„Az igazgatói iroda egy reprezentációs helyiség, amely kifejezi a vállalat és a vezető minőség iránti elkötelezettségét. Itt már nem elég, ha csak úgy kitesznek egy festményt vagy egy posztert. Könnyen túl semleges, olcsó vagy giccses lehet a végeredmény. Számos felsővezető előszeretettel választja a kortárs művészetet, és a legneutrálisabb, legabsztraktabb festményekkel díszíti a falat. Például fehér alapon fekete négyzetek vagy piros pöttyök láthatók. Túl óvatosnak tartom ezt a megoldást, hiszen az ilyen alkotások egy irodában unalmasságot vagy közömbösséget sugallnak. Fontos, hogy a képi dekoráció ne legyen sablonos, legyen az egyéniségnek nyoma. Az egyéniség pedig akkor kelti fel a figyelmet, ha van benne bátorság, eredetiség, ha megmutat magából valamit” – vallja Bellák Gábor művészettörténész, igazságügyi festményszakértő.
Tipp: Az is jó megoldás, ha az igazgatók a körülöttük lévő művészeti alkotásokkal magukról is elárulnak néhány személyes információt. Ha valaki zenerajongó, akkor nyugodtan kitehet egy jazz zenekart vagy hangszereket ábrázoló festményt. Mindez abban is segít, hogy lazítson a beszélgetésen, témát adjon az üzleti tárgyalás kezdetéhez.
Természetesen oklevelek, kitüntetések, államférfiakkal közös fotók is kitehetők. Vagy festmények helyett csak fényképekkel, akár fotómontázzsal is díszíthető a szoba. Itt viszont kiemelten kell figyelni a kiváló nyomdai minőségre és az egyedi látványra.
Ne váljon az iroda múzeummá
Ha a cégvezető imádja a festményeket és a szobrokat, akkor sem szabad múzeummá változtatni a munkahelyet. Nem szerencsés, ha a képi világ dominál, és elvonja a vendégek figyelmét. A művészettörténész óva int a realista alkotásoktól is, amelyeken „emberek izzadnak, görnyednek, szenvednek”. Ezeknek túl erős érzelmi kisugárzása van.
Ha biztosra szeretnének menni…
… akkor meg kell találni azt a témakört, stílusirányzatot és színvilágot, amely nem túl harsány, és nem is túl unalmas. A cél, hogy a látnivaló feldobja a teret, és pozitív hatással legyen az ott dolgozókra és a vendégekre.
Bellák Gábor szerint az első lépés a feltérképezés: Kinek az irodájába szeretnének festményt? Milyen a vezető személyisége, mi az érdeklődési köre? Mekkora a helyiség? Mi a célja a díszítésnek? Kiket – milyen szintű vendégeket – fogadnak ott? Sokat vagy keveset dolgozik az igazgató az irodában? Nappal van ott vagy inkább az esti órákban?
A festményszakértő tökéletes választásnak tartja a tájképeket vagy a csendéletet, mert ezek átélhető közeget jelenítenek meg. De természetesen itt nem kommersz, giccses tájképeket javasol, hanem minőségi, ízléses alkotásokat.A megfelelő választáshoz viszont mindenképpen ajánlott, hogy a cég tanácsadói segítséget kérjen.