A hordozható okoseszközök kiaknázatlan potenciált tartogatnak a biztosítócégeknek – állapítja meg a Deloitte. Az Internet of Things (IoT) nyújtotta technológiákkal nemcsak kockázataik és kárigényeik számát tudják csökkenteni, hanem jóval hatékonyabbá tehetik a termékfejlesztést, a marketinget, az ügyfélkapcsolat-tartást és az értékesítést is. A gyakorlati alkalmazás azonban még tartogat kihívásokat.
A mindennapos életvitelhez kapcsolódó technológiai szolgáltatásokban napról-napra gyorsul a fejlesztések üteme. Az új eszközök és a vezeték nélküli IoT-rendszerek széles körű felhasználási módjai kézenfekvő lehetőséget kínálnak arra, hogy biztosítói termékekkel kössék össze őket. Az innováció ütemének folyamatos gyorsulása miatt azonban a biztosítótársaságoknak dinamikus és rugalmas stratégiát kell alkalmazniuk, ha naprakészek akarnak maradni, ha meg akarják érteni az ügyfeleik és a partnereik igényeit.
A telekommunikációs és informatikai fejlesztések fúziója, vagyis a telematika felhasználása a biztosítási ágazatban rendkívül sokrétű lehet. Idetartozhat:
– a gépjárműbiztosítás terén az autóvezetői szokások felmérése,
– az élet- és egészségbiztosításnál a folyamatos orvosi felügyelet,
– a lakásbiztosítások körében a háztartási berendezések (például füstjelzők, szén-monoxid detektorok) felügyelete stb.
Ezek az újítások nemcsak a kockázatok és a visszaélések csökkentését, hanem balesetek és tragédiák megelőzését is lehetővé teszik.
Szép Péter, a Deloitte pénzintézeti szektorának partnere elmondta: „a biztosítók a valós idejű adatok birtokában a kockázatcsökkentés mellett személyre szabhatják termékeiket, reálissá tehetik az árazást és a lehetséges kedvezményeket, egyben megelőzhetik a kárigényekre irányuló csalásokat. A telematikával ezen túl azonosíthatók olyan gépjárművezetői szokások, amelyek kockázatosabbnak minősülnek. Ezen szokások és a káresetekre vonatkozó, már meglévő adatok összevetésével a különböző típusú autóvezetők esetében pontosabban meghatározhatóak a várható káresetek”.
Hatalmas robbanás előtt áll a piac
Az IoT-értéklánc terén drasztikus, exponenciális növekedés várható: a Deloitte 2016-ban 40 százalékos növekedést prognosztizál (70-ről 98 milliárd dollárra), 2020-ra a forgalom viszont akár a 19-szeresére is nőhet, így az 1900 milliárd dollárt is elérheti.
Az IoT-rendszerek várhatóan túlnyomórészt a vállalati szektorban terjednek majd el, annak ellenére, hogy a média eddig elsősorban az egyéni fogyasztókat célozta meg üzeneteivel, például azzal, hogy távolról is irányíthatják otthoni világításukat vagy háztartási berendezéseiket.
Ezzel szemben ma már a cégvezetők 75 százaléka állítja, hogy társaságuk valamilyen formában már kipróbálta, illetve jelenleg is alkalmaz IoT-eszközöket. Az okos-mobileszközök által kínált funkciók segítségével a vállalkozások például jobban fel tudják térképezni a meglévő és a potenciális vásárlóikat.
A telematikai készülékek, szenzorok pedig korábban elképzelhetetlen lehetőségeket biztosítanak az ügyfelekkel való személyes kapcsolat kialakítására is: könnyebbé tehetik a termékek tesztelését, növelhetik a biztosítók keresztértékesítési potenciálját, illetve az ügyfélszolgálat és a kárrendezés hatékonyságát. Nem utolsósorban pedig valós idejű ajánlatokat kínálhatnak a mobil értékesítési csatornákon.