A színész Alindához elment. Ez – mint később kiderül – fontos. Azt jelenti, hogy a Hír Tv és tulajdonosa számára vállalható. Nagy Zsolt azt mondja, Kohlhaas Mihály (Heinrich von Kleist darabjában) valóban akár ő is lehetne, az igazság keresése nála ugyanis nem csak szerep. Az egész élete erről szól. Igazságérzete nemcsak emberi kapcsolatait, hanem munkáját és azt is meghatározza, politikailag hova áll.
Igazságkeresés a színpadon
Ott is érzi, ha rossz az irány, ha valaki csak mellébeszél, meg akar úszni egy szituációt, mórikálja magát. Az ilyen alibizés számára elfogadhatatlan, amikor – a kortárs képzőművészekhez képest – viszonylagosan jó a színészek helyzete.
Egy meleg épületben próbálunk és művészkedünk. Ennek a felelősségével kell szerintem végeznünk a munkánkat.
Számára a színpad az aktív, közös gondolkodás központja. Példának hozza, ahogy Schilling Árpáddal (Krétakör) próbáltak korábban szinte bemászni az emberek fejébe. Nem érezte magát jól sem a Vígszínházban, sem a Nemzetiben és nem bánja, hogy elküldte Eszenyi és Vidnyánszky, akinek a színházában azóta sem járt, pedig nincs benne harag, sértettség.
Odébb lehet menni, nagyon nagy a világ.
Abba sem halna bele, ha holnap egy étteremben kellene dolgoznia. Alinda ellenvetésére is ezt mondja, majd újra példákat hoz arra, mennyire inspirálóan hat rá a felesége révén megismert kortárs képzőművészet.
Mindenki hazudik a félelem miatt
Azt, hogy Schilling Árpádhoz hasonlóan ő is „aktivista” legyen számára nem járható út, ő nem tudna ennyire közéleti és aktív lenni, de keményen elmondja a véleményét másokról, amit elvár másoktól is. Gyerekként még ő is hazudozott, ködösített, de egy idő után ezt már nem akarta, mert szerinte a hazudozás
nagyon veszélyes játék. Egyenesen élni sokkal nehezebb, és nem is tudom, hogy megéri-e, de számomra izgalmasabb.
A szülei is hazudtak.
Mindenki hazudik. Benne van a rendszerben. Mondom a félelem miatt.
Megrázó, ahogy felidézi kapcsolatát apjával, saját fiaival. Azt mondja, nem hisz sorsszerűségben, szerencsében, csak a munkában. Az egykori Krétakör tagjai szerinte nem fognak konszolidálódni soha. Az Örkény Színházban ő sem teszi, szerinte olykor nehéz is lehet vele dolgozni, ha egyáltalán, hiszen mondott már le olyan filmszerepet is, amire nagyon készült, nagyon várt, de kevés pénzt ajánlott a producer, miközben a rendező is őt akarta. Ezzel a producerrel biztos, hogy soha nem dolgozik többé, mert hülyének nézte, és nemcsak őt sértette meg, hanem az összes többi kollégáját is.
Igazságkeresés az életben
Más színészekkel ellentétben nem akar kibújni közéleti kérdések elől.
Van egy kritikus pont, ami után már nem hallgathatsz. És eddig is artikuláltuk a véleményünket, és nem gondolom, hogy egyik oldal jobb a másiknál, de ami most történik, és ezért bizonyos emberek felelősek, ahogyan történik ez a dolog ebben az országban, muszáj kinyitnunk a szánkat, mert a mindennapjainkról van szó, a gyerekeink életéről van szó.
Legutóbb a Fidesz által nemzetbiztonsági kockázatnak kikiáltott Schilling Árpád által elindított szabadszavazás.hu miatt nyitotta ki a száját és felhívta a rendezőt, elmondta neki: bármi van, ott van vele, mellette áll. Azt gondolja, ha van ereje az embernek, akkor kötelessége a gyengébbeken, az elesettebbeken segíteni. Akik ki tudják nyitni a szájukat, akikre figyelnek, azoknak beszélniük kell azok helyett a vidéki kisemberek helyett, akikre senki se figyel.
Azt megválogatja, hol beszél
Andy Vajnát nem kedveli. Nagyon.
Olyan embernek a médiájában nem beszélnék, aki nekem szúrja a szememet. A TV2-be nem megyek be. Mert nem értek egyet azzal az otrombasággal, ahogy kommunikálnak az emberek felé végtelen nagy hazugságokat. Persze ebben az is benne van, hogy lehet hogy én tévedek, de nem értek vele egyet. És lehet, hogy ők tudják az igazságot és én vagyok a barom, de akkor sem.
Az utóbbi idők egyik legfurcsább igazolásáról azt mondja, Stohl András egy nagyon jó színész, de fölaprózza magát és azért is ment el a TV2-höz, mert sok pénzt szeretne.
És nagyon jól keres. Kész. Pont.
Ő biztos, hogy nem menne soha oda, és tudja azt is, hogy az ilyen erős mondatai miatt sokan nem fogják szeretni, lehet, hogy ki is fúrják egy-két helyről, elbukik melót valamilyen mondvacsinált okból, de vállalja, ez egy ilyen ország.
Az Othellót szívesen megrendezné. A velencei mór történetét nagydarab kigyúrt bodybilderekkel vinné színre, mert a darab tökéletesen alkalmas a passzív-agresszív, férfiközpontú társadalmunk bemutatására és úgy véli, nemcsak az országban, hanem egy párkapcsolatban is fontos lenne, hogy legyenek fékek, ellensúlyok.
A teljes adást itt lehet megnézni:
Kimelt kép: MTI/Szigetváry Zsolt