Egy év alatt 5 százalékkal csökkent az élelmiszerboltok száma Magyarországon, csak a déli megyékből közel ötszáz üzlet tűnt el – derül ki a Nielsen élelmiszer-kiskereskedelemről készült felméréséből.
A piackutató cég MTI-hez hétfőn eljuttatott közleménye szerint 2016 elején 16 869 általános élelmiszerüzlet működött Magyarországon, 5 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Főleg a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek száma csökkent, a déli megyékben különösen nagy arányban.
Az 51-200 négyzetméteres boltok száma 7, az 50 négyzetméteres és kisebbeké pedig 4 százalékkal lett kevesebb egyik évről a másikra.
Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője ugyanakkor felhívja a figyelmet: az 51-200 négyzetméteres boltok ezzel egyidejűleg mégis 7 százalékkal tudták növelni forgalmukat a teljes élelmiszer-kiskereskedelem 4 százalékos átlagával szemben.
Az osztályvezető ezt azzal magyarázza, hogy változnak a vásárlási szokások, jobban számít a kényelem. A fogyasztók egy része számára előtérbe kerültek a lakóhely közeli boltok. Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletekre azonban ez nem érvényes, forgalmuk súlya tovább csökkent.
A délkeleti megyékben 9, délnyugaton 8, északnyugaton pedig 5 százalékkal kevesebb élelmiszerüzletet regisztráltak egyik évről a másikra. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban, valamint északkeleten 3, illetve 2 százalékkal kevesebb élelmiszerüzlet működik.
A bolthálózat viszonylag elaprózott, míg Magyarországon 10 ezer lakosra tizenhét élelmiszerbolt jut, Ausztriában például hét, Németországban pedig öt. Csehországban viszont a 10 ezer lakosra jutó üzletek száma tizennégy, Szlovákiában huszonöt, Lengyelországban pedig huszonnyolc – ismerteti a Nielsen.