Az Ön is lásson mást is saját magán kívül! című képzeletbeli rovatunk mai darabját Bochkor Gábornak ajánljuk, aki saját bevallása szerint Japán hírességeként egyedül Kobajasi Ken-Icsiró karmestert ismeri, és őt is csak a hetvenes évek tévedéseként aposztrofálta.
Most Japán kultúrkincseit nem lajstromoznánk, és a karmesteri munka mögött meglévő tudást sem foglalnánk össze a rádiós műsorvezetőnek, de az MTI jóvoltából megismerheti a 75 éves születésnapját csütörtökön ünneplő Kobajasi Ken-Icsiró (Kenicsiró) japán karmester életútját.Hátha Bochkor is rájön, hogy egy ember több lehet egy frizuránál, már persze ha képes magán kívül mást is meglátni.
A Tokiói Szimfonikus Zenekart is vezényelte
A Nemzetközi Karmesterversenyének győztese a Fukusima prefektúrabeli Ivakiban született tanárok gyermekeként. Tízévesen hallotta először Beethoven IX. szimfóniáját, amely valóságos kinyilatkoztatásként hatott rá, ekkor döntötte el, hogy “a zeneszerzés világa meghódításának” szenteli életét. Egy évvel később már komponált, s 1960-ban felvették a tokiói zeneművészeti egyetem zeneszerzés szakára. Érdeklődése idővel a dirigálás felé fordult, igazi helyét a karmesteri dobogón találta meg. Egy karmesterverseny megnyerése után, 1972-ben már a Tokiói Szimfonikus Zenekart vezényelte, és a Tokiói Fővárosi Szimfonikus Zenekar állandó karnagya lett.
Nemzetközi karrierje 1974-ben indult, amikor (Medveczky Ádámot megelőzve) első helyen végzett a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyén. A versenyen közreműködő MÁV Szimfonikus Zenekar volt az első nem japán zenekar, amelyet vezényelhetett, ezért a mai napig különösen jó kapcsolat fűzi az együtteshez, 2014-ben állandó tiszteletbeli vendégkarmesteri címet kapott tőlük.
Németország, Ausztria és Anglia legnevesebb zenekarait dirigálta
A győzelem után a zsűri elnöke, a legendás karmester, Ferencsik János maga mellé vette asszisztensnek. Mentora halála után, annak örökébe lépve 1987-től egy évtizeden át ő volt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, 1992 és 1997 között főzeneigazgatója. Távozásakor örökös tiszteletbeli elnök-karmesteri címmel tüntették ki, tavaly nyáron a Nemzeti Filharmonikusok kelet-ázsiai turnéján a jelenlegi főigazgató, Kocsis Zoltán mellett ő is több alkalommal a karmesteri pulpituson állt. Érdekesség, hogy a turné szülővárosában zárult.
Fotó: Europress/Getty Images/Jarmila Kovarikova
Kobajasi Németország, Ausztria és Anglia legnevesebb zenekarait dirigálta, 1980 és 1990 között a Kiotói Szimfonikus Zenekart vezette. 1988-tól a Japán Filharmonikus Zenekar karmestere, 1990-1994 és 1997-2004 között, majd 2010-től újra az együttes vezető karmestere, közben 2007-ig zeneigazgatója volt. Ezzel párhuzamosan 1998 és 2003 között a nagojai filharmonikusok fő-zeneigazgatójaként működött, 2003-tól a zenekar tiszteletbeli karmestere. 2002-ben első ázsiai karmesterként vezényelte a Cseh Filharmonikusokat a Prágai Tavaszi Fesztiválon, és Smetana Hazám című szimfonikus költeményével hatalmas sikert aratott. A zenekarnak azóta is állandó vendégkarmestere, 2006 óta a hollandiai Arnhem filharmonikus zenekarának állandó karnagya.
Vezénylési technikáját a lendületesség, a dinamizmus és temperamentum jellemzi. Kottára nincs szüksége, ahogy mondja, a partitúra csak elvonná figyelmét a szemkontaktusról a zenészekkel. Lemezfelvételein elsősorban romantikus és késő romantikus szerzők (Berlioz, Mendelssohn, Dvorák, Bruckner és Csajkovszkij) műveit vezényelte.
Áder János is vendégül látta
A Magyarországon rendkívül népszerű karmester többször dirigálta a Győri Filharmonikus Zenekart, a debreceni Kodály Filharmonikusokat, a szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekart és a pécsi Pannon Filharmonikusokat. A MÁV Szimfonikusokkal legutóbb tavaly tavasszal lépett fel, a karmesterversenyen elért győzelmének 40. évfordulóján, a sorozat gálakoncertjét a különleges barátságra való tekintettel a zenekar rendezte a Zeneakadémián. A jubileum alkalmából Áder János államfő díszvacsorán látta vendégül Kobajasit.
A japán dirigens a tervek szerint májusban a MÁV Szimfonikusok négy koncertjét dirigálja a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarával Beethoven 7. szimfóniáját (amelyet Wagner “a tánc apoteózisának”, Glenn Gould “az első diszkózenének” nevezett) adja elő, a fővároson kívül Győrben, Veszprémben, Miskolcon és Pécsett is pulpitusra áll.
A zeneszerzéssel sem szakított teljesen – 1999-ben a japán-holland kapcsolatok 400. évfordulójára írott, Passacaglia című zenekari művének premierjén ő vezényelte a Holland Filharmonikus Zenekart. (Művét tíz éve a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is dirigálta.)
A japánok által csak Kobakennek nevezett karmester magyarországi tevékenységét 1986-ban Liszt Emlékéremmel, 1990-ben a Magyar Kultúráért Díjjal ismerték el. 1994-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal kitüntetést. 2010-ben elnyerte a Magyar Kultúra Követe címet, 2012 óta a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tiszteletbeli tanára.
Önéletrajza Karmesterszóló címmel 1997-ben jelent meg magyarul. Kobajasi Kenicsiró – A fogadott magyar címmel tavaly televíziós portréfilmet forgattak róla. A karmester lánya is a muzsikus pályát választotta, zongoraművész.