Pénzügy

Naponta több mint 10 autót lopnak el Magyarországon

casco ()
casco ()

Bár kevesebb a lopás, mint korábban, most sem aludhatnak nyugodtan az autósok.Ráadásul a károsultak még casco mellett is jelentős pénzügyi veszteséget szenvedhetnek például az önrész miatt, de már ennek kivédésre is van egy másik biztosítás.

Noha 15 százalékkal csökkent 2014-ben az előző évhez képest a gépjárműlopások száma, még mindig több mint 4800 gépjárművet tulajdonítottak el tavaly. A lopások 70 százalékát Budapesten jelentik be: itt majdnem minden 200. autóra jut egy ilyen káreset.

Kevesen „védekeznek”

Az évi 5-6000 gépjárműlopás és több tízezer közúti baleset ellenére csak minden 5. tulajdonos védi cascóval is járművét. Közülük évente minden 7. biztosítottra jut egy káreset. Ilyenkor jelentős összegeket térít ugyan a biztosító, de lopás vagy totálkár esetén az önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a tulajdonos ugyanolyan értékű gépkocsit vehessen.

Rosszabb esetben arra sem jelent fedezetet, hogy maradéktalanul vissza tudja fizetni a hitelből vásárolt autó utáni tartozást – hívja fel a figyelmet a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt (EMABIT) és a Defend Insurance Kft.

Kevesebb a lopás, de nem aludhatnak nyugodtan az autósok

Bár az évtized elején az uniós trendekkel ellentétben Magyarországon növekedni kezdett az autólopások száma, amely 2012-ben megközelítette a 7000-et, az elmúlt két évben már jelentős csökkenést tapasztaltak. 2012-höz képest 30 százalékkal, 2013-hoz képest pedig 15 százalékkal kevesebb lopást regisztráltak tavaly.

Az összes eset 60-70 százalékát Budapesten jelentik be minden évben. Bár a fővárosban is az országoshoz hasonló mértékben csökkent a lopások száma, az autósok továbbra sem aludhatnak nyugodtan. A fővárosban majdnem minden 200. autóra jutott egy lopás tavaly, míg országosan csak kb. minden 770-edikre. A tulajdonosok persze nemcsak a lopás, hanem az elemi- és totálkárok miatt is aggódhatnak.

A cascó mellett több a káreset

Magyarországon körülbelül 800 ezren rendelkeznek casco biztosítással, így nagyjából minden 5. gépjármű-tulajdonos számíthat a kötelező felelősségbiztosítás által nem fedezett károk egy részének megtérítésére.

A casco biztosítással rendelkezők egyébként jóval nagyobb arányban jelentenek káreseményt, mint azok, akiknek csak kötelező biztosításuk van: 2013-ban majdnem minden 7. casco biztosítottra jutott egy bejelentett káreset, míg a kötelező felelősségbiztosítások esetén csak minden 31.-re.

Bár a casco biztosítás esetén az egy káreseményre jutó átlagos térítés mértéke 300 ezer Ft volt, sok esetben – pl. lopás, illetve totálkár esetén – a kár mértéke megegyezett az autó értékével.

Az önrésszel is számoljunk

Ilyenkor a tulajdonos az autó értékétől függően casco biztosítás mellett is jelentős összeget bukhat. Egyrészt ugyanis a biztosító a káresemény bekövetkeztekor számított értéket veszi alapul, másrészt ebből az összegből vonja le a biztosított önrészét.

A cascóval megtérített összeg ezért sok esetben nem elegendő önmagában arra, hogy a totálkárosra tört vagy ellopott autó helyett azonos minőségű és felszereltségű autót szerezzen be a tulajdonos. Például 10 százalékos önrészű casco biztosítás mellett egy 6 milliós vételárú autó után – amelynek a forgalmi értéke a káresemény időpontjában 1-2 évesen már csak 4 millió volt – a károsult csak 3,6 millió forint kártérítésre számíthat.

Hogy ne kerüljön semmibe a totálkár

„Kevesen tudják, hogy a magyar piacon már elérhető olyan kiegészítő biztosítás, amely a gépjármű teljes megsemmisülése (totálkár vagy lopáskár esetén) esetén megtéríti az alapbiztosítás által fizetett kártérítés és az eredeti vételár közötti különbséget akár a gépjármű vásárlásától számított 5 évig.

A vételár-biztosítás (GAP – Guaranteed Asset Protection) így megvédi a tulajdonost a pénzügyi veszteségtől. Ez különösen fontos lehet a finanszírozott gépjárművek esetén, mert ezzel kivédhető, hogy még több éven át kelljen a tartozást törleszteni egy olyan autó után, amit már nem is használhatnak” – hívta fel a figyelmet a biztosító vezérigazgatója, Busa Zoltán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik