Vitézy Dávid, a BKK volt vezetője szerint a kerékpáros közlekedés fejlesztésével és a kiskörúti villamosok továbbüzemeltetésével enyhíteni lehetne a 3-as metró felújítása miatti óriásdugókat a belvárosban. Ahogy arról a 24.hu is beszámolt, a kormány április végén végre zöld utat adott a projektnek; Tarlós István főpolgármester szerint a felújítási munkálatok novemberben vagy decemberben kezdődhetnek el.
A tervet a BKK és keddi Facebook-bejegyzésében Vitézy is erősen kritizálta.
Még van idő a felújítás kezdetéig, így érdemes lenne arról is beszélni, miről nincs szó a tervekben
– írta a közösségi oldalon.
A volt BKK-vezér szerint a fővárosnak a villamosok leállítása és a kerékpársávok megszüntetése helyett inkább az osztrák főváros példáját kellene követnie.
Bécsben is van metrófelújítás, épp az U4-est újítják fel egy rövid szakaszon. A szemlélet azonban gyökeresen más, mint ahogy ma a hármas metró felújításának terveihez itthon viszonyulnak: a kerékpárt a metrópótlás eszközének tekintik. Külön biciklis útmutató készült, amivel arra ösztönzik a bécsieket, hogy a metrópótlás idején váltsanak biciklire – még ingyen e-bike-ot is kipróbálhatnak és ha tetszett, bérelhetnek. Ahogy a részletes, térképes útmutatóból kiderül: a metró ideiglenes végállomásánál több száz kerékpártámaszt helyeznek el, kerékpár szervízt nyitnak
– fejtegette.
Mint írta, nem hiszi, hogy a 3-as metró felújítása miatt kieső közlekedési kapacitást biciklivel kellene kiváltani, de erre a pótlóbuszok sem alkalmasak, ezért „minden alternatív megoldás fontos (lenne)”.
Vitézy felhívta a figyelmet arra, hogy a nyilvánosságra hozott tervekben szó sem esik:
- A vasút bevonásáról: úgy látja, hogy a Nyugati és Újpest, illetve a Nyugati és Kőbánya-Kispest közötti viszonylatokat menetrendi fejlesztésekkel és tarifaintegrációval alkalmassá tehetnék arra, hogy kiváltsák a kieső metróforgalom egy részét.
- A kötöttpályás kapacitásbővítésről: szerinte egy 137 milliárd forintos metróberuházásnál nem érv, hogy a 14-es villamos járatait például nem lehet sűríteni a káposztásmegyeri végállomás szűkös kapacitása miatt; ráadásul, ahogy az Margit-híd felújításánál is bebizonyosodott, nem „nagy ügy” akár egy kilométer hosszan ideiglenes vágányokat építeni.
- A kerékpáros közlekedésről: igaz, „illúzió lenne” azt gondolni, hogy ezzel ki lehetne váltani a metrót, de „néhány százalék könnyítés is sokat számít a kapacitáshiányos pótlóbuszoknak”.
Ehhez persze az kellene, hogy az Üllői és a Váci úton is felfessék a kerékpársávokat, fontolóra vegyék a kiskörúti bringasávok kapacitásbővítését, tárolókat építsenek a metró ideiglenes végállomásain, és a 3-as vonalán tovább fejlesszék, illetve kedvezményekkel még vonzóbbá tegyék a Bubit a budapestiek számára.
A hármas metró pótlására csak a pótlóbusz nem megoldás és a kiskörúti villamos leállítása helyett érdemes lenne Bécshez hasonlóan új, kreatív megoldásokon is gondolkodni
– összegezte javaslatait a közlekedési szakember.