A tavaly ősszel életbe lépett taxirendelet jelentősen átszabta a fővárosi taxizást. Egységesek, de jóval magasabbak lettek a tarifák, megkezdődött a taxik „sárgítása”, számos műszaki paramétert is előírtak, amelyeknek a jövőben meg kell felelniük az autóknak, valamint bevezették a csendes, GPS-alapú címkiosztást is. Az új szabályozás az utasok számára megdrágította a szolgáltatást, a taxisok oldalán pedig vegyes volt a fogadtatás. Arról viszont kevesebb szó esett, hogy a rendelet teljesítéséhez, a címkiosztás modernizálásához milyen IT-fejlesztésekre volt szükség.
Tusán András, a Nerd Developments informatikai cég ügyvezetője úgy tudja, hogy a taxitársaságok jórészt a meglévő, szigetszerűen működő rendszereiket fejlesztették. Ez pedig általában jóval költségesebb és nehézkesebb, mint egy új, korszerű, integrált programra való áttérés.
A magát startupként definiáló vállalkozás két év alatt dolgozta ki saját térinformatikai rendszerét, a TaxiDrivert. Mivel a fejlesztés könnyen átalakítható más, hasonló szektorokra is, így a jövőben nyitnának a csomagszállítást és a házhoz szállítást végző cégek felé, de a bevetés-irányítás – így a mentők vagy a rendőrség – munkáját is tudnák segíteni.
„Úgy gondoljuk, hogy a terméküknek külföldön is van létjogosultsága. Ahol még nincs ilyen rendszer, ott ez innovatívnak számít, ahol pedig már működik, ott az lenne az előnyünk, hogy a fejlesztésünk nagyságrendekkel olcsóbb, mint a már meglévő külföldi rendszerek” – tette hozzá az ügyvezető.
Fotó: Shutterstock
A címkiosztás 10 percről 3 percre csökkent
A rendszer a GPS-adatok segítségével a legközelebbi taxist irányítja az utashoz, ami jóval gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a címkiosztást, másrészt csökkenti a taxik által megtett üres kilométereket. „Ez pedig 1000 autó esetében már a környezetterhelés és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében is jelentős előrelépés.”
Tusán András szerint az átállásnál az esetek csupán törtszázalékában fordult elő, hogy a program nem a legközelebbi taxist rendelte az ügyfélhez. „A polgári használatra elérhető GPS-eknek körülbelül 10-15 méteres szórása lehet. Ez pedig abban az esetben megnehezítheti a hatékony címkiosztást, ha például 5 méteres körön belül 3-4 taxis áll. Ezt a taxisok adott várakozási helyre való bejelentkezésével tudtuk áthidalni. Emellett a mobilinternetnél területtől függően néha előfordulhat szakadozás, ami miatt egy-egy autó nem látható, de ezt vis majorként lehet felfogni” – említett a szakértő néhány, a bevezetésnél felmerült problémát a rendszer számos előnye mellett.
Egy „koppintással” is lehet autót rendelni
Egyelőre még mindig a telefonhívás a legnépszerűbb módja a taxirendelésnek, de ez a jövőben változhat. Vannak már ugyanis olyan okostelefonos alkalmazások, amelyeknél a telefon GPS-adatai alapján szimplán egy gombnyomással is lehet jelezni a rendelést. Az applikáció „extrákat” is tartalmaz: az utas térképen tudja nyomon követni, hogy hol jár a taxi, mikor kell kimennie az utcára. De a fesztiváloknál, nagyobb rendezvényeknél, bulik után az is hasznos lehet, hogy az ügyfél előre tudja, milyen típusú és milyen rendszámú autó jön érte.
Újabb lehetőség a távmunkára
Az ügyvezető felhívta arra is a figyelmet, hogy az integrált rendszerük a biztonságos, távoli hozzáférést is lehetővé teszi, így a dicspécserek akár otthonról is fel tudják venni a rendeléseket. A TaxiDriver programban a telefonközpontot ugyanis az Invitel IP Center szolgáltatása biztosítja, amelynek egyik előnye a távolról, az interneten keresztül is elérhető vállalati telekommunikációs rendszer.