Közélet

Vitézy: „Kerékpáros metrópótlással” enyhíteni lehetne a 3-as vonal felújítása miatti dugókat

Novemberben kezdődik a 3-as metró rég esedékes felújítása. A munkálatok miatt közlekedési káosz várható belvárosban.

Vitézy Dávid, a BKK volt vezetője szerint a kerékpáros közlekedés fejlesztésével és a kiskörúti villamosok továbbüzemeltetésével enyhíteni lehetne a 3-as metró felújítása miatti óriásdugókat a belvárosban. Ahogy arról a 24.hu is beszámolt, a kormány április végén végre zöld utat adott a projektnek; Tarlós István főpolgármester szerint a felújítási munkálatok novemberben vagy decemberben kezdődhetnek el.

Mivel a metrószerelvényeket buszokkal pótolnák, a felújítás ideje alatt várhatóan hatalmas dugók lesznek a belvárosban. Az Origo híre szerint a Főmterv szakértői leállítanák a villamosközlekedést a Kiskörúton és a megszüntetnék a bringasávokat, hogy elegendő helyet biztosítsanak a pótlóbuszok számára.

A tervet a BKK és keddi Facebook-bejegyzésében Vitézy is erősen kritizálta.

Még van idő a felújítás kezdetéig, így érdemes lenne arról is beszélni, miről nincs szó a tervekben

– írta a közösségi oldalon.

A volt BKK-vezér szerint a fővárosnak a villamosok leállítása és a kerékpársávok megszüntetése helyett inkább az osztrák főváros példáját kellene követnie.

Bécsben is van metrófelújítás, épp az U4-est újítják fel egy rövid szakaszon. A szemlélet azonban gyökeresen más, mint ahogy ma a hármas metró felújításának terveihez itthon viszonyulnak: a kerékpárt a metrópótlás eszközének tekintik. Külön biciklis útmutató készült, amivel arra ösztönzik a bécsieket, hogy a metrópótlás idején váltsanak biciklire – még ingyen e-bike-ot is kipróbálhatnak és ha tetszett, bérelhetnek. Ahogy a részletes, térképes útmutatóból kiderül: a metró ideiglenes végállomásánál több száz kerékpártámaszt helyeznek el, kerékpár szervízt nyitnak

– fejtegette.

Mint írta, nem hiszi, hogy a 3-as metró felújítása miatt kieső közlekedési kapacitást biciklivel kellene kiváltani, de erre a pótlóbuszok sem alkalmasak, ezért „minden alternatív megoldás fontos (lenne)”.

Vitézy felhívta a figyelmet arra, hogy a nyilvánosságra hozott tervekben szó sem esik:

  • A vasút bevonásáról: úgy látja, hogy a Nyugati és Újpest, illetve a Nyugati és Kőbánya-Kispest közötti viszonylatokat menetrendi fejlesztésekkel és tarifaintegrációval alkalmassá tehetnék arra, hogy kiváltsák a kieső metróforgalom egy részét.
  • A kötöttpályás kapacitásbővítésről: szerinte egy 137 milliárd forintos metróberuházásnál nem érv, hogy a 14-es villamos járatait például nem lehet sűríteni a káposztásmegyeri végállomás szűkös kapacitása miatt; ráadásul, ahogy az Margit-híd felújításánál is bebizonyosodott, nem „nagy ügy” akár egy kilométer hosszan ideiglenes vágányokat építeni.
  • A kerékpáros közlekedésről: igaz, „illúzió lenne” azt gondolni, hogy ezzel ki lehetne váltani a metrót, de „néhány százalék könnyítés is sokat számít a kapacitáshiányos pótlóbuszoknak”.

Vitézy úgy látja, hogy a „kerékpáros metrópótlásnak” szimbolikus üzenete is lenne: azt sugallná, hogy ugyan komoly dugókat okoz a metrópótlás, és zsúfoltak a buszok, de annak, aki siet, kínálnak alternatívát.

Ehhez persze az kellene, hogy az Üllői és a Váci úton is felfessék a kerékpársávokat, fontolóra vegyék a kiskörúti bringasávok kapacitásbővítését, tárolókat építsenek a metró ideiglenes végállomásain, és a 3-as vonalán tovább fejlesszék, illetve kedvezményekkel még vonzóbbá tegyék a Bubit a budapestiek számára.

A hármas metró pótlására csak a pótlóbusz nem megoldás és a kiskörúti villamos leállítása helyett érdemes lenne Bécshez hasonlóan új, kreatív megoldásokon is gondolkodni

– összegezte javaslatait a közlekedési szakember.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik