de meghaladni semmiképpen.

Noha a történet helyszíne továbbra is az infernális mexikói–amerikai határvidék, a fókusz a drogüzletről az embercsempészetre vált, annak is az egyik legmocskosabb oldalát felvillantva. A kartellek iszlamista terroristákat juttatnak az Egyesült Államokba, akik a történet elején Kansasben robbantanak. A tökéletesen amorális és félelmetesen hatékony Matt Gravert (Josh Brolin) ezután bízzák meg, hogy számoljon le a merényletet előkészítő kartell fejével. Graver terve, hogy Alejandro segítségével elrabolja a kartellfőnök lányát, az emberrablást a rivális banda akciójaként tálalva.

Benicio Del Toro
Fotó: Freeman film

Vétek lenne további részleteket elárulnom A zsoldos cselekményéből. Mégis szükség van rá, hogy utaljak az egyik fordulatra, az ugyanis éppen a Sicario legmerészebb vállalását kezdi ki és vonja vissza. Alejandro az első részben azzal nyitott új fejezetet a „gyilkosok gyilkosa” típusú gengszterfilmek hollywoodi történetében, hogy szemrebbenés nélkül végzett a maffiózón kívül annak kisgyerekeivel is. A gyerekgyilkosság hollywoodi tilalmának semmibe vétele jelezte, hogy Villeneuve megközelítésében végképp elmosódtak a határok a gengszterek és a törvény védelmezői között. Alejandro a folytatásban viszont éppen azért kerül szembe feljebbvalóival, mert megvédené a drogbáró lányát, mondván, hogy az agresszív és cseppet sem rokonszenves Isabel saját meggyilkolt lányára emlékezteti őt – az előző részben megölt gyerekekről bizonyára nem jutottak eszébe saját csemetéi.

Ettől a ponttól kezdve A zsoldos története egyre nyíltabban épít a konzervatív hollywoodi thriller sablonjaira, az előző rész radikalizálódása helyett a visszarendeződést választva a játékidő utolsó harmadában.

Kettőt pislogunk, és az egykor szörnyetegként megismert Alejandróból csaknem Grál-lovag válik.

Igaz, a történet közegének könyörtelensége és brutalitása megmaradt, Sollima pedig ezúttal is eléri, hogy nézőként az alvilág kaotikus poklának közepén érezzük magunkat, A zsoldos mégis csalódást kelt.

SOL_D26_07613.ARW
Fotó: Freeman film

Ha a film elgyávuló műfajkezeléséhez hozzávesszük, hogy képi világa, noha igényes, mégis sokkal szürkébb és jellegtelenebb a Roger Deakins operatőrt csatasorba állító első részénél, akkor egyértelmű a következtetés: A zsoldos nem több magas színvonalú, de rutinból megoldott és sablonokra építő thrillernél, amely önmagában talán nem is olyan rossz, előzményével összehasonlítva azonban menthetetlenül fölöslegesnek tetszik.

Sicario – A zsoldos (Sicario: Day of the Soldado), 122 perc, 6/10

Kiemelt kép: Freeman Film

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Migrants are transferred upon their arrival onboard a coast guard boat at Algeciras' harbour on November 27, 2018 following their rescue off the Spanish coast. - The onset of autumn, with the cold, storms and fog, has not stopped migrants from crossing the Mediterranean from Morocco to Spain, a journey that has this year claimed the lives of hundreds of youths.
From the heights of Tarifa, veteran sailors work in shifts behind radar screens at the rescue service command centre monitoring the Strait of Gibraltar, through which 100,000 ships transit every year. (Photo by JORGE GUERRERO / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.