Üzleti tippek

Idegen a házban – Ingatlanpiaci tippek

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2014. 01. 14. 15:28

Az intézményi ingatlanpiacon bevett gyakorlat, hogy a tulajdonosok külső szolgáltatót bíznak meg az üzemeltetéssel. Ennek spektruma eltérő lehet, de legalább a létesítménygazdálkodást (facility management) szinte mindig kiszervezik. Nem véletlenül – írja a Reconcept Blog.

Korábban a témában:

Valamilyen ingatlan használatára minden vállalkozásnak szüksége van. Ezek működtetésére az alábbi megoldások vagy ezek kombinációja lehetséges:

– A cég más tulajdonát bérli, ahol az üzemeltetésről a tulajdonos gondoskodik.

– Saját tulajdonú ingatlant használ, amelynek üzemeltetési feladatait megoldják a meglévő kollégák.

– Szintén saját ingatlan üzemeltetéséhez részben vagy egészben külső vállalkozások szolgáltatását veszi igénybe.

Feltéve az ingatlanüzemeltetés kérdését egy átlagos hazai középvállalkozónak, az első reakció gyakran az elutasítás. A tipikus válaszok között vannak, a „mi ezt mindig így csináljuk”, vagy „ezt a feladatot nem bíznám idegenre”. Az átgondoltabb ellenérvek között pedig gyakran szerepelnek a következők:

Olvassa el ezt is!

„Egy külső szolgáltatóhoz képest erősebb a kontroll a saját kollégáim fölött, akik az üzemeltetés mellett rendszeresen más feladatokat is kapnak.”

„A házon belüli megoldással csak a költségeket kell viselnem, egy szolgáltató pedig profitot is el akar érni.”

„Egy külső vállalkozás nem ismeri a mi sajátos viszonyainkat, nem képes azt adni, amire szükségünk van.”

Nem kizárt, hogy adott esetben a fenti állítások egyike vagy akár mind megállja a helyét. Az is kétségtelen, hogy a bizalom (illetve annak hiánya), vagy a múltban szerzett negatív tapasztalatok is nagy súllyal esnek a latba, de emellett érdemes megfontolni a kiszervezés mellett szóló érveket is.

Előnyök: méretgazdaságosság és tapasztalat

A piaci szolgáltatók jellemzően jóval nagyobb ingatlanportfólióval dolgoznak, mint egy átlagos cég. Ez nagyobb hatékonyságot biztosít nekik, akár a beszerzésről (közművek, szolgáltatások), akár emberi vagy más erőforrásokról legyen szó. Az alacsonyabb költségek miatt általában olcsóbban tudják az ingatlanokat működtetni, még azzal együtt is, ha a szükséges (de az erős verseny miatt nem túl magas) profithányadot is beleszámoljuk.

Másrészt a jobb üzemeltetési szolgáltatók szakembergárdája olyan sokrétű tapasztalattal rendelkezik, amely nagy segítség a felmerülő problémák gyors és szakszerű megoldásában. Ilyen feladat lehet a berendezések karbantartásának és cseréjének a megtervezése, a műszaki problémák megítélése, az alvállalkozókkal szembeni szerződéses kérdések kezelése, de idetartozik az energiabeszerzés is.

Csalóka lehet a saját költség

Gyakori jelenség, hogy a házon belüli megoldásoknál azok valós költségeiről a vállalatvezetőknek csak igen távoli fogalmai vannak. Különösen, ha azok összemosódnak más tevékenységekre fordított összegekkel.

Tippek

Szétszedheti a feladatokat

Nem szükséges kizárólag egyetlen szolgáltatóra bízni az üzemeltetést. A tevékenységnek számos ága van (üzemeltetés, karbantartás, őrzés stb.), amelyek akár külön is választhatók. Ez utóbbinál bizonyos szereplők részfeladata lehet mások munkájának az ellenőrzése. Erre is jellemzően alkalmasabb egy olyan vállalkozó, aki régóta ezzel keresi a kenyerét, mint egy irodavezető vagy a nem ingatlanos cégeknél a műszaki igazgató.

Ellenőrizze le a szolgáltató felelősségbiztosítását!

A vállalkozók kiválasztásában segíthet a szolgáltató tevékenységének a minősítettsége (például ISO-minősítés). Ezt azonban a szakértők nem hangsúlyoznák túl, tapasztalataik szerint ugyanis ez önmagában nem sokat mond a felkészültségről. Ezzel szemben rendkívül fontos, hogy nagy összegű (millió eurókban mérhető) felelősségbiztosítása legyen a kiválasztott társaságnak.

Természetesen cégfüggő, hogy kinek éri meg a kiszervezés. Ezt mindig a vállalkozás mérete, a tevékenység jellege és kockázatai, az ingatlanigény, a rendelkezésre álló erőforrások, a HR-megfontolások és sok más szempont alapján kell eldönteni. Az viszont mindenképp tanácsos, hogy ne söpörjék le a kiszervezést az asztalról, hanem alaposan vessék össze az alternatívákkal. Ha ezek után is maradnak az eredeti változatnál, legalább megnyugodhatnak: megalapozott döntést hoztak – tanácsolják a szakemberek.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.